Blir inte så lätt om man har flera meter kabel att mäta. Men tack för tipset.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Blir inte så lätt om man har flera meter kabel att mäta. Men tack för tipset.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Mätte nu precis.
Fick 11.23 på både #2 och #5 bak med mätaren inställd på VDC 20.
Jord #1 fick jag "1" på ohm, alltså inget.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Da er spørsmålet om #1/#4 er koblet feil (om hverandre) eller om det er brudd i ev. rettkoblet #1.
Jeg burde ha anbefalt å måle også #4 når du først var under bilen i kulda (hvor kaldt er det hos deg nå?), men jeg vet ikke hvilken motstand det normalt skal kunne måles der. Den skal være av én eller annen høyohmig verdi, men i alle fall ikke <1 ohm i tilfelle den er koblet om med #1.
OBS: Batterispenningen ser nå (svært) lav ut så batteriet må lades .
Senast redigerat av Norrbagge den 2022-02-01 klockan 14:11. Anledning: tillegg
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Ok? Så jag ska mäta #4 bak (grå/svart) med ohm?
P. S. Det är -9 grader här i norra Örebro län.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Japp. OM den er feilkoblet med #1 vil nok måleresultatet bli <1 ohm. Om det ikke blir det justerer du opp måleområdet på instrumentet og ser hvilken motstandsverdi du ender opp med.
Det er kaldere hos deg enn her hos oss -
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Kom in igen nu precis.
Fick "1" på #1 och #4 med ohm.
Testade VDC 20 på #4 och fick 9.91.
Vad kan detta betyda?
EDIT: Fungerar det om jag bara drar en ny jord direkt till skarven från bakvagnen?
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-02 klockan 12:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Her er det noe underlig: #4 er omformet signal fra giverene, er pulsbreddemodulert og skal ha en spenning (amplityde) 0-12 V. Dette skulle ikke være et mulig utgangssignal fra bakre giver OM det er rett målt at den ikke har jordtilkobling.
Men signalet fra bakre giver er koblet sammen med det fra fremre giver så om alt ved fremre giver hadde vært OK, er det dét signalet du måler. Men så har du målt at fremre #5, som skal være spenning inn til den giveren, jo langt på vei er kortsluttet til jord så det skulle ikke kunne "produseres" signal der heller.
Jeg tror ikke du skal koble ny jord til bakre giver før en er helt sikker på hvordan kablingen egentlig er nå.
Enda én måling som kanskje kunne bringe litt klarhet her er å koble fra fremre giver og se om du da får 9,91 V (eller så) igjen.
En annen måling kunne være å måle spenningen i bakre #2 og #5 igjen, men nå med sort pinne i #1 der.
Forsøkte du også måling med multimeteret på måleområde 200 k eller 2000 k når "Fick "1" på #1 och #4 med ohm."?
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Främre givaren är inte inkopplad alls.
Nej, jag mätte bara på 200 ohm.
EDIT:
Nu mätte vi igen med 20k ohm och fick då >25 på #1 och "1" på #4.
På 200k fick vi >15 ohm på #1 och "1" på #4.
Senast redigerat av Guldstrand01 den 2022-02-01 klockan 21:56.
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Så är det kanske!
Men jag vet inte ens var kabeln kommer fram i motorrummet.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Jordledningen fra bakre vinkelgiver 704R er koblet slik (se skjema i post #3): 704R pinne #1 → krimp J219 (ca. 530 mm från avgrening bränslepump/tryckgivare EVAP mot vänster bakdörr) → krimp J93 (ca. 300 mm från avgrening jordpunkt G5 mot vänster bakdörr) → G5 jordpunkt (under baksätets vänstra hörn).
Det er kun jord fra giveren som går igjennom J219, men i J93 er den koblet sammen med andre enheter slik: https://saabwisonline.com/images/960...ej/ej09306.jpg. 689 er drivstoffpumpe som fungerer(?) og da må jordvei J93 - G5 være i orden.
OM motstandsmålingen i bakre giver pinne #1 er reell og som viser altfor høy motstand, bør problemet ligge fra der, igjennom J219 og frem til J93, i tilfelle altså pumpen fungerer.
J219: https://saabwisonline.com/images/960...ej/ej21906.jpg.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Ok? Så vad tycker du att jag ska göra?
Känns lite avancerat att felsöka allt detta själv, men jag har heller inte råd att lämna på verkstad.
Jag är därför tacksam för en enkel steg-för-steg guide hur jag kollar jorden.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
I teorien er det så enkelt(!) som å først måle motstand fra giverkabelens pinne #1 til J219. Skal være <1 ohm på måleområde 200 Ω. Er dét OK måles det på tilsvarende måte fra J219 til J93.
Blir resultatet ikke OK velges områdene hhv. 2000 Ω og 20 kΩ for å se om måleresultatet blir noe annet enn "1".
Men i praksis er det vel ikke lett å komme til å få utført disse målingene.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Jag ger snart upp dessa skit-lampor.
Får inte rätt på det och vet inte hur jag hittar var kabeln ligger så jag kan fortsätta att felsöka.
Försökte även att höja ljusbilden manuellt, höjde på skruven till det hördes ett klickande ljud.
Misstänker att de säkert är alldeles för högt ställda nu, men det blev bara en liten skillnad när jag testkörde lite i mörker.
Polerade även lyktglasen lite då de var ganska grumliga.
Sedan såg jag att reflektorn till den lilla lampan som sitter i underkant i mitten av lyktan, är helt genomskinlig på höger sida medan den vänstra är vit/blek.
mix-on.jpg mix-off.jpg
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Tacksam för all hjälp med mina *biiiip*-lampor.
Jag kan swisha en peng till den som har tålamodet att hjälpa mig hela vägen till en lösning.
Senast redigerat av Guldstrand01 den 2022-02-06 klockan 14:00.
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Jag drog en provisorisk jord till givaren bak nu samt satte en helt ny kabel till givaren fram.
Lamporna försöker nu växelvis att justera sig automatiskt. Först upp och sen ner, sen samma sak igen efter en kort stund.
De verkar inte hitta rätt nivå eftersom att de fortsätter att justera sig?
Kan det vara för att jag manuellt höjde lamporna till max igår?
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)
Det er ikke usannsynlig at det er den manuelle høydejusteringen som er årsaken til at de nå fortsetter justeringen, men det er også andre muligheter.
Kalibrering av styreenhetene til lyktene vha. Tech2 kan kanskje rette opp dette, men først må vel høyden justeres litt ned igjen for å hindre at ikke området for kalibreringen ligger på grensen av mulig justering.
Om ikke bare manuell nedjustering er nok til at justeringen opphører.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Hur gjorde du när du skarvade kabeln till bakre givaren? Förr fick man gå på stiftplaceringen då kabelfärgerna inte stämde.
9-5 Griffin -10. 9-3x -10