Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stötdämpare & fjädrar till OG9-3 Cabriolet -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Stötdämpare & fjädrar till OG9-3 Cabriolet -00

    Hej!

    Har grävt i Forumarkivet och har väl fått lite bättre hum därigenom, men tar gärna lite input om någon känner för det. Bilen har rullat 16000 mil och +20 år nu så klart så jag funderar på att byta ut Stötdämpare och fjädrar på den till våren.

    Jag har Standardfjädrar och dämpare, ingen sport vad jag vet, bilen ser inte sänkt ut. Jag har letat fram följande koder på bilen från chassiplåten och tolkat det enligt nedan:

    AX-BG-A-A-N-S

    AX fjäder fram Vit/Vit (Vilken roll spelar dessa färger idag?)
    BG Fjäder bak Orange (Vilken roll spelar dessa färger idag?)
    A Krängningshämmare
    A Krängningshämmare
    N Stötdämpare fram (Antar det är samma dämpare fram oavsett om Cab eller ej)
    S Stötdämpare bak (Här verkar det inte heller direkt spela roll om det är till Cab eller ej?)

    Jag är ute efter bra dämpare och fjädrar likt original, helst inget no-name dock. Alltså ingen sänkning eller sport för den är ju lagom stötig som den är som OG och Cab

    Hoppades på Bilstein B4, men där finns tyvärr bara bakre kvar att få tag i numera. Främre B4 görs inte längre av Bilstein. Någon som bytt hyfsat nyligen som kanske har lite tips att ge?

    Mvh
    Daniel

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Du kan översätta koderna till artikelnummer här:
    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=474054305
    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=474053494

    Därefter kan du söka efter dessa delar hos olika källor som t ex maptun, speedparts, orio, neobrothers m fl eller någon återförsäljare som säljer originaldelar.

    Jag har bara bytt fjäderben och fjädrar fram på min 9-3 Aero 2000. Fjäderbenen rostar sönder om bilen används på vintern. Fjädrarna går av på nedre varvet. Stötdämpare och fjädrar bak känns fortfarande bra vid drygt 15000 mil men det skulle nog inte skada att byta.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Hej Carlsson, tackar så jättemycket för dem nyttiga länkarna! Lite kvällspyssel med att koda av och hitta rätt, men jag har nog lyckats para ihop alla färger med artikelnummer snart så blir sökandet lite lättare. En fundering är om jag kör på Sachs stötdämpare fram och eventuellt Bilstein B4 bak . Men kanske är bättre försöka köra tex Sachs runtom. Får klura på den lite. Bilen har troligtvis bara rullat sommar genom åren vad jag kan sett med tanke på skicket undertill, åtminstone sista 10 åren. När jag bytte bromsar fram 2020 så kunde jag se att fjäderbenen fram såg så ok ut okulärt, vet att dem kan vara tufft drabbade av rost som du säger.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Förutom fjäderben så är skärmkanterna bak, hundbenen och nedre delarna av innerskärmar bak och fram typiska rostställen. Spaltrosten trivs där plåt ligger mot plåt med punktsvetsar och bristfällig tätning. Vad skönt om du har sluppit rost. Låt bilen slippa salt i fortsättningen också.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Ta i trä, men bra där också det jag sett. Absolut, den rullar bara vår och sommar så länge jag har den. Sen blir det alltid lite slitdelar.

Liknande ämnen

  1. Val av fjädrar/stötdämpare till og900 Aero
    Av Plupp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •