Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Erfarenheter från nyare FIAT?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Erfarenheter från nyare FIAT?

    Är det någon här som har erfarenheter från nyare FIAT, främst bensinare? Jag är lite spekulant på en nästan ny Tipo kombi, manuell med 1,4 T-Jet, 120 hk. Har snappat up en del om hur bilen är (törstig, klent rostskydd, dålig vägkänsla), men vet mindre om långtids-hållbarhet. Motorerna är gammeldags men verkar robusta och tål trimning bra. Den 6-växlade lådan håller tydligen bättre än äldre.

    Men resten? Räcker värmen? Funkar den på vintern? Snö, lister, lås, defroster, hjulhus? Hjälper det att rostskydda? Hur håller elektronik och "småmekanik", som fönsterhissar, stolskenor, dörrmekanismer, torkarstallage, värmereglage osv? Sånt var riktigt dåligt på FIAT förr i tiden...

    Tacksam för alla synpunkter!
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Farsan har en tipo, dock diesel (1.6D). Han är väldigt nöjd med bilen men han är ju fiatfantast också.

    Han har inte haft några problem alla med sin utom den avtagbara dragkroken som rostade ihop och fick borras upp och renoveras. ingenting annat har strulat.

    Hans är en '17 som han köpte ny, tror den gått ca 5000mil. Den är väldigt snål, men det är ju som sagt dieseln, så det säger inte så mycket om bensinaren.

    Han har aldrig klagat på värmen eller liknande, däremot brukar han hylla AC'n som är så snabb, men det är ju jämfört med hans gamla bil, den i 9-5 är ännu bättre skulle jag säga.

    Jag tycker den är ganska ok att köra, har bara kört den några få gånger varav en långtur, inte lika skön som en 9-5 aero förstås men som bilar är mest,
    jag kan inte säga att jag upplevde den som att den hade dålig vägkänsla eller så. Inte mer än en "normal" bil iaf, nån sportbil är det ju förstås inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Fiat håller på traditionerna när det gäller det usla rostskyddet. Lösryckt citat från ViBilägare:

    Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

    FIAT
    Hela Tipos kaross är av stålplåt. Huv, dörrar och baklucka har bra limningar men saknar invändig behandling. Även balkarna och hålrummen under bilen är obehandlade inuti. Plastinnerskärmar finns i hjulhusen både bak och fram och underredet täcks till stora delar av plastsköldar. Under dessa finns ingen behandling och där är dessutom skavarna otätade. Övriga skarvar under bilen har däremot bra tätningar. En framtida rostrisk är de fuktsamlande mattor som ligger ovanpå innerskärmarna bak (bild 1). Samma sak gäller de otätade skärmkantsskarvarna bak och det stora hål som borrats i ena hjulhuset för bränslepåfyllningsröret. Rostskyddsgaranti: 8 år.

    https://www.vibilagare.se/test/bilte...olkswagen-golf
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tack mina herrar!
    Jag hittade det numret av Vi Bilägare på Erikshjälpen, och bilen fick OK betyg. Törstig samt rostkänslig var deras minus, resten var som Glenn sa; "som bilar är mest". Jag tycker feedback i ratten var svag, och motorn känns outnyttjad. Ger 180 hk i någon 500-variant, med annan turbo och större spridare.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fiat 500 problem med värmefläkt
    Av Allan K i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-13, 20:32
  2. [LÖST] Passar backsensorerna från NG9-3 OG9-5 -06/-10
    Av robbn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 12:06
  3. Vågar man köpa en 9-5og från 98-01? (ev nyare)
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 15:18
  4. Ratt från nyare 9-5a i äldre?
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 02:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •