Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trögstartad vid "milt" väder. Trimmad OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Trögstartad vid "milt" väder. Trimmad OG9-5 B2x5

    Hej!

    Bil: 9-5 Aero -05
    Min bil verkar inte gilla temperaturer mellan 0 till 5 grader, då är bilen trögstartad och tar verkligen sin tid på sig innan den startar, men om temperaturen är -5 så startar den direkt, verkar vara temperaturer kring noll till fem grader som gör bilen tjurig, och när den stått still under natten.
    Tycker fenomenet är konstigt, och samtidigt svårt att felsöka.
    Min egna första tanke är att det har något att göra med hur mycket bränsle motorn vill skjuta till vid kallstart? Eftersom att bilen startar vid -5, och såklart vid varmare temperaturer antar jag inte att det har med gnistan att göra.

    Bilen är trimmad av ett företag som inte hade alltför bra recensioner här på STCS, kanske boven i dramat? Bara ägt bilen 6 månader och visade samma symptom i höstas.

  2. #2
    100% trimmet! Ska du ha trim så kör på maptun!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-03 klockan 14:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Har dålig koll på hur just den biten av bilen fungerar, men det finns alltså något skumt i mjukvaran tror du? Av ren nyfikenhet undrar jag om du vet mer ingående vad det kan vara som är knas i mjukvaran.

    självklart skulle jag aldrig använt mig av den firman som gjort trimmet efter att ha läst recensionerna, men bilen kom till mig trimmad och har inte haft tiden att ta tag i det.

    Maptun har jag kollat på, men även läst och hört mycket gott om GDM och hade lätt kunnat rulla dit från blekinge

    edit: Nu kom jag på vad fan det står längst upp i open SID, TBRacing.

  4. #4
    Utifrån från mina erfarenhetern, så kör på maptun å ingen annan.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-03 klockan 14:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Uppdatering.

    Farsan var på besök och klagade på bensinlukt från bilen, mycket riktigt droppade det bensin från kopplingen efter bränslefiltret medans bilen var igång. försökte trycka dit den igen men osäker på om den sitter ordentligt.

    filtret har "snabbkopplingar" (Ej Banjobultar). det "lilla" filtret, filtret ser rätt nytt ut, inte rostigt. Så kanske är felmonterat av förra ägaren?

    Hur demonterar/monterar jag bränslefiltret med dessa snabbkopplingar? Kan jag på något vis trycktesta systemet för att veta om det läcker eller inte?

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag köpte ett verktyg för under hundralappen för några år sedan, ser ut som på bild. Finns annars olika, andra varianter som gör samma sak. Tror det var Ebay eller Amazon då. Finns för övrigt redan trådar om det i forumet.



    z64y4LWEEeeLz8ZqK5RL9Q-nI1PaPdOEeqT_LnmhKOQyQ.jpg
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om bilen har snabbkopplingar liknande de på ng9-3 så gör man enkelt sitt eget "specialverktyg".
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1534141
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Tvekar/rycker vid varmt väder OG9-5 B2x5
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2022-12-20, 17:45
  2. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •