Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: In-line bränslefilter till OG9-5 i olika prisklasser

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    In-line bränslefilter till OG9-5 i olika prisklasser

    Tänkte byta bränslefiltret i min Saab 9-5 2.3t från 2005. Har märkt att det finns filter som kostar allt från under hundralappen upp till 400 kr. Är det stor kvalitetsskillnad mellan dessa eller kan man lika gärna köpa det billigaste och byta ut det med tätare intervall?

    Bränslefilter finns som filterinsats, ledningsfilter och skruvfilter. Vad är skillnaden och vilken roll spelar den?

    Det här är tydligen specialverktyget man lär behöva om man har en 9-5 av årsmodell 2005 och framåt:

    https://www.amazon.com/Performance-T.../dp/B001DKO8JK

    Bör man byta ut skruvar och packningar? Dessa verkar dessvärre inte följa med filtren utan måste köpas separat och det verkar inte vara alla som ens säljer dem.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Bränslefilter är väl generellt sett ganska onödiga i sverige där bränslet är så rent, största anledningen att byta är väl egentligen att dom brukar rosta sönder annars.

    Jag har "piratfilter" på två av mina saabar, mycket av den anledningen.

    Ledningsfilter brukar vara sådana man kopplar in på en bränsleslang med slangklämmor, filterinsats brukar vara när man byter bara en insats i en befintlig kopp (som på äldre dieslar tex), skrivfilter kanske man kan kalla det som fansn upp till 2005 antar jag.

    Har du en 05'a så kan den ha både det nya och gamla systemet, dom bytte mitt i produktionen 2005, min aero '05 har det gamla systemet med banjoskruvar exempelvis, det ska gå att hitta vid vilket chassinummer bytet skedde.


    Jag fick f.ö med packningar med båda mina filter jag bytt, dock koppar resp alupackningar, original satt det tredo vill jag minnas. Skruvarna byter jag bara om dom är skadade. ..har du det "nya" systemet (som jag tycker är sämre) så slipper du ju tänka på packningar och skruvar, eller ja en skruv som håller fast filtret då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Det är olika anslutningar på 9-5 upp till chassienummer -53510415 (dvs. bilar producerad fram till mitten av hösten 2004) som har artikelnummer 4163853 (https://webshop.saabparts.com/produc...bparts/4163853) och bilar med chassimummer -53510416 och senare som har artikelnummer 25313359. (https://webshop.saabparts.com/produc...parts/25313359)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag trodde bränslet i Sverige tvärtom var ovanligt orent med tanke på all etanol man blandar i?

    Mitt chassinummer har jag inte nedskrivet, blir till att åka ut till parkeringen i natt och kolla upp det då.

    Specialverktyget som jag länkade till, behövs det verkligen? Det kanske beror på vilken typ av filter man har (vilket i sin tur tydligen beror på chassinumret)?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Slå upp det på https://biluppgifter.se från reg-numret.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ah, biluppgifter.se – självklart! Tack, tänkte inte på det.

    Mitt chassinummer börjar på 2 efter -535, vilket torde innebära att jag har den senare typen av filter. Inga packningar och skruvar alltså? Skönt. Då förstår jag syftet med det där specialverktyget. Å andra sidan kanske det funkar med något annat verktyg också, om man är försiktig?

    Undrar om detta filter skulle funka: https://www.mekster.se/branslefilter-321355.html

    Ändarna ser inte riktigt likadana ut som på det du länkade till, men det kanske inte spelar någon roll?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Carpart1.se har bra priser på bränslefilter, och det är märkes filter.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Orso75 Visa inlägg
    Specialverktyget som jag länkade till, behövs det verkligen?
    Jag bytte mitt bränslefilter utan något specialverktyg, har för mig jag modifierade några slangklämmor och använde dem tillsammans med en näbbtång. Var lite bökigt men det gamla filtret kom loss till slut.

Liknande ämnen

  1. Olika typer glykol till olika bilmärken?
    Av Lob i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-10-12, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •