Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Jaguar XJR erfarenheter?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Jaguar XJR erfarenheter?

    Någon här med erfarenhet eller kännedom om Jaguar XJR typ 1995-1997?

    Det kliar i fingrarna inför en 95:a med fyraliterssexan med kompressor, men det verkar svårt att hitta köpguider för just denna motorn.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Brukade stå en Jaguar 90 talare på jobbet ibland. De verkar rosta rätt bra för denna såg rätt härjad ut när man kollade lite mera noga.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Mitt tips är att kolla på brittiska PistonHeads forum. (Finns där 75864 inlägg om Jaguar, 12930 om Saab.)
    https://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?h=0&f=85

    Tredje tråden uppifrån i länken ovanför är en klistrad/låst tråd med länkar till köpguider.
    https://www.pistonheads.com/gassing/...f=85&t=1655312

    Hoppas det hjälper dig något i ditt informationssökande inför köpet av en brittisk "full-size luxury sedan".

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Någon här med erfarenhet eller kännedom om Jaguar XJR typ 1995-1997?

    Det kliar i fingrarna inför en 95:a med fyraliterssexan med kompressor, men det verkar svårt att hitta köpguider för just denna motorn.
    Polaren har en vinröd 99 som han är sjukt nöjd med! Enda problemet han har haft är takluckemotorn va jag minns


    Rekommenderas starkt

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    jag tänker mest på det gamla talesättet "Det finns två lyckliga ögonblick i en Jaguarmans liv, när han köper sin försdta och säljer sin sista"

    Skämt å sido brukar jaggorna vara trevliga bilar (i synnerhet dom äldre men även de nyare), dock dyra att hålla i drift.

    En bekant i en MC-klubb jag var medlem med körde jaguar och sa att "Det är väldigt få märken som ford kan ta över och det resulterar i en höjning av kvaliteten, men Jaguar var ett sådant", med det menade han att skulle man köpa en ska man sikta på en gjord efter fords övertagande. ..Oklart hur det blev efter indiernas övertagande av märket.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Mitt tips är att kolla på brittiska PistonHeads forum. (Finns där 75864 inlägg om Jaguar, 12930 om Saab.)
    https://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?h=0&f=85

    Tredje tråden uppifrån i länken ovanför är en klistrad/låst tråd med länkar till köpguider.
    https://www.pistonheads.com/gassing/...f=85&t=1655312
    Japp jag insåg sen att man måste söka på X300 för att snäva in resultaten.

    Som jag förstår det är denna modell den första att verkligen kapitalisera på Fords ägande. Ford plöjde ner många miljoner för att förbättra både produktion och kvalitet på grejorna.

    Just det exemplaret jag var sugen på går nog bort ändå; på tok för många ägare, ägarbyten varje år osv... men det hade vart gött med en stor "sportig" lyxvagn med uppenbarligen skottsäker motor och låda.

    Egentligen handlar alltihop om att jag tröttnat på att vänta in en fin 9000 Aero med glastaklucka, behöver se mig om efter annat.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Då du bor i södra delen av landet så är det inte långt till kontinentala bilmarknaden. Gjorde en snabb sökning på AutoScout24 utan att riktigt ha koll på om en XJR kan vara en X300 och vise versa. Finns förhoppningsvis några med bättre historik än den du funderade på. (En svart som på blocket utannonserades för 32kkr 2017 och nu 78kkr?)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    (En svart som på blocket utannonserades för 32kkr 2017 och nu 78kkr?)
    Japp den för 78k är det. Brrr 32k 2017?! Den går nog väldigt mycket bort känner jag.

    Jag brukar kolla på mobile.de och där finns just nu bara med V8 (X308 med 363 hk) och det vågar jag inte mig på. Men men man kanske skulle sätta sig in i hur man importerar från Tyskland.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Sjunde gången den är till salu på blocket. Dyrare nu än de tidigare gångerna...
    https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SRO034

    Lite blandade XJR-träffar med första registrering 1995 och framåt. (Kan nog finnas några av 1995 års modell som reggades 1994 som missas i sökningen här.)
    https://www.autoscout24.se/lst/jagua...=N%2CU&atype=C

    Du får se om du hittar med "rätt" motor. Några är ju med kompressor, men vissa med V8.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Sjunde gången den är till salu på blocket. Dyrare nu än de tidigare gångerna...
    Kontrollbesiktning 2021-04-26
    Kontrollbesiktning 2021-07-08
    Kontrollbesiktning 2021-09-23
    Efterkontroll-besiktning 2021-10-04

    Varför åker man till besiktningen tre gånger på ett år? Känns hur skumt som helst.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Japp den för 78k är det. Brrr 32k 2017?! Den går nog väldigt mycket bort känner jag.

    Jag brukar kolla på mobile.de och där finns just nu bara med V8 (X308 med 363 hk) och det vågar jag inte mig på. Men men man kanske skulle sätta sig in i hur man importerar från Tyskland.
    Tyvärr är bilmarknaden helgalen idag, priserna på alla segment - veteran, gammalt, lätt begagnat och nytt har rusat senaste 2-3 åren. Om man ska utesluta bilar för att de såldes billigare för ett par år sedan har man inte mycket kvar att välja på, även om det intuitivt tar emot.

    Jag skulle inte ha det som avgörande argument att välja bort en bil, men visst, ser man en stor prisstegring så blir sugen på att förstå varför - har man dolt skador, renoverat den ordentligt, ... Jag ser frekventa ägarbyten och konstigt besiktningsmönster som en betydligt större varningslampa än en prisökning på 5 år.

Liknande ämnen

  1. Varm motor hackar på högre RPM - Jaguar XJR -96
    Av Prodigal_Son i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 11:29
  2. erfarenheter av 2.8t V6 ?
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 19:45
  3. Jaguar XFR Bonneville
    Av Lob i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 00:29
  4. 9-3 2.3i Erfarenheter
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 17:18
  5. Saab 9-5 Aero steg 3 vs. Jaguar S-Type R?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •