Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ni som har 9-3/9-5 med XWD/eLSD, hur ofta byter ni oljan till haldex och bakdiff?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    188

    Bakaxelolja XWD Insignia Country

    Har en Insignia Country tourer som har likadan bakaxel med Haldex som 9-3 med elsd och ng9-5.
    Tänkte byta olja i bakaxel, (alltså inte i Haldex).
    Har hitta artikelnummer på oljan, både Opels och Saabs.
    Sedan finns det en AcDelco olja som finns i USA för ca 15-25 dollar.
    Dessa kostar i Sverige ca 800-900 kr litern.

    Detta är kopierat från ett tyskt Insignia forum:
    bakaxel 0,6 - 0.7L
    - original: Opel del nr 93165388/1940058
    - alternativ 1: Saab 88.862.624 AWD differentialväxelolja LS 75W-90
    - Alternativ 2: ACDelco 10-4034 Dexron 75W-90

    Min fråga är om det finns någon som vet ett billigare ställe att handla dessa oljor från eller finns det andra olje alternativ.
    Tänkte om det finns någon oljeguru som vet om man törs köpa annat än dessa ovanstående?
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  2. #2
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152

    Ni som har 9-3/9-5 med XWD/eLSD, hur ofta byter ni oljan till haldex och bakdiff?

    Har inge saab längre utan har en Opel Insignia 4x4 eLSD manuell med den goda F40 växellådan.
    Underbar bil på alla sätt.

    Maj förra året när jag köpte den så blev de gjord ett fullständigt oljebyte med filter på haldexen, körd kring 2800mil sen dess, fick nu i veckan gjord ett 'pararellt' oljebyte, dvs suga ur oljan till haldexen, får ut kring 3dl (rymmer kring 5.5dl) samt bytt oljan på bakdiffen/eLSD också.

    Bytte oljan på fördelingslådan i januari i samband med byte av packbox på utgående axel på f.lådan samt bytte olja i växellådan med.

    4x4 aldrig bråkat i mitt äge och hitter inget i historiken på att bakaxeln har varit bytt nånsinn, bilen gått strax över 22.000mil nu.

    Hur gör ni med oljebyten på växellåda/fördelingslåda, haldex och bakaxel?

    Vilken olja kör ni med? Jag kör med GM olja från Maptun, ryktas att oljan till bakaxlen är en vanlig 75w90 limited slip olja och kostar 1200kr+moms på Opel, så köpte på Maptun till 499kr litern..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    sluväxlarna är helt vanliga oljor. Har man inte elsd så kan man köra samma fram som bak. Saab har olika för att de kör limslip olja i alla bak. Upplever inte att man behöver byta i dessa särskilt ofta. Då är det viktigare med haldex. Den oljan blir påverkad ganska fort och man har nog igen täta oljebyten. Febi har ju rimligt prissatt olja till det. Original är ju onödigt dyrt.

  4. #4
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Jag körde med GM/Opel orginal i bakdiffen, jag har eLSD, den kostade 499kr på maptun, till haldexen körde jag Febi oljan, 382kr vs 1192kr, och de är faktisk exakt samma olja da Haldex har pantent på den oljan.

    Har inga planer om att byta ut denna Insignia'n, en av dom finaste och mest utrustade Insignia i Sveriges sägs de, och absolut bästa bilen jag haft med, 1,5år och inte ett enda fel, så tänker de räcker med ett 'pararelt' oljebyte på haldexen sedan jag gjorde ett fullsändigt byte med filter förra året, så kör jag kanske på med ett nytt fullständig byte med filter nästa år.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. Hur ofta byter ni bränslefilter?
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 21:32
  2. Hur ofta skall man byta oljan?
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 20:44
  3. Hur ofta byter ni...
    Av Tina3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 16:23
  4. Hur ofta byter ni olja ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 10:54
  5. Hur ofta byter ni tändstift?
    Av petson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •