Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tändstiftsfråga NG9-3 B207 BP steg6

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tändstiftsfråga NG9-3 B207 BP steg6

    Halloj!
    Min Saab 9-3 -04 "hackar" vid fullt pådrag. Den laddar ca 1.7 bar och har kollat igenom forumet samt pratat med annat Saab-folk och fått indikation på att det antagligen är tändspolarna som bör bytas. Min fundering är lite kring hur det är med tändstiften då de som sitter i(Helt nya, ca 150 mil) heter PFR6T-10G vilket är rätt och riktigt som jag förstått det till min bil i originalutförande, men jag tycker det låter som ett mjukt/varmt stift för en bil som laddar 1.7 bar? Har ingen koll på detta när det kommer till turbobilar, har mest grejat med motorcyklar men visst brukar man ha i lite hårdare stift vid högre belastning?

    Mitt dilemma är lite om jag ska byta spolarna direkt eller om det kan vara så att mekanikern satt i för "mjuka"/"varma" stift och jag bör ha andra stift i när jag har 300+ HK. I vilket fall så undrar jag av rent intresse hur man ska tänka runt stift i turbobilar eller om det är samma sak oavsett vilken typ av motorer man grejar med.

    PS. Det är inte jag som trimmat bilen och inte heller bytt stift! Det gjordes av mekaniker i samband med byte av grenrör som spruckit. Hackandet förekom även innan bytet av tändstift, vilket också pekar på att tändspolarna är boven om jag har rätt stift i. Bilen går i övrigt bra.

    Tack!

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har du tillgång till något typ av diagonstikverktyg som kan mäta misständningar per cylinder? Typ Autocom/Tech2? (Kan gå med OBD2/ELM127 också)

    Om stiften är för "klena" så borde du ha liknande mängd misständningar över alla cylindrar. Högst osannolikt att varenda tändspole är dålig och ger misständningar på alla cylindrar, där borde du istället se misständningar på en eller möjligtvis två cylindrar.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det där mjuka/varma tänket man hade förr är inte riktigt samma grej idag. Moderna stift och motorer klarar sig på standardstift väldigt länge. Möjligen att man kan gå snäppet kallare men det är oftast inte nödvändigt. Att man på papperet har 300+ hästar betyder ju inte att stiften går hårdare konstant. Möjligen om man ligger och pressar i 250km/h på bana.
    PFR stiften i 9-3 kan man se som longlife stift. De går precis lika bra på vanliga men att man får byta dem oftare.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för info. Trodde nog att så var fallet, ska kolla tändspolarna som nästa steg.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-02 klockan 19:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Har den där bilen någonsin gått som den ska innan du köpte den?

    Ha en bil som laddar 1.7bar som du skriver, låter inte bra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den går bra, sitter motsvarande Maptun Steg 6 BP och den är programmerad av Maptun-anställd. Killen som bytt allt är mekaniker och har tagit hand om bilen. Den har gått kanon tills den började hacka vid pådrag ibland som sagt.

    På tal om det så ser jag ju att det ska sitta BKR7ESC-11 i BioPower Steg 6 på Maptuns hemsida! Då sitter det väl helt fel stift i om det är en BioPower??

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Postar en uppdatering för ev. andra läsare. Problemet försvann när jag bytte till rätt stift, dvs BKR7ESC-11.

    5 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Fast då var det antagligen nåt fel på de andra stiften. Att man ska ha vanliga på etanolbilar beror oftast på att etanolen inte lirar nå bra med nån ädelmetall i"longlife" stift.
    Om det inte är så att du kör på etanol då?

Liknande ämnen

  1. Slut på det roliga (växellådsras 9000 steg6)
    Av johanbostrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 183
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •