Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 900i 8v totalrenovering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Saab 900i 8v totalrenovering

    Hejsan, köpte mig i Maj 2021 en Saab 900 ifrån 88! jag tog nattåget ifrån Halmstad upp till Stockholm där jag naivt, otroligt köpsugen, köpte min Saab.
    jag gjorde inte en ordentlig kontroll av bilen, jag var bara så inställd på att äga en. Jag märkte t.ex inte ens att vänster backspegel var sönder förens jag var halvvägs hem. Med andra ord det fanns en hel del grejer jag missade att kolla när jag skulle köpa den, men är man naiv får man betala för det.

    Har kollat runt lite på forumet och känner att det är en fröjdens plats med mycket information och spännande trådar, så tänkte jag skapar min egna och så får ni, om ni vill, hänga med när jag försöker fixa till min Saab. Hjälp tar jag mer än gärna emot! Då jag inte direkt är så kunnig på att mecka med bilar, men lär mig allt eftersom. Forsan har alltid kört Saab tills de tyvärr gick i graven, men det har smittat av sig ordentligt på mig, så vill verkligen fixa till denna Saaben och fler i framtiden.


    så det första jag tänkte posta lite bilder på och fråga eran hjälp om, är min reservhjulsbalja som är rätt rostig. Vad ska jag göra åt den? ÄR det värt att pilla bort all den där, massan eller svarta rostskyddet (vad är det för något) och måla över det med rostätare/rust oleum eller bara att skära ut hela baljan och försöka få tag på en ifrån skroten?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 900 1988 i8

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Byta hela baljan hade såklart vart bra alternativ men det är lite pilligt och man måste såklart ha en frisk balja vilket kan bli svårt.

    Sen har du lite mer problem än så tror jag. där hjulhusen möter baljan rostar det alltid, mer eller mindre. det som kan bli problem då är att det sitter en infästning till ett stag i bakvagnen precis där.

    det finns ekonomiplåt till staget från Svenska Saabklubben bland annat (som har en egen klubbshop med otroligt mycket delar till gamla bilar https://saabklubben-reservdelar.se/ ) och även dom ett forum.

    här ser du från min första 900 där kunskapen var 0.2 när jag började



    Om valet står mellan att skrota och att lappa ihop det och lära sig givet då att du kan få tillgång till svets eller svetshjälp utan astronmiska kostnader, så hade jag gått vidare och kollat resten av bilen.

    det som brukar vara det stora rostproblemet är drivaxeltunnlarna i främre hjulhusen. tips är även att ta en så spetsig hammare som du har och knacka lite. knacka först på det du vet är friskt och sen på det du vet är rostigt osv för att bygga upp en känsla eller ett gehör.<

    Men helt hopplöst är det inte
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Mitt råd är kör på bara!
    Som med mycket annat, så får man pröva på, känna efter hur man tycker och upplever, och ta det därifrån.

    Som M.Broberg skriver, så är det svårt att hitta en ersättningsbalja i bra skick. Man får troligen lappa den på några ställen också.
    Om du ska svetsa i ny plåt där det har rostat hål, behöver du endast skrapa/slipa bort underredsmassan några centimeter omkring hålet du ska svetsa i ny plåt i.
    Att avlägsna all gammal underredsmassa och lägga på ny, ger ju givetvis bättre rostskydd, stenskottsskydd, ljud,- och vibrationsdämpning. Men det är mängd arbete därefter (rätt mycket).
    Det gör ju ingenting, om ens lagningar inte blir absolut helt 100% perfekt i ett hjulhus, det syns ju inte. Bara det håller ihop så.
    Och så får man inte ha för stora krav på sig själv när man börjar med något nytt.

    Svets, vinkelslip, frisk plåt, hammare, skruvstäd, och diverse plankbitar, klossar etc., räcker långt för att fixa sådana här grejer.

    Sen är det upp till dig om du vill ha ett långtidsprojekt, eller få bilen körbar snabbt.
    Jag har (tyvärr) bara långtidsprojekt, som ibland kan upplevas överväldigande, och glädjen från allt nedlagt arbete känns ofta långt bort i fjärran... hinner jag klart innan jag dör? (överdrivet men, men...)

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ang långtid/korttid så är min rekomendation at ta 1 sak i taget och helst det absolut nödvändigaste för att köra bilen först.

    Om du får silvertejpa reservhjulsbaljan lite där det inte är helt bärande för att hålla ute vattnet är det värt det för att köra med bilen kasnke bara litegranna på sommaren.

    köra ger motivation. mitt första projekt stod på pallbockar mellan 2009 och 2013. jag fick kraftig draghjälp sista 1.5 året annars hade det runnit ut i sanden.

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för alla kloka svar och tips! Har vart sjuk i Corona och lyckas tappa bort lösenordet hit, klantig som man är!
    Har kommit ut lite till garaget och dragit av bromsarna fram och bak, samt tagit bort all ljudisoleringsmassa i reservhjulsbaljan.
    Inte roligt det sista kan jag säga. Ska upp till Kungsbacka och köpa en 900s som reserveldsbil ev framtida projekt. Blir i slutet av Februari.
    Kommer posta lite bilder på den när jag väl får hem den.

    En hel del rost var det på bakaxeln och samt var bromssköldarna helt sönderrostade, sen var oken helt körda. Ska bli gött att slipa bort all rost på bakaxeln.

    Foto 2022-01-29 00 09 54.jpg
    Foto 2022-01-29 00 10 17.jpg
    Foto 2022-01-29 00 10 12.jpg
    Foto 2022-02-11 17 24 13.jpg
    Foto 2022-02-11 17 25 00.jpg
    Saab 900 1988 i8

  6. #6
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Hittar du en friskare bil än sådär så är det nog bra...

    det är här i framänden där drivaxeln går som brukar rosta och vara stört skitsvårt att få bra om det gått långt.

    Nu är det ingen rost på den på bilden (humblebrag) men det är som massa skumma utrymmen med dålig dränering där skiten lägger sig..

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har kollat länkarmsinfästningarna och dem har klarat sig bra!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 1988 i8

Liknande ämnen

  1. Svar: 597
    Senaste inlägg: 2023-09-08, 21:55
  2. Svar: 128
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 17:04
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •