Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hmm problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    230

    Hmm problem

    Tänkte undersöka detta i helgen men kan vara bra om någon vet exakt vad det är så slipper jag söka och kan gå rätt på problemet.

    Tempmätaren har en tendens att gå ner till botten under körning. Jag har märkt att om jag gasar fullt i kanske 5 sekunder så går den sakta upp igen till normalt läge efter det.

    Kan hända att den åker ner till botten också om jag gasar på någon gång.

    För att få upp den igen så måste jag alltså gasa fullt i c.a 5 sek igen.

    Någon som har tips ??
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    367
    Termostat? Går bilen aldrig upp i temp eller sjunker den till botten efter en stunds körning?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 194
    Medlem#
    8758

    Re: Hmm problem

    Citat Ursprungligen postat av painball
    Tänkte undersöka detta i helgen men kan vara bra om någon vet exakt vad det är så slipper jag söka och kan gå rätt på problemet.

    Tempmätaren har en tendens att gå ner till botten under körning. Jag har märkt att om jag gasar fullt i kanske 5 sekunder så går den sakta upp igen till normalt läge efter det.

    Kan hända att den åker ner till botten också om jag gasar på någon gång.

    För att få upp den igen så måste jag alltså gasa fullt i c.a 5 sek igen.

    Någon som har tips ??
    Det låter som att glapp i (anslutning till) tempgivare. Att nålen rör sig sakta är säkert bara för att någon filtrerar signalen. Jag skulle börja med att kolla anslutningen till tempgivaren på motorn, om kontakten ser frisk ut och att kabeln inte har några skador. Om inget ser fel ut där är det dags att ohmmäta i båda riktningarna, hittar man inget fel kanske man ska byta givaren på vinst och förlust, den är troligen rätt billig och är en rätt sannolik felkälla.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    230
    den kan hålla sig på rätt nivå i kanske 1 timmes körning och sen helt plötsligt åka ner och lägga sig på botten.

    Kan även komma efter 10 minuters körning.

    ja det blir nog att byta givare först då det är ganska enkelt... tycker det iaf är ganska underligt att den får tillbaka värden vid en del acceleration?
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av painball
    den kan hålla sig på rätt nivå i kanske 1 timmes körning och sen helt plötsligt åka ner och lägga sig på botten.

    Kan även komma efter 10 minuters körning.

    ja det blir nog att byta givare först då det är ganska enkelt... tycker det iaf är ganska underligt att den får tillbaka värden vid en del acceleration?
    Testa med Tech2 först
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •