Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Öppen krets till lastvinkelgivare? OG9-5 Xenon

  1. #1
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139

    Öppen krets till lastvinkelgivare? OG9-5 Xenon

    Har problem med att mina xenonljus ställer sig väldigt lågt.
    Bilmodell: Saab 9-5 SportCombi BioPower Vector 2006

    Varningslampan lyser angående lastvinkelgivarna.

    Bytte båda givarna samt skarvade på ny kabel bak, fortfarande samma fel.
    Märkte nyligen att säkringen (nr 4) i motorrummet smäller hela tiden.

    Och det bekräftades sen med en tech2-check att det är kabelbrott/öppen krets till båda givarna.
    Hur löser jag detta enklast?

    Jag har inte bytt kabeln fram ännu, ska jag chansa på att detta kan lösa allt och beställa en ny kabel till främre givaren också?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-25 klockan 13:51. Anledning: Info om bilmodell som frågan gäller

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Koppla ur saker till säkringen inte smäller?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Eller ta ut sikring #4 og måle om det er fremre eller bakre lastvinkelgiver som "laster ned" kursen:

    - Koble fra kontakten på begge giverene;
    - Koble fra kontakten H4-9 ved høyre fjærbenstårn: https://saabwisonline.com/images/9600/img-e6/e6xc68.jpg;
    - Mål én eller begge pinnene #2 og #5 i kontakten til bakre giver mot et godt, uisolert punkt på chassis.

    Måleresultatet bør være høyohmig, mot uendelig. Er dét tilfelle måles pinne #5 i kontakten til fremre vinkelgiver. Skal også gi et høyohmig resultat mot chassis. Er så ikke tilfelle ligger problemet mest sannsynlig i kabelen til fremre giver.

    Skjema: https://saabwisonline.com/images/960...e6/e6v04-2.jpg.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Tack, ska försöka att kolla detta direkt. (svinkallt ute nu men måste få fixat detta)
    Har en multimeter från Biltema, vad ska den stå på under mätningen?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-25 klockan 19:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Måleområdet må være for motstand: Ω
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Lite svårt att få kontakt med mätpinnarna i de små hålen bara.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-26 klockan 18:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  7. #7
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Mätte pin 2 och 5 till kontakten bak och fick 1.10 och stigande resultat.

    Får inget bra resultat i kontakten fram.
    Mätte i kontakten direkt från kabelhärvan och mätaren gick från 1 till 0.00. Fattar inte riktigt vad det betyder?


    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    0.00 betyder ju att det är kontakt (0.00 ohm), "1 ." betyder troligen "oändlig resistans", alltså avbrott.

    0.00ohm är alltså "full kontakt", du ska få samma om du håller ihop pinnarna.

    1.10 är alltså en resistans på 1.1 ohm. (billiga multimetrar brukar dock vara usla på så låga resistanser)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Då verkar det vara avbrott någonstans på kabeln bak.
    Vad *biiip* gör jag nu?

    Är frusen, irriterad och luspank.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg er ikke sikker på om jeg forstår resultatet av målingene helt ut, spesielt siden du har skiftet (deler av) kabelen til bakre giver.

    I tilfelle du skulle ha råd til et par-tre sikringer er det noen forsøk du kunne gjøre for ev. få bekreftet om det er denne kabelen som er problemet. Dette forutsatt at det nå er slik at sikringen ryker med én gang lyset slås på:

    - Koble fra de tre kontaktene som tidligere nevnt. Slå på lyset og sjekk om sikringen nå ryker. Gjør den det er det mest sannsynlig kabelen til bakre giver som er problemet;
    - Gjør den ikke det, kobles kontakten til bakre giver til og test med lys på;
    - Ryker ikke sikringen nå, kobles kontakten H4-9 til og test med lys igjen;
    - Ryker sikringen nå er det kortslutning i kabelen mellom denne kontakten og kontakten til fremre giver;
    - Ryker ikke sikringen kobles kontakten til fremre giver til for å se om sikringen da holder.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Hej Norrbagge..
    Vill först säga att jag verkligen uppskattar all din (och andras) hjälp med mitt problem.
    Och sen var jag nog liiite för snabb när jag skrev att säkringen (nr 4) smällde. (jag såg fel på säkringen p.g.a. att den var lite smutsig)

    När jag mätte främre kabel med inställningen 200ohm fick jag 01.2 på #5 och runt 00.3 på #2.
    Bak fick jag "1" på både #2 och #5.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Om man ser på måleresultatene fra fremre - og bakre kabel samlet er det noe som ikke stemmer med skjema for vinkelgiverene, og heller ikke med Tech2 registreringen. Enkeltresultatene av målingene kan derimot kanskje være interessante, om man visste noe mer om hvordan målingene ble utført.

    - Hva var koblet til, slik det normalt skal være, av kablene til bakre - og fremre giver og H4-9 når FREMRE kabel ble målt;

    - Hva var da koblet fra;

    - Hvor ble begge målepinnene koblet til (hvilken kontakt);

    - Tilsvarende tre spørsmål for BAKRE giver når kabel der ble målt;

    - Hva står i displayet på multimeteret når måleområdet er satt til 200 ohm og målepinnene ikke ligger sammen?

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    - Kabeln till främre givaren var inte kopplad när jag mätte kabeln bak. (om det var så du menade?)
    - Röd pinne på stift 2, svart pinne på bra jord. Sedan samma med stift 5. (detta gäller bakre kabeln)
    - Mätte bara stift 5 på främre kabeln.
    - Det står "1" i displayen på multimetern när pinnarna inte rör varandra och 00.0 när de är ihop.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    - Kabeln till främre givaren var inte kopplad när jag mätte kabeln bak. (om det var så du menade?)
    Så var det.

    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    - Röd pinne på stift 2, svart pinne på bra jord. Sedan samma med stift 5. (detta gäller bakre kabeln)
    Takk. Dette måleresultatet viser "uendelig" motstand, noe som i seg selv ville ha vært et godt og riktig resultat.

    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    - Mätte bara stift 5 på främre kabeln.
    Dette er én av målingene som gir et spesielt resultat. I post #11 er måling av fremre kabel #5 01.2 ohm, men det smått underlige er at pinne #5 fremre - og #2 og #5 bakre kabel skal (ved original kabling) ha ett felles punkt i sikring #4. Se skjema i post #3.

    Måleresultatet 00.3 ohm på fremre kabel pinne #2 er godt, siden den går til jord.

    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    - Det står "1" i displayen på multimetern när pinnarna inte rör varandra och 00.0 när de är ihop.
    Takker.

    Var kontakten H4-9 hele tiden koblet til under disse målingene? Se bilde i post #3.

    Jeg ser ennå ikke helt for meg hvor feilen/problemet ligger, men er du sikker på at alt ble koblet riktig når kabelen til bakre giver ble skjøtt (skarvad)?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2022-01-30 klockan 21:25. Anledning: Feil postnummer referanse
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Kabeln fram är bortkopplad eftersom att jag har beställt en ny.
    Nej, jag är inte helt säker på att skarven är 100%.

    Jag hoppas nästan att problemet ligger i skarven för jag vill inte byta HELA kabeln.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Om det måles 12 V i bakre #2 og #5 med halvlys på vil det, sammen med motstandsmålingen, bekrefte at i alle fall de er koblet riktig. Pinne #1 der skal være jord, dvs. <1 ohm.

    Om det ikke, på tilsvarende måte, måles spenning i fremre pinne #5 betyr det kanskje at ledningen her er av og ligger til jord (irret?).

    EDIT: Ved en ettertanke, dersom målingen på fremre #5 virkelig er 01.2 ohm til jord skulle sikring #4 ha røket. Men kanskje er det, om kabelbruddet er forårsaket av irr, ikke nok strømvei til at den skal ryke.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2022-01-30 klockan 21:50. Anledning: En ettertanke
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad du menar.

    Och eftersom att jag inte har varmgarage så vill jag inte ligga för länge under bilen och mäta.

    Ska jag mäta spänningen (12 v) till bakre kabeln i #2 och #5 med tändningen på menar du?

    Hur mäter jag jorden i #1 bak? Med tändningen på eller av?

    Tacksam för all hjälp.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  18. #18
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg beklager min norsk, men tror det ville ha vært verre om jeg forsøkte meg på svensk

    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    - Ska jag mäta spänningen (12 v) till bakre kabeln i #2 och #5 med tändningen på menar du?
    Presis så.
    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    - Hur mäter jag jorden i #1 bak? Med tändningen på eller av?
    Med tenningen av, slik det vanligvis er ifm. motstandsmåling, for ved ev. uhell unngå skade på multimeter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #19
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Ok! Då förstår jag. Men jag ska alltså mäta #2 och #5 mot jord på 12V, som innan när jag mätte motståndet med ohm?

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är man ovan med det elektriska så är det ju enklare att ta varje ledning separat och använda motståndsmätning eller summer om det finns. Då är det bara lokalisera början och slutet på varje enskild ledning och ta mätpinnarna på vardera början och slut och se att du har kontakt hela vägen. Summern ska låta eller så får du noll ohm.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •