Hej!

Har en saab 9000 Aero -92 som inte vill starta, och jag begriper inte vad som är fel.

Den har stått ett tag med trasig bränslepump innan jag köpte den av en kollega.
Jag bytte bränslepump förra sommaren och bilen hoppade igång direkt.
Var ute och motionskörde den nästa varje dag fram till hösten samt bytte olja, filter & tändstift. Den startade som en klocka varje gång jag vred om nyckeln. MEN.
När jag skulle åka och tanka den en dag så startade den lika lätt igen, slog av den vid macken och slängde i några hundringar.
När jag hoppade i bilen och vred om nyckeln igen så var den STENDÖD, kollegan fick putta igång den, och det gick. Sen fick den stå.
Nu försöker jag hitta felet men blir inte klok.

Har prövat 2 olika batterier, 1 helt nytt och ett annat.
Det lyser i instrumentpanel osv, men när jag vrider om nyckeln till startläget så går varken soppapump eller startmotor, hör dock tydligt hur det drar i relän, men inget mer.
har prövat lägga direktström på startmotor och den går.
Ibland tycker jag den visar för låg Volt, med nytt batteri i kan den visa mellan 10-11,6V men den skall väll starta ändå? Bredvid voltmätaren så blinkar även en pil på en liten prick, som jag inte vet vad den betyder eller om den varit där innan.
Kan även tillägga att jag inte kan ta felkoder på bilen då "nästan" alla kablar till OBD-uttaget är avklippta förutom 2, + & - som är ihopskarvade till någon konstig 3-polig kontakt, Fråga mig inte varför, någon som vet?

Någon som vet vad som kan vara fel på bilen?
Ni får gärna gissa fritt om ni inte varit med om liknande innan.
Jag måste börja någonstans!

Några frågor.
Om det är startkontakten som är trasig / glappar, kan detta göra så att (även om det drar i relän) så kopplar den inte på ström till soppapumpen & startmotor?

Om soppapumpen inte går, försöker inte inte ens bilen starta då? gör den inte ens ett försök att dra runt startmotorn då?

Kan det vara någon givare? Tex vevaxelgivare eller dyligt? om bilen vid "kontroll" inte vet vart motor står, vill den inte försöka starta då?

Kan det vara så att några/ något relä är trasigt även fast jag hör att det drar/klickar i dom?



Mvh Jocke