Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Knackande vevstakslager 9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Knackande vevstakslager 9-3 -08

    Hallå!
    Köpte mig en Saab 9-3 1.8T 2008 renoveringsobjekt för ett tag sedan.
    Bilen kanackade i motorn när man gasade lite, misstänkte dåliga vevlager.
    Bilen var även möglig invändig av all fukt som bildats då bilen stått avställd ett par månader.
    Men utsidan var fin, så jag tyckte den var värd att försöka rädda.

    Insidan fixades först då jag inte ville att de skulle bli mer mögel.
    Klädseln kemtvättades/klädseltvättades med bland annat Biltemas Textilrengöring Premium art-nr 36-74.
    Lukar inte alls gott, och svider som f_n om man råkar få de i ett sår på händerna. Så skyddhanskar rekomenderas starkt, men gör sitt om man låter de verka en stund.

    Idag åkte familjen till Ikea en stund, så jag passade på att riva ner oljetråget för att få en närmare koll på hur de var med vevlagren.
    Vevlagret på första cylindern var helt slut. Godstjockleken på ett oskadat lager verkar ligga runt 1.5mm, på 1ans cylinder var lagren 0.5mm.
    Så vevstaken har kunnat glappa 2mm runt vevaxeln. Vevaxeln ser dock ut att klarat sig vad jag kan se mellan allt oljedroppande.
    Ska självklart kolla lite närmare en annan dag.

    I oljetråget hittade jag märkligt nog plastbitar.
    Mina misstankar går till kamkedjestyrningen/spännaren, men varför ska den ramla sönder på en bil som inte ens rullar 20 000mil?

    Tog även bort oljefiltret. Ska filtret vara lite tillknycklat för att de har suttit ordentligt fast, eller har den som bytte filtret senast inte fått filtret på rätt plats och därför pressat ihop filtret när locket skruvades på? Tycker jag ofta ser tillknycklade filter på just Saabar.

    Skulle även passa på att ta ur tändstiften, men de knarrade oroväckande när jag försökte skruva ut stiften, så jag sprutade ner WD40 på tändstiften och lät verka några timmar innan jag försökte igen. Skruvade då först åt stiften så att för att få ner lite olja i gängorna för att sedan skruva upp stiften lite. Så höll jag på fram och tillbaka några gånger till de inte knarrade längre och stiften kunde skruvas ur helt.

    Ser även ut att ha ett redigt oljelekage runt/under styrservopumpen, är rikligt blött av olja ända ner under motorn och v-lådan.
    Men de verkar inte vara styrservo-olja, för de fanns de gott om i behållaren, så troligen kommer de från där servopumpen är dockad med kamaxeln eller från den lilla kylaren som sitter under servopumpen.

    Skönt att de bara är ett renoveringsobjekt som kan stå i garaget och inte bruksbilen :-)

    20220116_160054.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Knackande OG9-5 2,3t -02
    Av Scinner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-02-16, 16:07
  2. 9000 CSE 2,3t vevaxel/vevstakslager
    Av JMW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 14:39
  3. Moment ramlager och vevstakslager 9-5
    Av Lanes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 18:41
  4. Vevstakslager
    Av Robban_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 21:17
  5. Byta vevstakslager?
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 23:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •