Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 85

Ämne: 1,9 TiD 120hk och 150hk (ng9-3)

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835

    1,9 TiD 120hk och 150hk (ng9-3)

    Är det samma motor i båda? Bara olika program? Precis som 1,8t och 2,0t?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Vill minnas att 120 hk har 8v och 150 hk 16v.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869
    Och så har väl 150hk partikelfilter som standard?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Vill minnas att 120 hk har 8v och 150 hk 16v.

    Mvh

    KK
    stämmer bra det. 150-hästaren är underbar motor. Kör den varje dag i jobbet. Väligt bra drag i den...i stan är bilen snabbare än en 210-hästars Aero. Långresa med farthållaren på 140km/h gav medelförbrukning på 0.61L/milen...jag skojjar inte!
    Signatur...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    170
    Som helt färsk användare spinner jag vidare på den här tråden istället för att starta en ny..

    Har en 9-3 SC 1,9TiD 150hk på ingång, lite småtjurig över att det blev en diesel (företagspolicy) istället för nya V6an. Satt och bläddrade lite i Teknikens Värld och fick syn på KCR och deras effektboxar.. Blev minst sagt exalterad, 25 extra hk och 50 nm är ju alltid något (om man tror på deras siffror) och kan säkert förhöja nöjet på vägarna.. Sökte lite på forumet men hittade ingen matnyttig läsning, så då frågar jag här:

    Är det värt det? Funkar det som dom påstår (effekt, montering)? Finns det andra (bättre) alternativ? Är ingreppet "osynligt" eller syns det att motorn har varit modifierad om t ex motorn skulle haverera? All info som går att få tar jag emot med öppna armar!
    2000cc + 660cc

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    535
    Jag tror att du skall vara nöjd med att få en diesel som tjänstebil, dagens dieslar är helt klart överlägsna motsvarande bensinvariant, i SAAB:s program är det bara nya V6:an som är kvickare. Själv har jag valt att köra egen bil i tjänsten och har själv köpt en ny 150 hk SC.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Som helt färsk användare spinner jag vidare på den här tråden istället för att starta en ny..

    Har en 9-3 SC 1,9TiD 150hk på ingång, lite småtjurig över att det blev en diesel (företagspolicy) istället för nya V6an. Satt och bläddrade lite i Teknikens Värld och fick syn på KCR och deras effektboxar.. Blev minst sagt exalterad, 25 extra hk och 50 nm är ju alltid något (om man tror på deras siffror) och kan säkert förhöja nöjet på vägarna.. Sökte lite på forumet men hittade ingen matnyttig läsning, så då frågar jag här:

    Är det värt det? Funkar det som dom påstår (effekt, montering)? Finns det andra (bättre) alternativ? Är ingreppet "osynligt" eller syns det att motorn har varit modifierad om t ex motorn skulle haverera? All info som går att få tar jag emot med öppna armar!
    Törs inte uttala mig om KCR´s trim. Men rykten säger att Nordic ska komma ut med trim till denna dieselvariant vad det lider. Har för mig att Robert@ har beställt en nämligen. Kanske kan vara ett tips att följa upp ?

    /R

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    150-hästaren är underbar motor. Kör den varje dag i jobbet. Väligt bra drag i den...
    Provkörde en 150hk på Saab Ana och jag tyckte också den drog starkt. Dock så vibrerade hela bilen osnyggt. Backspegeln skakade. Försäljaren hävdade att bilen inte var inkörd och att den skulle bli bättre med tiden. Demobilen hade gått cirka 500mil. Ointelligent att ha den som demobil i så fall.
    Hur är din med avseende på vibrationer? Diesel med partikelfilter låter ganska lockande...
    Fredrik J

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Som helt färsk användare spinner jag vidare på den här tråden istället för att starta en ny..

    Har en 9-3 SC 1,9TiD 150hk på ingång, lite småtjurig över att det blev en diesel (företagspolicy) istället för nya V6an. Satt och bläddrade lite i Teknikens Värld och fick syn på KCR och deras effektboxar.. Blev minst sagt exalterad, 25 extra hk och 50 nm är ju alltid något (om man tror på deras siffror) och kan säkert förhöja nöjet på vägarna.. Sökte lite på forumet men hittade ingen matnyttig läsning, så då frågar jag här:

    Är det värt det? Funkar det som dom påstår (effekt, montering)? Finns det andra (bättre) alternativ? Är ingreppet "osynligt" eller syns det att motorn har varit modifierad om t ex motorn skulle haverera? All info som går att få tar jag emot med öppna armar!
    Törs inte uttala mig om KCR´s trim. Men rykten säger att Nordic ska komma ut med trim till denna dieselvariant vad det lider. Har för mig att Robert@ har beställt en nämligen. Kanske kan vara ett tips att följa upp ?

    /R
    Va väll med i ngn bilsport för ett par månader sedan ? Vet att det var med ett diesel "chipp" iaf som de testade på en audi lr ngt.
    Saab 9-5 -01 Automat

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    150-hästaren är underbar motor. Kör den varje dag i jobbet. Väligt bra drag i den...
    Provkörde en 150hk på Saab Ana och jag tyckte också den drog starkt. Dock så vibrerade hela bilen osnyggt. Backspegeln skakade. Försäljaren hävdade att bilen inte var inkörd och att den skulle bli bättre med tiden. Demobilen hade gått cirka 500mil. Ointelligent att ha den som demobil i så fall.
    Hur är din med avseende på vibrationer? Diesel med partikelfilter låter ganska lockande...
    Provkört 150hk också, måste säga att den är förvånansvärt tyst och inte märkte jag av några vibrationer inte..

    Ska kolla upp det där med Nordic, tack så mkt..

    Mer tips och info uppskattas!
    2000cc + 660cc

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 419
    Det var på en BMW som spöade en AC Schnitzer-trimmad (?) bil i nästan alla intervaller.
    Har för mig att det bara var i "super stage" som KCR bilen fick pisk pga att den körde med org.chassie mot AC:s uppgraderade..
    Det roliga var att budgeten mellan de två bilarna var grymt stor till KCR-bilens fördel.

    Tyvärr läste jag häromdagen att en forummedlem skrev att det var några värden på en KCR-bil som inte alls hade varit bra. (inte BMW:n jag skrev om ovan)

    EDIT: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hlight=kcr

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Det var på en BMW som spöade en AC Schnitzer-trimmad (?) bil i nästan alla intervaller.
    Har för mig att det bara var i "super stage" som KCR bilen fick pisk pga att den körde med org.chassie mot AC:s uppgraderade..
    Det roliga var att budgeten mellan de två bilarna var grymt stor till KCR-bilens fördel.

    Tyvärr läste jag häromdagen att en forummedlem skrev att det var några värden på en KCR-bil som inte alls hade varit bra. (inte BMW:n jag skrev om ovan)

    EDIT: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hlight=kcr
    Läste också det där, men kände att det var lite utdaterad information med tanke på att det gällde gamla 2,2:an. Hittade ingen info på Nordic dock, någon som sitter på en länk?
    2000cc + 660cc

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 419
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Det var på en BMW som spöade en AC Schnitzer-trimmad (?) bil i nästan alla intervaller.
    Har för mig att det bara var i "super stage" som KCR bilen fick pisk pga att den körde med org.chassie mot AC:s uppgraderade..
    Det roliga var att budgeten mellan de två bilarna var grymt stor till KCR-bilens fördel.

    Tyvärr läste jag häromdagen att en forummedlem skrev att det var några värden på en KCR-bil som inte alls hade varit bra. (inte BMW:n jag skrev om ovan)

    EDIT: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hlight=kcr
    Läste också det där, men kände att det var lite utdaterad information med tanke på att det gällde gamla 2,2:an. Hittade ingen info på Nordic dock, någon som sitter på en länk?
    Nordic skriver nog inte ut nått innan de har utvecklat och säkerställt ett program.
    De ska kanske ha Robbans bil... (?) som han kanske har beställt för detta ändamål.
    De kanske har något klart under hösten/tidig vinter...

    (Många kanske blev det.)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    170
    Hehe ok.. Men rent tekniska frågor angående hela effektboxköret: Pallar motorn det? Den är ju byggd för de 150hk från början, finns det en risk med de 25hk extra? Vad kan hända och hur djupt i skiten sitter man om nåt havererar? Med ökad effekt kommer ju också ökat utsläpp, pallar partikelfiltret det? Och så frågan från mitt första inlägg: Syns det t ex vid en service att det har suttit en effektbox monterad?
    2000cc + 660cc

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Provkört 150hk också, måste säga att den är förvånansvärt tyst och inte märkte jag av några vibrationer inte..
    Jaha. Då kan man ju inte beställa nytt utan vänta på en lagerbil så man kan prova den först. Verkar ju tydligen sprida lite då...

    Någon annan som provkört 150hk diesel hos Ana Trollhättan? En parchment silver var det tror jag.
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    150-hästaren är underbar motor. Kör den varje dag i jobbet. Väligt bra drag i den...
    Provkörde en 150hk på Saab Ana och jag tyckte också den drog starkt. Dock så vibrerade hela bilen osnyggt. Backspegeln skakade. Försäljaren hävdade att bilen inte var inkörd och att den skulle bli bättre med tiden. Demobilen hade gått cirka 500mil. Ointelligent att ha den som demobil i så fall.
    Hur är din med avseende på vibrationer? Diesel med partikelfilter låter ganska lockande...
    Vibrationer känns ganska friskt, men bara genom kopplingspedalen,inte genom övriga delar.

    Motor är egentligen en Alfa Romeo spis, inte någon SAAB/Opel spiksoppa. Det är en riktigt riktigt fin motor...ganska olik andra dieslar jag har provat då den är relativt hövvarvig, på gott och ont. Man måste alltså varva lite, det är dåligt skjuts under 2000 var (och efter 4500 händer ingeting heller, därav 6-växlad låda)

    Jag jobbar hos en SAAB-återförsäljare och får köra ALLT som SAAB har att erbjuda. 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-5 TD 3.0, 9-5 BioPower, you name it...9-3 TiD 1.9 är BÄSTA BILEN, punkt. Jag ska se till att få den som tjänstebil...den går i 200 knyck utan problem och drar 0.6 milen i snabb takt. Den är snabb och sportig. 9-5 är värsta pråmen jämfört med den, Aero eller inte. 9-3SS Aero är besvikelse...210hk känns knappt. Min gamla 9000 turbo 85:a kändes snabbare...

    Jag skulle vilja ha dieseln före V6:an alla tider. Vill du ha snabb bil, köp en beggad Porsche. Denna diesel är bästa kompromiss jag har stött på, i alla fall så länge man slipper betala vägskatt på den.
    Signatur...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Låter onekligen spännande! Med dagens bensinpriser och med tanke på hur mycket vi ändå kör privat i familjen behöver jag/vi hitta ett billigare alternativ. En 9-3 SC diesel hamnade plötsligt högst upp på listan över tänkbara bruksbilar.

    Angående trim skrev Robert@ i en tråd rörandes 9-3 SC att Nordic arbetar på att ta fram trim till dessa dieslar. Låter ju hemskt trevligt att en av våra egna leverantörer snart kan bistå oss med detta så vi slipper vända oss till någon utböling! Är säkert bara en tidsfråga innan de andra följer efter.

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Hehe ok.. Men rent tekniska frågor angående hela effektboxköret: Pallar motorn det? Den är ju byggd för de 150hk från början, finns det en risk med de 25hk extra? Vad kan hända och hur djupt i skiten sitter man om nåt havererar? Med ökad effekt kommer ju också ökat utsläpp, pallar partikelfiltret det? Och så frågan från mitt första inlägg: Syns det t ex vid en service att det har suttit en effektbox monterad?
    Med tanke på att bensinmotorerna tål bra mycket mer effekt och vrid så tror jag inte dieseln är sämre
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Med tanke på att bensinmotorerna tål bra mycket mer effekt och vrid så tror jag inte dieseln är sämre
    bensinmotorer med gjutgärnsblock pallar mer, så länge dom sitter i SAAB 9000. Gjutjärnsmotorer i 9-5:or har klena kolvar och lättmetallmotorer i 9-3SS är exakt beräknade för sin levererade effekt + liten marginal.

    Dieselmotorn i 9-3 är lättmetalspis också såvitt jag minns.
    Signatur...

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Diesel motorer är aningen kraftigare byggda än bensinmotorer
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Dieseltrim 9-3 1.9 tid 120hk -08
    Av Ank77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-11, 19:34
  2. Saab 9-3 1,9TiD -07 120hk eller 150hk
    Av Trynet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 12:28
  3. 9-3 TID 120HK 08 med BSR motoren stoppet
    Av aarvold i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 20:58
  4. 9-3 T7 -01.a 150hk => 185hk
    Av m_917 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •