Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp med inköp av nytt avgassystem, NG9-3 Aero -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21

    Hjälp med inköp av nytt avgassystem, NG9-3 Aero -05

    Hej!

    Då det nuvarande avgassystemet som sitter på har rostat hål på så behövs ett nytt. Jag har sökt runt både länge och väl efter ett standard avgassystem med synligt utblås men verkar bara finnas eftermarknad sportavgassystem och eftersom jag studerar och bilen har gått över 25k mil så hade jag inte gärna lagt ner 5k+ på ett sport sportavgassystem. Det finns de med inte synligt utblås men de är inte för 210hp motorn men skulle det kunna gå ändå? Utöver det så misstänker jag också bilen är chippad till steg1 eller steg2 och att nuvarande avgassystemet har modifierats av en tidigare ägare, man kan se att rören är svetsade i sektioner och den mullrar på rätt bra. Jag är helt ärligt lite lost och vet inte hur jag ska gå till väga.

    Verkstad och verktyg har jag tillgång till så tänkte byta själv. I värsta fall svetsa på nya rör där det behövs men hade gärna fått ner ljudnivån och har inte så mycket tid utöver skolan och extra jobb så vill helst inte gå den vägen. Det bästa vore att köpa halvsats så jag bara kan ta och ersätta det nuvarande systemet men som sagt så vet jag inte riktigt vad som är möjligt. Det som är viktigast är att det inte blir för dyrt och inte tar för mycket tid.

    Info om bilen:
    Saab 9-3 2.0t Aero
    Årsmodell 2005
    58L tank (vad jag kunde hitta i instruktionsboken)


    Utöver det behöver jag också byta indikatorlampan för airbagen som slutat fungerar, någon som vet var jag kan köpa en sådan?

    All hjälp uppskattas!
    Med vänliga hälsningar Robin

    Bilder (Ursäktar kvalitén och vinkeln då verkstaden är hos far och har inget att lyfta upp bilen här):
    IMG_20220404_190548.jpg
    IMG_20220404_190540.jpg
    IMG_20220404_190631.jpg
    IMG_20220404_190609.jpg

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Svårt att se på bilden, men är det inte bara en del av systemet som är sönderrostad ? isåfall borde det väl gå att köpa bara den ?

    ..Iofs kan ju resten vara rostigt när man väl petar i grejerna med.

    Är det inte LED i panelen på 9-3 ? ..men jag har dålig koll på 9-3.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Jo, att byta allt bakom katten hade gått bra med men hittar inget standard att köpa där heller. Ifall någon vet något bra får de gärna länka!

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Är dämpen också slut ? annars borde du kunna bygga ihop det där med standarböjar.

    jag hade ett liknande problem på min sopel, ny originaldel var halvdyr så jag ersatte den med två krökar från biltema och lite rör, kostade under 200:-, men då svetsade jag ihop det, hade kunnat använda
    skarvmuffar men då hade det väl kostat nån hundring till.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Den är rätt högljudd för min smak så hade varit väldigt nice att få ner ljudnivån men en sådan billig lösning är ju attraktivt med!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Röd saab turbo Visa inlägg
    Utöver det behöver jag också byta indikatorlampan för airbagen som slutat fungerar, någon som vet var jag kan köpa en sådan?
    Nyinköpt? Och du är säker på att lampan är trasig?
    Med Tech2 kan man förmodligen göra test av alla indikeringar i instrumentet
    Alla har inte tur med en trasig lampa/LED Airbaglampan lyser inte NG9-3 -06 Import

    Citat Ursprungligen postat av Röd saab turbo Visa inlägg
    Bilder (Ursäktar kvalitén och vinkeln då verkstaden är hos far och har inget att lyfta upp bilen här):
    Bilderna var upp och ner så jag vände dem åt dig, berättar du i din profil vad du/bilen finns kanske du får lättare att få hjälp med Tech2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Nyinköpt? Och du är säker på att lampan är trasig?
    Med Tech2 kan man förmodligen göra test av alla indikeringar i instrumentet
    Alla har inte tur med en trasig lampa/LED Airbaglampan lyser inte NG9-3 -06 Import
    Jag vet faktiskt inte det var det besiktningsmannen trodde så tänkte att det kunde vara en lätt att kolla genom att byta ut.

    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Bilderna var upp och ner så jag vände dem åt dig, berättar du i din profil vad du/bilen finns kanske du får lättare att få hjälp med Tech2
    Tack så mycket, de blev så när jag laddade upp dem och hittade inte vart man vände på dem.
    Jag befinner mig i Jönköping och har uppdaterat min profil med det med, tack för tipset!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har inte behövt byta ännu på min 9-3 2005. Halvsatsen för 5000 kr skulle jag nog välja om jag skulle byta nu. https://www.maptunparts.se/avgassyst...gelutblas.html

    Jag har monterat motsvarande halvsats på min 9-3 2000. Där låter det bara marginellt mer än vad originalsystemet gjorde. Bra passform och märkbart mer kraft genom det grövre systemet. Där var det bara bakre dämparen som var helt slut men jag tycker att det är skönt att bara göra reparationen en gång och att det därefter håller många år utan återkommande lappande. Det är ju en personlig avvägning som man får göra efter sina prioriteringar och hur länge man har tänkt behålla bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Angående indikatorer i huvudinstrumentet (MIU) så tänds samtliga en kort stund när tändningsnyckeln vrids på. Både "lampor" och visarinstrument går att manövrera från Tech2 men det är knappast nödvändigt.

    Edit: lysdioderna som används som indikatorer i MIU går sällan sönder men det kan nog hända att lödningar blir dåliga eller att sprickor uppstår i mönsterkortet. Det felet har jag inte upplevt i ng9-3 men det har ju skrivits en hel del om sådana fel i de äldre bilarna.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2022-04-04 klockan 21:46.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har inte behövt byta ännu på min 9-3 2005. Halvsatsen för 5000 kr skulle jag nog välja om jag skulle byta nu. https://www.maptunparts.se/avgassyst...gelutblas.html

    Jag har monterat motsvarande halvsats på min 9-3 2000. Där låter det bara marginellt mer än vad originalsystemet gjorde. Bra passform och märkbart mer kraft genom det grövre systemet. Där var det bara bakre dämparen som var helt slut men jag tycker att det är skönt att bara göra reparationen en gång och att det därefter håller många år utan återkommande lappande. Det är ju en personlig avvägning som man får göra efter sina prioriteringar och hur länge man har tänkt behålla bilen.
    Är det nödvändigt att chippa om bilen efter det nya systemet då?

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Angående indikatorer i huvudinstrumentet (MIU) så tänds samtliga en kort stund när tändningsnyckeln vrids på. Både "lampor" och visarinstrument går att manövrera från Tech2 men det är knappast nödvändigt.
    Den tänds inte överhuvud taget så därför jag tror det är lampan.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det kan ju dessvärre vara som Moderator skriver. Skulle inte tro att chippningen behöver ändras men det har jag egentligen ingen koll på. Med Tech2 kan man ladda på originalprogrammet. Jag kör original då jag prioriterar att prylarna ska hålla så bra som möjligt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Attans då, finns en kille i Jönköping med tech-2 så får väl ta och skriva till honom och kolla med han.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-04 klockan 22:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21
    Tänkte lägga en liten uppdatering hur det gick bara. Jag beställde ett Simons 2.5tum halvsats från maptun, kommer imorgon och ser fram emot att sätta på det!

    Angående airbag lampan så märkte jag när jag felsökte att den faktiskt lyser upp när man öppnade upp bilen och startade tändningen första gången. Jag var lite fundersam då den faktiskt lös upp varje gång i början och funderade på om det var någon timer och bara de på besiktningen inte visste om detta beteende. Jag fick tag på Daniel Sandahl i Habo, mycket trevlig kille får jag tillägga, som läste om det var några felkoder och det var det inte. Googlade lite mer på specifikt detta problemet och hittade detta:http://www.saabforum.nu/forum/messag...rumSwitch=tech. Allt verkar vara i sin ordning, får väl bara ta och förklara för besiktningen hur de ska kolla lampan i ombesiktningen!

Liknande ämnen

  1. Nytt avgassystem NG9-3
    Av Mikael100 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •