Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: E5 vs E10 motorgång

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    E5 vs E10 motorgång

    Hej alla SAAB-ägare samt fantaster.

    Jag har inte hittat någon dylik tråd så jag tänkte skapa en ny.

    I och med den nya energipolitiken som påverkar oss alla så har vi fått ''nya'' bränslen för våra bensindrivna bilar varpå jag personligen märk en stor skillnad på motorgången mellan de två nämnda varianterna.

    Jag själv är ju ägare av en 9-5 2.0t som är optimerad för 95 oktan och tidigare år när jag provat både 95 & 98 oktan så har jag ej märkt någon märkbar skillnad på vare sig motorgång eller prestanda men så är längre inte fallet. Jag har sedan över ett år tillbaka märkt en markant sämre motorgång på E10 och har det senaste året kört mestadels på E5 då jag med E10 upplevt misständningar vid kallstart samt en ryckigare och orenare gång fram tills motorn blir varm då den sämre motorgången inte är lika märkbar. Kör jag istället på E5 så misständer bilen aldrig vid kallstart och jag märker av en renare gång vid både kallkörning samt varmkörning. Jag upplever även att E5 drar mindre bränsle men den biten är väl just något mer anekdotisk.

    Så nu till övriga SAAB-ägare. Har ni märkt något liknande fenomen när/om ni laborerat mellan att köra på E5 och E10?
    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Jag har inte märkt något alls. Min oskruvade 9-5 -04 går fortfarande hur bra som helst även på den tank jag fyllt på den här sidan årsskiftet.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    Min första fråga, när bytte du tändstift senast ?

    Men för att svara på frågan märker jag ingen skillnad i min 9-5 Aero '05 iaf, möjligen något högre förbrukning men det är svårt att avgöra då det är varierande temperatur och tidvis väldigt kallt, då brukar ju bilen alltid dra mer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499
    Märkte ingen som helst skillnad på min 9-5a. Låter som att du har något fel på din bil.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Om du har en liten luftläcka i insugsdelen i kombination med E10 så skulle du kunna hamna högt på adaptionen och det skulle kunna föranleda sämre gång alterantivt att du når de 25% som är max adaption, men då borde motorlampan tändas och felkoden säga mager blandning.

Liknande ämnen

  1. Ryckig motorgång !!
    Av Peter B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 18:26
  2. Ryckig motorgång 9-5 3,0t V6 -99
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •