Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startproblem NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    nära Alingsås
    Inlägg
    6

    Startproblem NG9-3 1,9TiD

    Hej, någon som vet vad det kan bero på att relä "R7" (relä för spänningsmatning till motorstyr-ecu) i säkringsboxen i motorrummet inte drar?
    Byglar jag relät kan jag starta motorn. Får dessutom meddelande att antisladd och antispinn är ur funktion - om det kan vara relaterat.
    9-3 1.9tid -07
    /Ingemar K.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Vad va det för fel på bilen? Har nämligen exakt samma problem

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    nära Alingsås
    Inlägg
    6
    Hej, har inte löst det ännu, men mycket pekar på kabelbrott....jag vet mer i morgon lördag 16/1

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har liknande problem jag med så är nyfiken på om du hittade något igår? Har en 9-3 sc -07 tid som inte startar, har laddat batteriet, köpt nytt batteri, testat jorden med hjälp av startkabel men inget hjälper. Startar med kablar från annan bil utan problem och går sen felfritt. Drar runt startmotorn men även med helt nytt batteri, 80ah 800a, "flämtar" instrumentpanelen när jag drar runt tändningen och bilen vägrar starta...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    nära Alingsås
    Inlägg
    6
    Det var kabelbrott på en brun/vit kabel mellan stift 85 på relä r7 i elcentralen (bredvid batteriet) och stift 72 i det stora kontaktdonet till motorstyrenheten (under innerskärmen i höger främre hjulhus). Om man skruvar loss elcentralen är det stift 6 i det främre av de tre kontakthusen.

    Problemet verkar vara lite vanligare i Storbritannien.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej Joel_e, min startmotor snurrade inte alls, så jag undrar om du har samma problem som jag.....
    Senast redigerat av inka99 den 2016-01-17 klockan 17:30. Anledning: felaktig information

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ok, nej då verkar det inte vara besläktat, tack ändå!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Startproblem och felkoder NG9-3 1,9TiD

    Hej!

    Bil: SAAB 9-3 TID -06
    Min Saab stannade plötsligt en dag när jag väntade på grönt ljus. Den har varit "nära" på att gå igång när jag väntar en stund med att försöka starta men dör sedan.
    (Borde?) inte vara partikelfiltret eftersom jag gjorde 4 st regenereringar på raken för några månader sedan.
    Har rensat EGR-ventilen och någon random luft-eller tryckmätare som var väldigt sotig.

    Jag har också tvättat spridarna med ultraljudstvätt och när jag släpper på muttrarna till stålrören som går till spridarna så läcker det ut diesel när jag försöker starta(alltså kommer det bränsle)
    När jag sätter på tändningen så hör jag bränslepumpen.

    Med massa startgas/motorstarter så går den i några sekunder.
    (Varvräknaren rör sig o fungerar som den ska)

    Några felkoder som kommer tillbaks då och då men som en mekaniker-kille tyckte jag kunde skita i???

    P0621 - Generator L-anslutning, kortsluten till B+
    P0500 - Signal fordonshastighet - felaktig
    P1901 - Partikelfilter, Bockerad (Borde inte vara så men skulle man kunna köra bypass på filtret på något sätt?
    P1109 - Feedback manöverdon virvelspjäll

    Nu är det snart helg, kämpa på gubbar!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 1.9tid 2008 startar inte

    Tjena, jag har fått problem

    Allt började med att startmotorn inte vill dra runt motorn
    Laddade upp batteriet och försökte igen men det gick inte. Inte ens ett klick klick

    Så jag köpte en ny startmotor.
    Vid uppstart hörs endast ett litet surr sen sker inget mer

    Och varje gång jag prövar att starta så släcka strålkastarna fram på bilen. Innebelysningen är igång och lyser för fullt.


    Dag 2
    Nu börjar det blir roligt Bilen har dom senaste tre månaderna haft problem med felmeddelandet "rattlås ur funktion"
    Och nu när jag sätter i nyckeln så hörs inget klick, dvs rattlåset går inte i.
    Tog ett tändningslås från en annan saab och då fungerade det fint. inga felmeddelanden osv. Så antar att tändningslåset måste bytas.

    Men jag har fortfarande problem med att starta bilen. Det hörs inget klick när jag vrider om nyckeln och startmotorn går inte igång.
    Och precis som tidigare så släcks strålkastarna fram varje gång jag drar runt nyckel.



    Vad har jag gjort hittills?
    * Kollat alla säkringar och startmotorrelä
    * bytt tändingslås
    * Laddat batteriet fullt
    * Bytt startmotor


    Vad kan det mer vara som gör att startmotorn inte går igång? Och vad bör jag felsöka?

  9. #9
    Läs ut felkod(er).

    Kolla över anslutningar till startmotorn. Kan bilen bogseras igång? Ålder, märke och Ah på startbatteriet?

    Var i landet finns bilen?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Bilen finns i Skjetten Norge.
    Vi bogserade igång den första gången och det gick bra.
    Men sen bytte vi startmotor och sen kom rattlåsefelet och nu går det inte att bogsera igång.

    Men imorrn ska jag ta en tur till Styggberget och köpa en ISM. Med ny ism försvinner iaf rattlåsfelet och bilen går till 99% säkerhet att dra igång.

    Det är en 2008 1.9tid 80ah
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-30 klockan 14:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Tändningslås=ISM. Är den redan bytt till en fungerande begagnad så lär det inte hjälpa att byta igen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Ska förtydliga
    Det är inte min bil jag försöker fixa till det är en kompis.
    Jag har en likadan bil så jag kollade först om ism va trasig genom att byta från min bil. Men jag behöver ju min bil så därav ska jag hämta ism till polarens bil imorrn
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-30 klockan 14:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    26

    Startproblem NG9-3 1,9TiD

    Hej
    Saab 9-3 2007 1.9TID:
    Nyckeln kan vridas i tändningen, men absolut ingen start på motorn.
    Inte ens startmotorn kan veva runt motorn.
    "Antisladdsystem (+ antispin) ur funktion" är meddelandet.

    Batteriet är helt laddat
    Samtliga säkringar är ok
    Har kontrollerat kopplingar till ECU samt ABS-Modul. Inget syns fel.
    Har värmt upp insidan av bilen ifall det var kondens i ECU koppling
    Har testat bygling av ABS-modul kontakter 1-13 & 2-14. Då släcks "antisladdsystem (+ antispin) ur funktion", dock tänds ABS-varningslampan då. Motorn och startmotor snurrar inte fortfarande.
    Har testat bygling start reläet och då snurrar startmotorn, men motorn starta inte
    Har öppnat upp ABS-modul och lödat om alla kontakter.
    Enkel OBDII meter får ingen kommunikation med bilen.

    Idéer?
    sok

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    9-3 - 2008 startar ej, enbart ett klick ljud

    Hej,



    - Bilmodell
    9-3 1.9 TiD 150hk - 2008 - 6 växlad - manuell
    Vin: YS3FF56W2811xxxxx
    - Miltal
    26000
    - Hur yttrar sig felet?
    När nyckeln vrids om till start hörs ett klick och halvljus, radio och annan instrumentering slocknar eller lyser svagare. Går ej att starta bilen.
    Kopplingspedalen var också trög att återgå till "vanligt" läge.


    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    Har provat att ladda batteriet, har provat med start hjälp. Inget av detta har hjälpt.

    - Tidigare åtgärder? Har andra reparationer, service eller liknande utförts i närtid innan? Ibland har det samband och är värt att nämna.
    Problemet började efter att ha hämtat ut bilen från verkstad där generatorn var tvungen att bytas, körde hem bilen till en kompis, sen gick den inte att starta.


    Tack på förhand för hjälpen!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2023
    Ort
    Ramsele
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Kabelbrott från ECU.

    Hej.
    Fick en 2a på bes då motorlampan inte lyser vid tändingspåslag. Har kollat kontakstycket under batteriet, och den såg helt ok ut. Då misstänker jag kabelbrott mellan kontaktstycket och ECU. ( Har tidigare haft et annat kabelbrott från ECU) Är det nån som vet vilken stift i ECU det kan vara, och vilken kabel inn i kontaktstycket?
    Gäller en 9-3, 1,9 Tid Cab, 06.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    15

    Intermittent startproblem NG9-3 1,9TiD

    Hej,

    Jag behöver idéer till fortsatt felsökning.

    Bilen började plötsligt få startproblem. Den startar ibland, speciellt om den har fått stå ett tag. Om jag stänger av motorn direkt efter att den startat och försöker igen, så startar den oftast inte och jag får vänta ett bra tag innan jag kanske får igång den igen.

    Detta har jag gjort hittills:
    * Bytt batteri
    * Bytt bränslefilter
    * Bytt vevaxelgivare (impulsgivare)
    * Med Tech2 testat kompression, insprutningsventiler samt bränsleförsörjningen. Alla visar normala värden.

    Bilen är en 9-3 1.9 TiD -07, med Z19DTH motorn.

    Har någon förslag på vad jag ska göra härnäst?

    Tack

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    15
    Skulle det kunna vara att startmotorn är dålig trots att den snurrar vilket kanske leder till spänningsfall så att andra viktiga system för själva uppstarten lider av det? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2023
    Ort
    växjö
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3 1,9TiD

    Hej alla!
    Jag fick plötsligt ett fel i bilen häromdagen och nu startar den inte, inte ens klickanden från startmotorn.
    Bilen är en Saab 9-3 -07 1.9L diesel.

    Det började när jag skulle köra hem från affären, bilen startade och betedde sig som vanligt tills vi kommit ut från parkeringsområdet, då fick jag varningar om att antisladd-systemet var ur funktion, samt möjligen ABS-systemet också (minns inte så noga), samt att styr-servot plötsligt la av.
    Kort därefter noterade jag att hastigheten "satt fast" på 20 km/h samt varvtalet på 1500rpm, oavsett hastighet på motor och fordon.
    Bränsle-nålen gjorde en liknande sänkning, skulle vara ca halvtank i bilen, men nålen pekade på lite mer än helt tom tank.

    Bilen betedde sig i övrigt som den skulle hela vägen hem, inget styrservo eller några mätare, men i övrigt gick den som den skulle.

    När jag väl kom hem och parkerade så stängde jag av bilen och försökte starta den igen i felsöknings-syfte, men då startade den inte, ingen startmotor-aktivitet alls, dock slocknar de externa ljusen när nyckeln står på start-läget.

    Jag har provat att ladda batteriet samt prova nytt batteri med samma resultat, så det är visst inget fel på batteriet iaf...


    Det enda jag kan komma på som annolunda med den dagen är att det regnade en hel del och att jag plöjde igenom en liten insjö vid ett farthinder några timmar tidigare (vattendjup kanske 15-20cm @ 15km/h), men bilen startade fint minst 3ggr efter det, innan felen dök upp.

    Nu när jag slår på bilen (nyckel i ON, ej start) så går bränslenålen upp till nästan halvtank i ca 3 sekunder innan den dippar ner och stannar på ungefär samma position som på hemvägen, knappt över helt tom tank, ca 2 till 5 % på mätaren.
    Men bilen larmar inte om något fel mer än att motorlampan lyser, vilket den inte gjort tidigare.


    Det är inte första gången som denna bilen krånglar med besynnerliga fel och den har ju några år på nacken men den klarade besiktningen i veckan med enda punkten läckande bränslefilter (som kräver ombes), i övrigt var pappret blankt, så jag hade önskat hålla liv i törbo-brummen lite längre..

    Så är det någon som har några felsöknings-tips och/eller råkar ha en SAAB-OBD2-läsare i växjötrakten?

  19. #19
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Sitter inte motorstyrdonet i hjulhuset framför höger framhjul på dessa? (Om jag inte missminner mig)

    Jag hade nog börjat med att kika hur det och kablaget ser ut.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av mupp Visa inlägg
    Skulle det kunna vara att startmotorn är dålig trots att den snurrar vilket kanske leder till spänningsfall så att andra viktiga system för själva uppstarten lider av det? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Det var startmotorn i mitt fall. Nu startar bilen snabbt och bra!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 1,9TiD
    Av Fiskorm i forum A-Traktor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-10-18, 19:32
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 1,9TiD -07
    Av tttorho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-08-24, 14:12
  3. [LÖST] Startproblem efter 24h NG9-3 1,9TiD
    Av MrFrogman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-09-16, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •