Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Batteriet laddas ej när bilen är kall NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Batteriet laddas ej när bilen är kall NG9-3 1,9TiD

    Hej.

    Jag har ett skumt problem med min saab. Om jag har bilen i mitt värmegarage över natten så fungerar bilen och batteriet felfritt. Men om bilen har stått ute under natten och det har varit kallt så tänds batterilampan och bilen varnar "batteriet laddas ej" och jag kan köra max 30 min innan batteriet urladdas och bilen stannar.

    När bilen är varm och på tomgång så mäter den runt 14v som det ska men när den är kall så mäter den 8-10v.

    Batteriet är relativt nytt och visar inga tecken på att vara dåligt eller urladdat. Jag har även provat ett annat batteri (likadant) men det gör ingen skillnad.

    Generatorn och plus/minuskablarna byttes av en mekaniker för ca 4 månader sedan.

    Det är en saab 9-3 TID 2008
    Senast redigerat av Neverlucky den 2022-02-02 klockan 00:25.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Menar du att det bara är 8-10 Volt över batteriet när motorn går på tomgång och laddar batteriet?

    I så fall skulle jag misstänka laddningsregulatorn i första hand. Den sitter tillsammans med kolen inne i generatorn. Alternativt kan det som alltid vara problem med någon av kablarna eller övergång kabel -> kabelsko -> polskruv på t ex generator eller batteri.

    Citat från Tudor:

    "I det andra laddningssteget låser man spänningen vid gasningsspänning och låter
    strömmen sjunka. Ett problem i detta sammanhang är att gasningsspänningen är starkt
    temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad. För batterier i
    rumstemperatur ligger, som nämnts ovan, tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V
    batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och
    15,0V vid 0°C."
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej. Ja, det visar 8-10V när bilen går på tomgång och är KALL, alltså när den exempelvis har varit utomhus under natten, om bilen har stått i mitt garage som är runt 8 grader så laddar den normalt vid tomgång

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Runt 15 V borde det vara över batteriet vid 0 grader C. Om det inte är något fel på instrumentet som du mäter med så är det något fel med laddregulator eller spänningsfall i kableringen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    ok sist jag mätte så var det typ 14.6. Men saken är ju den att om bilen har stått i garaget kan jag ju använda den som vanligt så det är ju skumt eller?

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Neverlucky Visa inlägg
    - Generatorn och plus/minuskablarna byttes av en mekaniker för ca 4 månader sedan.
    Oppstod det problemet som nå er med lading kald/varm bil før - eller etter dette?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Var det inte så att det var rätt vanligt på dieslarna att generatorn skakade sönder? Jag har för mig jag minns något om det?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nä denson led av ett fabrikationsfel i diodbryggan men det borde vid det här laget vara åtgärdat på samtliga. Men man vet ju aldrig.......Fast är den inte bytt och många mil så kan ju kolen vara precis på gränsen till slut.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ah, så var det.

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Hade samma problem på min TTid med en Denso generator. Nästan helt ny.
    Bytte mot en bosch. Så funkade det utan problem.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast det måste ju ha rört sig om nåt annat fel på den nya du köpte. Fabrikationsfelet var ju endast på originalgeneratorn. Har inte sett det på nåt nytt man köpt så du fick nog bara ett måndagsex och hade otur. Idag finns det ingen som helst fördel i att bygga om till Bosch. De slits ut/går sönder de också.

  12. #12
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Dieselmotorerna hade väl dessutom problem med kabeln mellan batteri & generator vill jag minnas.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Japp
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •