Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 85 av 85

Ämne: Rattlåsfel NG9-3

  1. #81
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    En enkel måte å "bygla" på er der vel ikke, men at problemet er mest tydlig om vinteren kan jo tyde på at en enhet ikke liker kulde. Slike kan det være flere av om de ellers er svekket, der batteriet er én av disse. Du skriver at det er ladet, men måling av spenningen på dette med isatt nøkkel vil vise om det har tatt lading.

    Hører du "klikking" når nøkkelen settes i tenningslåset?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #82
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet.

    Det du beskriver är ett ganska vanligt fel på ng9-3 som varit uppe för diskussion förut. Använd sökordet "rattlås" i forumets sökfunktion så får du många träffar. Risigt batteri kan vara en felkälla (det är enklast att börja där då det är lätt att testa), annars är ISM och CIM är huvudmisstänkta.

    Ett generiskt ODB-instrument kommer tyvärr inte att ge många ledtrådar då det bara klarar av motorfelkoder pch det här är inte ett motorfel. Övriga systems felkoder (t.ex. lås- och säkerhetssystemet) behöver läsas ut med tech 2.

  3. #83
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    14
    Medlem#
    10569

    Saab ng9-3 rattlåsfel

    Hej har en Saab 9-3 ifrån 2007. Har problem med vad jag skulle tro är cim:en. Bilen skjuter felkoden problem med rattlås besök verkstad. Direkt när jag sätter in nyckeln i tändlåset går ej att vrida samt att rattlåset är låst. Har hittils provat ladda batteriet, nollställt med tech 2, samt läst felkod med tech 2 som ger b1000 36 controlmodule internal fault.

    Hur löser jag detta just nu är ju rattlåset i och hålen för att lossa airbagen gömmer sig bakom cimmen så kan ej få loss ratten eller cimmen. Är min sista utväg att knacka sönder rattlåset eller hur gör man?
    Äger: Saab 9-3 SC -07, volvo 940

  4. #84
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    9-3 rattlåsfel

    Det gäller en 2007 9-3 1,8 BP. Larmar ibland för rattlåsfel och småjävlas med olika konstigheter som att inte reagera på om nyckeln tas ur t ex. Batteriet är ok så det är inte felet. Antar då det är tändningslåset. Har läst i inlägg att det bara är en del av låset som behöver bytas men var hittar man det? Eller kan det räcka med att ta isär och göra rent?

    Nytt komplett tändningslås från Maptun (som man ska montera ihop själv) kostar 2’ och Speedparts verkar inte ha nåt.

    …………………..
    En timme senare, har plockat ut tändningslåset och gjort rent. Det blev stor skillnad på kontaktbanorna på kretskortet och nu blir det ett distinkt knäppljud när man tar ur nyckeln. Och det har inte kommit upp nåt felmeddelande om rattlåset efter rengöringen.
    Senast redigerat av benny900 den 2022-04-10 klockan 19:29.

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag tog lös, delade på låset och rengjorde kontaktpunkterna. Efter det så vinklade jag till släpkontakterna som är de som ska ha kontakten så de trycker lite hårdare mot kontaktytan och satte ihop grejerna igen. Har inte haft några problem sedan dess.
    Inne i enheten som jag tog lös så hade det varit gnistbildning som sotat ner ena kontakten styggt. Gjorde det mesta själv men hade en kompis som hjälpte mig lite då det kan vara trixigt med bara två händer, långt ifrån omöjligt ensam ändå. Kostar gratis så det är ju värt att titta på.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •