Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: B202 goes korttopp & T5

  1. #1
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    B202 goes korttopp & T5

    Någon flyttade frågeställningar om motorbygge till projekt. Ta er samman...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MrTurbo den 2022-01-17 klockan 11:51. Anledning: Hjärnsläpp någon?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det jobbiga är väl att topparna ser olika ut vid kamkedjan och kommer inte hålla tätt oavsett vilken packning du väljer.

    Så för att få till det behöver det moddas lite:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1153426

    Ett till exempel där det kanske är tydligare att se vad som är gjort:
    https://saabklubben.se/forum/amne/b252-bygge/

    Går säkert göra på flera olika sätt, bör nog gå att modifiera bröstkåpan istället och använda kortmotorpackningen. vilket då gör att du skulle kunna använda stålpackning från B2x5 om du svarvar ner kolvar, kanske att föredra?

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    jag har en korttopp från B234 och var tvungen att andvända flänsen från insuget som satt på samma motor som sedan svetsades dit på orginal insug. orgingalflänsen stämde inte alls jämfört med b234. enklast är nog att köpa insugspackningar till dom grejerna du har och jämföra med helt enkelt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Det jobbiga är väl att topparna ser olika ut vid kamkedjan och kommer inte hålla tätt oavsett vilken packning du väljer.

    Så för att få till det behöver det moddas lite:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1153426

    Ett till exempel där det kanske är tydligare att se vad som är gjort:
    https://saabklubben.se/forum/amne/b252-bygge/

    Går säkert göra på flera olika sätt, bör nog gå att modifiera bröstkåpan istället och använda kortmotorpackningen. vilket då gör att du skulle kunna använda stålpackning från B2x5 om du svarvar ner kolvar, kanske att föredra?
    Det där har jag redan koll på och planerad åtgärd finns. :-) Så den biten är chill. Toppen får modifieras. Vilket innebär att B202 packning borde bli bäst inser jag nu. Tack, gött att få ventilera tankarna lite.


    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    jag har en korttopp från B234 och var tvungen att andvända flänsen från insuget som satt på samma motor som sedan svetsades dit på orginal insug. orgingalflänsen stämde inte alls jämfört med b234. enklast är nog att köpa insugspackningar till dom grejerna du har och jämföra med helt enkelt.
    Snackar du B202 eller B212 insug nu? Lite bearbetning kan kanske behövas men B212 insuget matchar bra redan från början.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/showt...g-og900-Art-nr

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MrTurbo den 2022-01-14 klockan 12:22.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    jag hade bara b202 insug att tillgå grejen med mitt insug var att kanalen i topp och insug hamnade offset med varandra. märks ju inte om man har packning till till rätt topp. men om man lägger packningen till b202 på korttoppen så passar det inte alls, halva kanalen hamnar fel.
    Senast redigerat av Slave_joe den 2022-01-14 klockan 15:40.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #6
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Ska kolla det där närmare när jag har allt på arbetsbänken. Har alla insugen (B202, B212 & B234) att tillgå . :.-)
    Senast redigerat av Vfr den 2022-01-15 klockan 11:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ta en 2.1 insugspackning och lägg på T5 toppen. resultatet blir skit.

    Svetsar man igen hålen till insuget och sen borrar så kan man ganska lätt flytta upp insugskanalerna tilll rätt nivå. T5 insugspackning om du ska köra med moddat insug så kanalerna patchar, annars 2.1 antar jag? att inte matcha kanalerna borde ge sämre flöde än med org topp, lägg till det lilla komptappet på det så får du en långsammare bil.

    använd B202 topplockspackning.

    jag tog ett ng900 insug, kapade och svetsade dit 2.1ans insug efter spridarna ungefär. Resultatet blev dock inte helt perfekt eftersom lutningen blev fel. insuget hamnade runt 1-1.5 millimeter närmare startmotorn och det var nog för att det skulle bli trångt med tomgångsmotorn i 9000 style och 9000 spjällhus.

    Fuelrail spelar ingen roll såvida du inte kör T5 insug så långt bak att du får med fästena till fuelrail, då passat inte org rail. Övrigt så flödar T5 BTR rätt mycket mindre men håller du dig under 500 pollar så går det nog bra. T5 från 9000 är smidig på matning eftersom den har samma banjo som og900, returen sitter lite dumt till men det funkar.

    B202 kammarna är mer topp och mindre botten än T5 kammarna, men även lite bättre duration och lyft.

    9000 intercooler var bra för att det fanns 100 tals og900 att plocka delar av på skroten, då kunde man kapa friskt och tänka lite. dessutom så är dom rätt tunna och dåliga. Men billigt var det!

    Do88 har en intercooler som är dröm rent prestandamässigt. annars finns det universal kina intercoolers nuförtiden av varierande storlek. kina ic, avgasrör från biltema och nån slangstump i 2.5 parat med adapterslang till turbo och spjällhus så har du en snyggare och bättre lösning än 9000 intercooler.

    låda ihop med oljetråget värmer och kyler växellådsolja och motorolja på ett fiffigt sätt. Sen att det inte funkra med T16, ja turbo fanns inte när den utvecklades.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Kör med korttopp på
    Min med b212 insug inte jag som portat ihop det ’men det är inget svetsat utan bara matchportat

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fanns korttopp -93?
    Av Davvva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 01:38
  2. Värde på korttopp?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 00:38
  3. vad betala för beg korttopp?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 00:43
  4. val av insug korttopp
    Av niklasson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •