Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Missljud i chassi NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Missljud i chassi NG9-3

    Hej! Har en NG 9-3 Vector från 2008.

    Bytte bakvagnsbussningar på bilen igår och skillnaden blev enorm. Helt klart nödvändigt, bilen gick så otroligt mycket bättre efter detta. Ska även passa på o byta krängningshämmarstag framhjulslager och länkarmar fram.

    Hursomhelst. Idag upptäckte jag ett knackande ljud från vad jag tror är höger bak.

    Det mest uppenbara för mig hade ju varit en drivknut eller liknande. Men jag tycker verkligen att det är från bakvagnen ljudet kommer. Kan det vara ett dåligt hjullager bak som orsakar ljudet? Jag inbillar mig att det blir tydligare när jag svänger. Möjligtvis att det hörs lite mer vid vänstersvängar.

    Kan det fortfarande vara så att det är en dålig drivknut och att det är jag som är dålig på att identifiera varifrån ljudet kommer?

    Kan det vara hjullager, eller vad brukar knacka?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om det knackar bak när man kör på ojämn väg så kan det vara ett stötdämparfäste som korroderat sönder. Det knackandet liknar inget annat. Det hände på min bil vid 13300 mil. Jag har bara bytt höger fäste, vänster har inte gett sig än. Du får lyfta bilen och känna på allt om det inte är något uppenbart.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Knackar på jämn asfalterad väg. Ännu ej kört på grusad eller ojämn väg och hört ljudet. Låter nästan som något ligger och slår mot fälgen när det snurrar. Stötdämpare bak ska enl. förra ägaren väldigt nyligen vara bytta.

    Den har rullat 34 000 mil.

  4. #4
    Exakt vilken/a bussning(ar) bak byttes i förrgår? Om felet upptäcktes dagen efter är det troligare att det har med demontering/monteringen av bussningen att göra. Hjullager är dyra (om OEM eller motsvarande kvalité används), dvs byt endast om defekt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Bytte bussningarna vid krängningshämmaren. Tvivlar på att det är efter detta som ljudet uppkom. Jag har tidigare hört ljudet, men inte på samma tydliga sätt.

    Ska tilläggas att när jag körde hem bilen därifrån jag mekade hördes ingenting. Morgonen därpå när jag skulle iväg kom ljudet helt plötsligt. Först trodde jag att hjulet inte satt på som det skulle, men det sitter som det ska.
    Senast redigerat av Leifärensaab den 2022-03-27 klockan 15:50.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Klonk i framvagn NG9-3

    Hej.

    Det har de senaste månaderna börjat klonka i framvagnen. Speciellt i låg fart i nerförsbackar låter det som om något rör sig i motorrummet. Låter ibland även när jag startar från stillastående. Jag misstänker att det är dåliga motorkuddar/ fästen som orsakar detta.

    Hur inspekterar jag motorfästena? Bilen är en NG9-3a från 2008. Motor B207L.

    Tack.

Liknande ämnen

  1. Chassi/väghållning NG9-3 SS/SC
    Av Porse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •