Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med startmotor som inte kickar in NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Problem med startmotor som inte kickar in NG9-3 B207

    Hej,

    Jag har en 9-3 automat 07a med B207R motorn och för några veckor sedan stannade motorn tvärt under körning utan nåt speciellt ljud och el fungerade fortfarande. Provade att starta den direkt utan resultat.
    Jag köpte en OBD-läsare men den sa inga felkoder så provade att ladda batteriet för att försöka starta den men återigen utan resultat.

    Senaste gången jag provade starta den spelade jag in ljudet för att skicka till en mer kunnig än mig. Den personen sa direkt att det var startmotorn som inte kickade in.

    Nu till min fråga. Om det nu är startmotorn varför skulle den stanna tvärt under körning?

    Bör tillägga att när den köptes lämnade vi in den på en genomkoll av den o de klagade på oljud från kamkjedjan men efter en service sa de att ljudet var borta.

    Med Vänliga Hälsningar
    Person som är ny här med trasig saab

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Om startmotorn går så hör man det direkt. Och tvärtom. Däremot kan det vara något annat som gör att startmotorn inte ens försöker dra runt. T.ex tokslut batteri. På gamla bilar så drog den runt motorn även med dåligt batteri fast vääldigt trött. På moderna bilar så gör den inte ens ett försök att dra runt motorn om spänningen är för låg. Om du av någon anledning kört tokslut på batteriet, t.ex för att generatorn inte laddar som den ska, så skulle bilen så småningom stanna och inte gå att starta alls.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svar men borde inte radio, instrument panel osv. släckas innan bilen stannar för att den inte har batteri?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Det krävs nog en helt vanlig felsökning för att kunna säga nåt. Har du spänning på manövern på solenoiden? Om inte, testa med direktström. Händer det nåt då?

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Börja med att först mäta spänningen på batteriet. Det är det absolut enklaste att börja med.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Din felbeskrivning är av det bättre slaget!

    Allt fungerar utom just startmotorn.

    Vaffe då då?
    En hel, väl fungerande startmotor behöver tre saker.

    Jord, minus, vilket den normalt får från motorblocket, om startmotor verkligen sitter ordentligt fastskruvad.

    Plus, grov kabel direkt till startmotorn. Samma, sak där. Kabeln ska vara ordentligt fastskruvad i båda ändarna. Ingen oxid får finnas på fastskruvad kabelskor e t c.
    Viktigt att lossa batteriets minuspol innan du
    rör kablaget mm med verktyg.
    Annars kan du bli av med fingrar och annat.

    Och så var det en tredje sak. Be någon göra ett startförsök. Lyssna efter ett klickande ljud vid startmotorn.
    Om ljudet hörs, drar solenoiden på startmotorn, alltså kommer det en ström från startmotorn.


    Så återstår en mätning.
    Mät med en multimeter mellan chassi och änden på skruven där den grova kabeln från batteriplus är ansluten, samtidigt som någon gör ett startförsök.

    Återkom när du gjort detta ovan, om du vill försöka hitta felet själv.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2022
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för alla snabba svar trodde jag skulle behöva vänta ett tag för att få svar.

    Jag återkommer dock senare om det nu skrivit fungerade jag har väldigt mycket på jobbet just nu så har limiterad tid med bilen

Liknande ämnen

  1. startmotor ovanligt problem
    Av r06ban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 00:28
  2. Startmotor akut problem
    Av qhrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:17
  3. problem med startmotor
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 16:01
  4. [LÖST] Problem med startmotor OG900
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •