Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp med inköp av nytt avgassystem, NG9-3 Aero -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    21

    Hjälp med inköp av nytt avgassystem, NG9-3 Aero -05

    Hej!

    Då det nuvarande avgassystemet som sitter på har rostat hål på så behövs ett nytt. Jag har sökt runt både länge och väl efter ett standard avgassystem med synligt utblås men verkar bara finnas eftermarknad sportavgassystem och eftersom jag studerar och bilen har gått över 25k mil så hade jag inte gärna lagt ner 5k+ på ett sport sportavgassystem. Det finns de med inte synligt utblås men de är inte för 210hp motorn men skulle det kunna gå ändå? Utöver det så misstänker jag också bilen är chippad till steg1 eller steg2 och att nuvarande avgassystemet har modifierats av en tidigare ägare, man kan se att rören är svetsade i sektioner och den mullrar på rätt bra. Jag är helt ärligt lite lost och vet inte hur jag ska gå till väga.

    Verkstad och verktyg har jag tillgång till så tänkte byta själv. I värsta fall svetsa på nya rör där det behövs men hade gärna fått ner ljudnivån och har inte så mycket tid utöver skolan och extra jobb så vill helst inte gå den vägen. Det bästa vore att köpa halvsats så jag bara kan ta och ersätta det nuvarande systemet men som sagt så vet jag inte riktigt vad som är möjligt. Det som är viktigast är att det inte blir för dyrt och inte tar för mycket tid.

    Info om bilen:
    Saab 9-3 2.0t Aero
    Årsmodell 2005
    58L tank (vad jag kunde hitta i instruktionsboken)


    Utöver det behöver jag också byta indikatorlampan för airbagen som slutat fungerar, någon som vet var jag kan köpa en sådan?

    All hjälp uppskattas!
    Med vänliga hälsningar Robin

    Bilder (Ursäktar kvalitén och vinkeln då verkstaden är hos far och har inget att lyfta upp bilen här):
    IMG_20220404_190548.jpg
    IMG_20220404_190540.jpg
    IMG_20220404_190631.jpg
    IMG_20220404_190609.jpg

  2. #2