Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Verktygspaket med momentnycklar och annat för hobbyskruvare, prisvärt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Verktygspaket med momentnycklar och annat för hobbyskruvare, prisvärt?

    Håller på att börja lära mig skruva på min Saab 2.3t. Hittills har jag bara bytt olja, oljefilter och luftfilter men planen är att fortsätta med mer och mer avancerade saker allteftersom. Har köpt på mig en Haynes gör-det-själv-handbok och Kamasas största hylsnyckelsats i 166 delar.

    Framöver planerar jag att fullborda servicen av bilen med byte av kupéfilter, bränslefilter, bromsvätska. Därefter tänker jag försöka mig på en efterdragning av topplocket och byte av ventilkåpspackning, för att se om det räcker för att täta läckorna. Annars kanske byte av topplockspackning, om jag kan hitta någonstans att stå.

    Jag vill gärna lära mig så mycket som bara möjligt och är beredd att ta mig an allt skruvande som går att utföra utan att man behöver lyfta ur motorn.

    Momentnycklar ska man så klart ha. Nu fick jag syn på detta verktygspaket med 3 st nycklar samt även en hel del annat:

    https://www2.bilia.se/biltillbehor/v...p-vx_kgk26181/


    Följande ingår:

    Momentnyckel 1/4", 3-25Nm K 2739
    Momentnyckel 3/8", 20-110Nm K 2740
    Momentnyckel 1/2", 30-210Nm K 2741
    Pinnskruvutdragare 12mm K 183
    Pinnskruvutdragare 10mm K 182
    Pinnskruvutdragare 8mm K 181
    Pinnskruvutdragare 6mm K 180
    Skruvutdragarsats 2-10mm K 187
    Dragskaft 1/2", 600mm K 4841
    Bågfil K 4850
    Brytspak, 460mm K 10279


    Förutom momentnycklarna, tror ni att jag som ambitiös hobbyskruvare kommer att ha användning för resten av verktygen också?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det där är ju en sats till en låda i en verktygsvagn. Personligen skulle jag nöja mig med att köpa de verktyg du behöver styckevis vartefter du behöver dem.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    I och för sig, men det verkar som att man landar på ungefär samma summa om man köper dessa tre momentnycklar var och en för sig. Därför tänkte jag att det kanske kan vara prisvärt att köpa på sig hela paketet, he he. Men jag har ingen koll alls på i vilka sammanhang man kan tänkas behöva bågfil, pinnskruvutdragare och brytspak.

    Lådan är kanske lite opraktisk att förvara om man inte har verktygsvagn.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag skulle göra som StefanM föreslår. Hylsnyckelsatser brukar innehålla en massa mindre användbara delar och tar onödigt stor plats. Jag skulle nog köpa långa krafthylsor i de vanligaste dimensionerna och ett riktigt långt skaft som lär behövas om du saknar tryckluft och en stark mutterknackare. Möjligen kan en mindre 3/8" sats vara en bra investering. Jag har en sådan sats från Kamaza där jag har haft användning av allt den innehåller. Diverse mer speciella verktyg som avdragare, momentnycklar, fjäderspännare m m köper man när man vet exakt vad man behöver. Pallbockar, en höglyftande verkstadsdomkraft och en mindre domkraft kommer troligen att behövas. För lite större jobb behöver du en garageplats. Då kan det vara bra att skaffa en lite större kompressor och en stark mutterknackare.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag har klarat mej med en momentnyckel i många många år, men förra året var jag tvungen att köpa en till mindre för jag skulle dra fast toppen på min kompressor och behövde en momentnyckel som tog lägre moment.

    Med det menar jag att jag inte skulle köpa tre stycken utan att veta om jag behöver dom.

    Dom där jättehylsnyckelsatserna är jag inte mycket för, men dom små är nog bra om man börjar från scratch, dessa tex: https://www.biltema.se/verktyg/handv...lar-2000038569
    det är då 3/8" vilket är en medelväg, de flesta har nog såväl 1/2", 3/8" och 1/4" tillslut

    Självklart är exempelvis kamasa bättre grejer, men det kostar därefter också, just om där biltemagrejerna tycker jag håller en helt ok kvalitet och kostar väldigt lite. (fast nog kostade 3/8" satsen typ 169 spänn bara för ett par år sen ?)

    Fasta nycklar är också bra, det kan man ofta hitta i hyfsad kvaliytet på jula när dom rear ut dom.. men man får vara vaksam, finns många riktigt kassa fasta nycklar, jag har mestadels äldre kvalitetsmärken typ bahco, kamasa, hazet osv som jag samlat på mej genom åren.

    F.ö håller jag ALLTID utkik efter vetktyg på loppisar, ofta kostar tex hylsor 5:- styck, och ofta kan man hitta stora kvalitetshylsor i lådan, hylsor som kanske kostar 200:- i butik, den dagen man behöver hylsan blir man glad att man köpte den ..även fasta nycklar går att fynda.

    En gång köpte jag f.ö sex stycken oanvända kamasa hylsor i storlek typ 24 och upp nånstans över 30.. det kostade 30 spänn för alla och två gånger har jag haft användning för dessa för att lossa nån stor mutter, ett par gånger har jag använt dom för att pressa ur bussnungar osv, oerhört bra köp
    Senast redigerat av GlennB den 2022-03-30 klockan 17:54.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Man kan aldrig ha för många verktyg! Däremot kan man ha för lite pengar för att köpa alla verktyg man tycker man behöver

    Just angående momentnycklar spanar jag själv lite på sådana för tillfället.
    Jag söker en sådan typ som har en "insticks-ända", där man kan trycka in ett huvud med (1/2", 3/8", 1/4")fyrkantstapp och spärrskaftsfunktion, eller så kallade insticksnycklar med önskad nyckelvidd.
    Detta för att nå muttrar/skruvar som inte kan nås med en sedvanlig hylsa (lite taskig konstruktion där dessa specialverktyg krävs, men men...)

    Man behöver ju inte en sådan här typ av momentnyckel om man inte kommer att jobba med grejer som kräver det.
    Dock vet man ju aldrig om/när man kommer att hamna i en "trång" situation. Tänkte bara att jag nämner detta för dig


    Här är länkar till några exempel:
    https://antram.se/produkt/torque-wre...-insert-tools/
    https://antram.se/produkt/plug-in-re...ze-14-x-18-mm/
    https://antram.se/produkt/open-end-p...ze-14-x-18-mm/
    https://antram.se/produkt/push-fit-r...ize-9-x-12-mm/

    https://www.verktygsgrossen.nu/66812...1st-Proline-HD

    Skall tillägga att jag aldrig köpt något från ovan nämnda sajter, så jag har ingen erfarenhet av deras produkter.


    Ha de gött!

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Biltemas momentnyckel är prisvärd och jag skulle satsa på den först, tror det är 80-300 NM eller nåt sånt, och sen köpa mer verktyg när det finns behov.

Liknande ämnen

  1. Biltemas momentnycklar?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 17:56
  2. Lackkonservering prisvärt?
    Av Pelle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 20:31
  3. Letar prisvärt chassikit
    Av efji i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 07:52
  4. Saab 9-3 1998... prisvärt?
    Av MartinAberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 21:25
  5. Prisvärt avgassystem
    Av Lindfors i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •