Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljud på kamremssida OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Oljud på kamremssida OG9-5

    Hej,

    Skulle ut en sväng med bilen igår kväll och när jag skulle plocka upp en polare så anmärkte han på att han hörde ett oljud som inte tidigare hörts. Jag öppnade förardörren och hörde inget så jag sa att vi skulle köra bilen varm och kolla igen.

    Efter ett tags körning så stannade jag bilen och vi gick ut men jag var tvungen att gå nära sidoskärmen för att kunna höra ett ''flabbande'' ljud som lät som ett remljud. Vi åkte senare till en plats där vi kunde prova att varva upp bilen för att luska vidare och då skickade jag ut polaren medans jag varvade upp till 2000 varv från tomgång sakta men till våran förvåning så följde inte oljudet varvtalet utan var konstant.

    Motorns transmission och multirem är ju nyligen bytt och då ljudet inte följer med varvtalet så känns ju dessa bitar helt uteslutna.

    Frågan är då som kan tänkas finnas i höjd med multiremmen men som snurrar konstant. Det enda jag vet som löper nära multiremmen är ju någon vakuumslang med en backventil, behållaren för servooljan och sedan finns det väl något slutet retursystem för bensinångor som löper tillbaka till tanken. Det stora motorfästet sitter ju även på denna sida men jag vet inte om det kan avge något gummiaktigt oljud.
    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Motorns transmission är det kamkedjan du bytt eller menar du löprullarna den transmission du menar?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Motorns transmission är det kamkedjan du bytt eller menar du löprullarna den transmission du menar?
    Ja kamkedja benämns som transmissionssats och då jag sammanskrev den med multirem så borde det ju vara uppenbart. transmissionen har för övrigt inga löprullar utan kugghjul och multiremmen har löphjul. Ingen av dessa lär som sagt vara problemet även om ljudet kommer från den sidan av motorn.

    Vill minnas att jag läst någonstans att motorfästen kan börja låta om de säckar ihop men jag vill minnas att jag bytt det främre motorfästet liksom alla övriga motorfästen redan...

    Jag ska forska lite mer idag när jag ska iväg med bilen.
    SAAB Vector 2.0t M02

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Allt på den sidan drivs väl av multiremmen, finns väl inget som drivs av elmotor eller liknande?
    Dock använder väl AC-pumpen variabel slaglängd? Vad händer om du stänger av AC?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Ser nu att jag råkat skriva kamrem i titeln när jag givetvis menade multirem. Problemet ligger oavsett på passagerarsidan av motorn.

    Provade spela in ljudet idag men ljudet är för dovt för att snappas upp av mikrofonen då spridarticket samt motorn i övrigt överröstar oljudet. Det låter som att oljudet är ett roterande ljud dvs. från något som rör sig i cirkel. Ljudet hörs tydligast i höjd med överkant däck genom hjulhuset. Det enda som jag vet finns där är ett remhjul (långa dragningen) men det hjulet byttes till ett nytt och om det vore ett remhjul som var problemet så borde ju ljudet följa varvtalet vilket det inte gör.

    Motorn gång och balans är som sagt felfri.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Allt på den sidan drivs väl av multiremmen, finns väl inget som drivs av elmotor eller liknande?
    Dock använder väl AC-pumpen variabel slaglängd? Vad händer om du stänger av AC?
    Vi provade igår att stänga av hela fläkten på OFF-knappen men man kanske bör prova ECON-knappen istället? Kan prova det imorgon.
    SAAB Vector 2.0t M02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Provade sätta AC-systemet i ECON-läge men ljudet var kvar. Ljudet påminner lite om rotorbladsljud på en helikopter fast dovt.
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bankande oljud OG9-5
    Av anderssontom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •