Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Koppla ur Bury CC9060 NG9-3

  1. #1

    Koppla ur Bury CC9060 NG9-3

    Hej.

    Jag har för avsikt att byta ut min 2011 års 9-3 originalstereo mot en modern med Apple CarPlay.

    Bilen har troligtvis sedan fabrik eller åtminstone första återförsäljaren haft ett Bury CC9060-handsfreesystem som jag nu vill koppla ur.

    Om man kollar i handboken ( https://www.bury.com/consumer/filead..._Manual_EN.pdf - sidorna 10-11) så verkar ljudkablarna vara kopplade igenom styrenheten.

    Om jag helt tar bort styrenheten, kommer ljudet att helt sluta fungera på den högtalaren? Kan jag dra ut strömkontakten och låta alla andra kablar sitta kvar?

    Kanske löjligt enkla frågor men jag är rudis på billjud. Någon annan som har erfarenhet med samma handsfree eller ett system med liknande uppbyggnad?

    Jag hade även hoppats på att kunna vara lite lat och återanvända mikrofonen till den nya stereon, men Bury har en mikrofon med en mindre kontakt. Finns det adaptrar?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Limstift Visa inlägg
    Om jag helt tar bort styrenheten, kommer ljudet att helt sluta fungera på den högtalaren?
    Ja.

    Kan jag dra ut strömkontakten och låta alla andra kablar sitta kvar?
    Sannolikt inte.
    Vad du behöver göra är att koppla ihop dessa 4 trådar igen, ganska straight forward.


    Varför kompromissa om du skall lägga en relativt stor summa på "ombyggnaden"..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vad du behöver göra är att koppla ihop dessa 4 trådar igen, ganska straight forward.


    Varför kompromissa om du skall lägga en relativt stor summa på "ombyggnaden"..?
    Okej. Jag är väl mest rädd för att göra fel. Men det är alltså i princip bara att lista ut vilken färg på kabel som är vilken, hoppas att den räcker, tvinna ihop dem och tejpa ihop med eltejp?


    Skulle en sådan adapter fungera till en mikrofon eller är den enbart till för ljuduppspelning:

    https://www.kjell.com/se/produkter/l...-stereo-p39204

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Att använda sig av någon form av skarvhylsor är nog att föredra över tvinna och tejpa, men men, man väljer ju själv vilken nivå man vill lägga sig på..

    Om kontakten på din befintliga mikrofon är 3,5mm stereo/ två kanaler och din nya huvudenhet har 2,5mm stereo som ingång så, ja, då borde det fungera.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Skarvhylsa var inget jag kände till sedan tidigare, men det finns på Biltema så då är det lika bra att köpa en bunt.

    Om mikrofonen är stereo eller mono vet jag inte, men det kanske inte spelar någon roll?

    Tack för hjälpen.

  6. #6
    Ska ge mig på projektet igen imorgon lördag. Det verkar sitta mer komponenter som man inte riktigt kommer åt. Skulle tro att jag får ta bort den lilla hyllan med cigarettändaren för att komma åt. Någon som kan förklara hur man gör?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Va? Nä, du skall bara koppla ur kontakten där du ser.
    Man lyfter på armen och kopplar loss. Hela bury-enheten är bara direkt inkopplad på telefon-interfacet.

    IMG_4817.jpeg
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-26 klockan 12:58.

  8. #8
    Jaha, då förstår jag. Bilen har alltså en speciell kontakt från fabriken? Jag trodde det var det som är markerat som nummer åtta på sidan fyra i manualen, det vill säga ytterligare massa kabeltjosan undangömt där man inte ser det.

    Så det är alltså inget behov av att hitta ett par högtalarkablar som är kopplade via Burydosan?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Nejnej inget sånt, det där är "telefonkontakten" och du har SAABs egen härva kopplad till kontakten, som sen är anpassad direkt till Bury:n. Alltså, helt standard för att koppla in just den typen av tillbehör (från början var den nog tänkt om du hade en fast mobiltelefon eller vagga du satte din telefon i, men sen blev det ju bara bluetooth).
    Så, bara ur med den kontakten så har du ingen telefonmojäng längre.
    Dessutom, även om du låter den sitta kvar så kommer den inte spela ett skit roll när du byter till annan stereo, telefonljudet går alltid via stereon, och om du stoppar in en eftermarknadsstereo så kommer den inte ha ingångarna för telefondosa så inget kommer hända.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  10. #10
    Mycket goda nyheter, hade jag vetat att det bara var att dra ur en kontakt hade jag gjort det med en gång. Trodde det skulle vara betydligt mer komplicerat baserat på beskrivningen i Burys manual.

    Tack Bollman.

  11. #11
    Har ett nytt bekymmer. Efter att jag kopplade loss dosan ur kontakten började det komma klick-klick-läte från området i närheten av bakluckan/hatthyllan. Det låter var tredje sekund. Jag spelade in en film. Ljudnivån på inspelningen är lite låg men det är klart hörbart även med luckan stängd om man står bredvid bilen.

    https://anonfiles.com/7bqf14K1x1/IMG_4822_mov

    Tankar?

    Jag har heller inte fått något ljud ur stereon även om den fungerar perfekt i övrigt (CarPlay etc). Jag vet inte om det har ett samband eller om jag gjort något fel med alla löjligt många adaptrar. Jag tänkte testa med originalstereon imorgon, den har ju trots allt bara två kablar som ska in.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Vilket ljudsystem har du? Originalstereon skickar ut högnivå till slutsteget, eller till högtalarna direkt. Det finns 2 olika slutsteg beroende på om du har mellanstereon eller BOSE.
    För att det skall funka korrekt behöver du en adapter för att anpassa högnivån ut från den nya stereon till steget i bilen, det går alltså inte använda lågnivå ut från stereon, då blir det inget ljud eftersom det är helt fel nivå för slusteget. Tyvärr är det där rätt svårt att få till bra då det gärna blir för hög eller för låg nivå.
    Kan det vara så att du har BOSE och det är steget till basen bak som slår på/av hela tiden för den inte få tillräckligt hög nivå på insignalen?

  13. #13
    Det ska vara mellanstereon, den med sju högtalare.

    Loudspeakers 7 Loudspeakers 541-020
    Media Module, Instrument Panel Single Slot Cd-player In Dash 543-020
    Navigation System Without Navigation System 811-030

    Efter att ha kikat på BRL:s sida kan det tänkas att det är två blåvita kablar som ska kopplas ihop direkt. Där har de en illustrativ bild som de dessvärre inte skickade med som instruktion. På det hela taget har de rätt undermåliga instruktioner med de olika komponenterna i det kitt för Saab 9-3 jag köpte till stereon.

    Nåväl. Får titta närmare på det imorgon.

    Klickandet uppträdde innan jag hade börjat koppla ihop alla adaptrar, troligtvis så fort jag kopplade ur den gamla utrustningen, men jag låg med huvudet i fotbrunnen i fem minuter när jag kämpade med att få panelen på plats så det dröjde en stund innan jag hörde det.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Jag vet inte riktigt vilka kablar du tänker dig skall kopplas ihop.
    När jag har monterat eftermarknadsstereo i ng9-3 från 2007 när nya inredningen kom har jag använt följande kit (förutom själva monteringsramen då):
    Connects2 - Vehicle Integration
    Den anpassar högnivån ut från stereon till en högnivå som kan hanteras av det fabriksmonterade steget.

  15. #15
    Det är det här kittet jag har köpt:

    https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...-9-3-2005.html

  16. #16
    Jag tog bort klädseln på bakluckan och det är garanterat därifrån det kommer. Jag spelade in ett nytt filmklipp:

    https://anonfiles.com/j9c9D3K7x4/IMG_4824_mov

    Jag provade att koppla in originalstereon och får ljud från alla högtalare. Det påverkade inte klickandet i bakluckan.

    Jag tog med mig nya stereon in för att få lite lättare översikt. Den första bilden visar hur jag hade kopplat. Den andra bilden visar rattstyrningsadaptern som ska vara anpassad för Sony och den universalvariant som kom med i kittet. Funderar på om man ska ta universalvarianten istället? Key1, Key2 och jord ska gissningsvis anslutas någonstans. Det finns en rosa, mintgrön, blågrå och lilagrå kabel med kontakter på.

    Men vilka blåvita kablar som ska kopplas ihop enligt instruktionen på webbsidan blir jag inte klok på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #17
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Limstift Visa inlägg
    Det är det här kittet jag har köpt:

    https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...-9-3-2005.html
    BRL har inte så mycket koll på produkterna, det är i alla fall mina erfarenheter, och har du automatvx så tror jag inte att remote kontroll/rattstyrningen fungerar. Har du manuell låda så är det ok men annars borde du fråga dem.
    Senast redigerat av benny900 den 2022-02-28 klockan 07:29.

  18. #18
    Jag testade att koppla in Buryn igen (och verifierade att den startade) men det påverkade inte klickandet.

Liknande ämnen

  1. Bury CC9060 som inte fungerar som det är tänkt.
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-13, 18:58
  2. Hur koppla in sig mot Trionic7 box för att uppdatering
    Av 018Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •