Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Renovera rattarna på manöverpanelen ICM NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Renovera rattarna på manöverpanelen ICM NG9-3

    Detta kanske har varit uppe tidigare och länka mig gärna vidare då till den tråden men vet fasen inte ens vad jag ska söka efter riktigt så tänkte att jag måste nog fråga direkt ändå.

    På panelen fram på min 93 Aero -04 så finns det två rattar för radio och andra funktioner med infopanel osv. Dessa fungerar lite si och så. Snurrar man dessa medsols så kan de KANSKE hoppa fram ett steg på ett klick men de kan lika gärna hoppa tillbaka ett steg. Aningens frustrerande då man vill kika runt i datorn eller ändra någon annan inställning. Finns det någon guide eller så för vad man kan göra för att kanske renovera upp detta eller måste man helt sonika byta ut hela skiten?

  2. #2
    Välkommen till STCS Forum

    Panelen heter manöverpanel, benämns ICM och finns i olika utföranden ICM1, ICM2, ICM3
    Att söka efter så korta ord som icm funkar inte på forumets sökmotor och då kan man ta till https://cse.google.com/cse?cx=015477...57:5fgmmgyvsb0
    Google söker dock brett utan att göra skillnad på kategorier men är ändå ett bra komplement. Med forumets sökfunktion kan man söka på taggar som t.ex. icm, icm3 för att hitta rätt.

    Enklast kanske ett byte av panelen är ändå och det kan du läsa om här -> Köpa ICM1/2/3 på skrot, Hur lägga till med Tech2 NG9-3

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Med lite tur är rotationsencodrarna en standarmodell som du kan öppna upp och byta.

    Ibland går det faktiskt att ta isär dom och rengöra med, men det är smått och pilligt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Det finns de som påstår att det fungerar att med hjälp av ett smalt vasst föremål går att lirka in en liten mängd WD40 eller liknande i själva rotationsenkodern.
    Har för mig att jag sett på youtube.
    Hurvida detta verkligen fungerar och dessutom inte skadar något annat vet jag inte, men om man överväger att byta ut panelen ändå..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Vilka bilar passar rattarna på?
    Av Martin H i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-12-12, 19:04
  2. Stolsvärme "rattarna+siffror" slutat lysa. 9-5
    Av robbs3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 18:33
  3. Renovera en 2,1
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 11:48
  4. Renovera ok
    Av Tomsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •