Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: SAAB Oscarsnominerad

  1. #1

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Äsch, det gick inte att se så mycket, men en röd, vänsterstyrd og900 Aero spelar en viktig roll i filmen
    DRIVE MY CAR - Trailer - YouTube

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Läst om filmen tidigare och vill verkligen se den.

    Har förstått att i boken, som filmen bygger på, så är bilen en gul og900 cabriolet. Det jag inte lyckas hitta är anledningen till bytet av bil i filmen. Min gissning, som ägare till en og900cv, är att det är betydligt bekvämare att sitta i baksätet i en coupé med tak i alla hastigheter över 5km/h. Något över den hastigheten så befinner sig allt hår i ögonen och all kommunikation med främre raden säten är svår utan höjda röster.

    Gissningsvis,
    Bil med tak: Lågmäld och subtil kommunikation möjlig = Oscarsnominering
    Bil utan tak: Skrikig dialog med rufsigt flygande hår i starkt solsken = Sura ljudtekniker, arg kameraman och uppgiven regissör.

    Edit: I artikeln står ju svaret. ”Den gula cabrioleten i Murakamis novell byttes ut till en röd utan sufflett. Motivet var rent visuellt. Han ville också komma åt känslan av instängdhet.”

    Jag tror nog ändå att det ligger något i min gissning angående fladdrande hår.
    Senast redigerat av mioh den 2022-03-18 klockan 15:40.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag tror på din linje
    Men, undras vart den där bilen kommer från. Vänsterstyrda og900 kan inte vara vardagsmat i Japan. US-import kanske? Jag hade för mig att det var svårt med privatimport i Japan, men det kanske bara är som jag fått för mig?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Alltså, i artikeln står det att det var någon i filmteamet som hade bilen, men den lär ju inte vara Japan-såld som vänsterstyrd.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    En sak slog mig inatt. Jag tror att bilen aldrig sålts i Japan. Den såldes och hör hemma i Sydkorea! I Sydkorea så har dom högertrafik och därför vänsterstyrda bilar.

    Varför tror jag detta? Jo, för i DN-artikeln så står det följande: ”Hans (regissörens) liv tog sig en märklig vändning när pandemin slog till. Hamaguchi höll på att spela in prologen i ”Drive my car” när Tokyo plötsligt stängdes ner. Planerna att spela in resten av filmen i sydkoreanska Busan var otänkbart. Hamaguchi fick tänka om helt. I stället blev symbolladdade Hiroshima ny inspelningsplats åtta månader senare.”

    Filmen var alltså tänkt att till större delen, hela delen med Saaben gissar jag, spelas in i Sydkorea.

    Dett är min teori. Verkar den rimlig?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Så kan det mycket väl vara. De tänker väl också att få tänker på vilken sida ratten sitter på Sitter den till vänster så är det mer "rätt" för den stora marknaden.

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Oscarsvinst i kategorin bästa internationella film!

    Peter Bäckström på Saabmuseet ska rulla fram museets röda og900 som just nu (eller igår i alla fall) stod i museets verkstad.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Såg det, kul!

    Kanske läge för den där SAAB-tidningen att göra reportage med regissören

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Drive my car - SAAB 900 Turbo

    Filmen "Drive my car" har vunnit en Oscar för bästa bild.

    https://www.saabplanet.com/the-30-ye...-won-an-oscar/
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    https://www.dn.se/kultur/saab-i-huvu...ellt-intresse/
    Svenska SAAB-klubben har trefaldigat sitt medlemsantal till 6000 de senaste åren. Går inte lika bra för STCS va?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 165
    Medlem#
    8758
    Jag gick med i år för jag behövde en av deras nytillverkade V4-kylare... Reservdelsförsäljningen är säkert en bra källa till nya medlemmar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Slutligen har jag nu sett filmen och jag måste säga att det var riktigt porrigt
    Det som jag imponerades mest av var att de faktiskt i alla lägen sett till att det är rätt motorljud. I många filmer så läggs mycket ljud på i efterhand och när det gäller bilar så det tas det bara något standardljud eftersom det är jobbigt att spela in "billjud". Inte i denna film, tror inte jag hörde "fel" motorljud en enda gång, alltid og900-gurglandet och även när de startar bilen så hörs att det är en og900.
    Tyvärr är bilen i filmen en automat (fniss), men även det låter "rätt" för en og900 så jag är rätt säker på att regissören sett till att spela in bilen alla gånger den syns i bild (och det är ofta!).
    Välutrustad bil också: helskinn, taklucka, bakrutetorkare, elhissar, AC, men dock inte elsäten (syns i en scen när de justerar stolen, haha).
    Filmen är annars väldigt Japansk. Storyn tar en evighet (nästan 3 timmar för vad som från början var en "kort berättelse") så det finns gott om tid att njuta av bilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •