Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lågt bränsletryck NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172

    Lågt bränsletryck NG9-3 B207 BioPower

    Hej!

    Vi som åker BioPower och inte har ett vettigt bränslefilter utanför tanken, hur har ni gjort när det börjar sätta igen sig? Bytt hela armaturen?

    Min kärra har ett bränsletryck på 2.8bar utan vakuum och 2.2bar med vakuum. Dett vill säga 0.2bar för lågt både med och utan vakuum. Den vill också registrera knack på högre ladd och backa tändning på högre laddtryck. Typiska symptom på igensatt filter. Saab har också på 20.000mil service en punkt att rengöra filtret i tanken har jag läst någonstans. Men hur skall man i sådana fall gå till väga? Vad skall man rengöra filtret med och hur? Det känns ju bättre att byta än bara rengöra men filtret skall visst inte gå att köpa som reservdel.

    Finns det någon som har ett bra recept på detta än att byta ut hela pumparmaturen?

    (Bild tagen från Youtube)

    EDIT: Pumpen på bilden nedan och i videon tillhör en Saab 9-3 Aero V6 2.8T. Så bild och filmer i denna tråd stämmer inte mot en B207.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av humanizer den 2022-02-25 klockan 22:13.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är det där på en saab pump då? Det där är ju ett pappersfilter och kan inte rengöras och det finns heller inget att köpa. Vad jag vet så är det bara en sil på inloppet precis som på vanliga pumpar även på BP.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Jo men visst skall det vara på en Saab BioPower, eller US-spec som inte har externt filter.
    Demontering av pumparmatur: https://www.youtube.com/watch?v=_5eOlhrC-gM
    Demotering av tank: https://www.youtube.com/watch?v=sTXsl1TZpHE&t
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-23 klockan 14:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast videon visar ju inte den där bilden utan en vanlig pump med en strainer i botten precis som alla andra slags pumpar.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Trycken som du mäter med och utan vakuum bestäms av tryckregulatorn på fuel rail:en, inte av bensinpumpen. Det betyder inte att du inte kan ha igensatt filter, men bränsletrycket du mäter är inte en indikation på ett sådant problem.

    Erfarenhetsmässigt så brukar problemet med filter på moderna bilar vara att det antingen går sönder mekaniskt (som sönderrostat), eller att man fått in så mycket vatten att det blockerat filtret - dvs. katastrofala händelser (ur filtersynpunkt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Kan vara bränsletryckregulatorn som är trasig, prova att byta den först.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    En naturlig anledning till att backa laddtryck är för lågt oktan-tal - vad har du i tanken?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Långmilare:
    Det där med vatten borde väll alla etanol tänkare vara utsatta för ?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    En naturlig anledning till att backa laddtryck är för lågt oktan-tal - vad har du i tanken?
    Jag har kört ren E85 och nu nästan ren BF98 (ren = inte mixad med annat bränsle). Och eftersom bränsletrycket är lågt så ser jag det som en möjlig kandidat till problemet. Jag börjar med ett byte av bränsletrycksregulatorn och ser om det blir skillnad.

    Tack för era svar! Jag återkommer när bytet är gjort och test är utfört.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tror inte 7% för lågt tryck är ett stort problem, det borde Trionic kunna adaptera för. Så länge man inte har trim och kommer för nära maxgränsen av vad spridarna kan ge - men även då yttrar det sig vad jag förstår som övertemperaturer som knäcker kolvarna och inte som direkta störningar av gången om man inte ligger mycket under. Sättet att göra en grundkontroll om den går för tunt är att titta på utspänningen från syresensorerna, de ska sitta i taket vid fullgas (fet blandning, metoden står i WIS) - detta ger inte hela sanningen, men om problemen är så stora att de märks på motorgången bör det synas där.

    Anledningen att den backar kan vara flera, ett av dem är någon skadad kolv - du har inget trim utan kör originalprogram på den?

    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Det där med vatten borde väll alla etanol tänkare vara utsatta för ?
    Så länge det bara är lite vatten och löst av etanolen är det inget problem (utom taskig förbränning, kanske). Problemet kommer med vatten som inte blandar sig med bränslet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Fjädern i BTR kan ha mattats ut, och då får du för lågt tryck, både med och utan vakuum. På T16-tiden satte man BTR i skruvstycket med en hylsa som mothåll, och kunde klämma ihop en bit för att få mer fjädertryck och mer bränsletryck.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Det intressanta för att utesluta bränslebrist är ju att mäta trycket under belastning. Utan belastning är det ingen konst att få flödet att räcka till. Skaffa en Testo 549 och skruva på fuelrailen så kan du kolla och logga bränsletrycket på mobilen när du provkör. Riktigt smidigt. Jag har skrivit om detta i någon tråd för ett tag sedan.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Tack för alla svar! Jag bytte bränsletrycksregulatorn idag och nu är bränsletrycket där det skall vara. 2.4 bar med vacuum och 3.0 bar utan vacuum. Men jag behöver ändå mäta bränsletrycket vid laddtryck. För det ursprungliga fenomenet finns kvar. Att den backar tändning på högre laddtryck. Troligtvis så mäter den lätt knack när soppan inte räcker till, kanske. Men jag får nog öppna en ny tråd om detta där jag kan gå in mer på detalj vad som är gjort och spec på kärran. Den initiala bränsletrycksfrågan är löst.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

Liknande ämnen

  1. Lågt bränsletryck NG9-3 B207
    Av Traldor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-06-02, 11:28
  2. [LÖST] Normalt bränsletryck? B207
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •