Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: ORIO - Nu har de 10 åren gått. Vad händer med reservdelshanteringen?

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 864
    Det är nog lätt att tro att det skulle vara busenkelt att driva ORIO på ett bra sätt och få det att blomstra. Verkligheten är nog en annan........Att driva ett litet företag är en sak men tar man sig upp i den divisionen där orio är som försörjer återförsäljare världen över tickar det nog på pengar ganska bra. Bara lagerhantering och allt det är nog stora pengar och allt ska betalas. Att då nytillverka alla bitar alla vill ha är ju otroligt svårt. Att tillverka nåt i 5000ex som 50 entusiaster köper som första steg binder bara kapital och ökar på lagerkostnader. Sen är det femhundraelva andra bitar alla efterfrågar.........

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Det är väl ingen som säger att det är busenkelt, men man hade med ganska små medel kunnat göra det MYCKET enklare att köpa delar, sätt upp en bra webshop med klickbara sprängskisser till att börja med.

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    389
    Jag har viss insyn i B2B med bla tillverkning av delar i små serier, ner till enstyckstillverkning. Det lever kvar gamla sanningar om kostnader för sådant. Idag, med lättillgängligt CAD för "hobbyingenjören", internet, och med snabba nischtillverkare kan man komma åt produktion från hela världen. Jag blir ibland förvånad över hur låga ställkostnader och styckepriser man kan få på tex frästa aluminiumdelar.
    Och om Gretas slöjdaffär, med 3 i personalen kan sätta upp en hemsida för kortköp och leveranshantering, så kan ORIO också göra det ,"på riktigt". Eftersom det inte heller ska göras en massa nyintroduktioner och revideringar blir det ju mindre jobb med ritningar, masterdata osv.
    Men såklart kommer staten att förstöra och vansköta detta tills man lägger ner pga "bristande intresse från marknaden".

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #24
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 915
    Medlem#
    ja
    Nej det gör sig inte av sig själv. Men det finns både kunskap och personal på Orio. Dessutom finns det många företag och personer som kan modern teknik och marknadsföring på webben, som man kan anlita för att sätta upp allt. Faktum är att Orio redan har gjort det i USA. Så att göra det igen med den senaste tekniken är endast en fråga om vilja. Man kan sälja via eBay eller Amazon om man hellre vill...

    Tillverkning i små serier är som sagt en helt annan sak idag än för 20år sedan. Man kan faktiskt tillverka efter gamla ritningar med dagens teknik.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 864
    Fast nu ligger ju orio i en annan division. Att orio skulle öppna en webshop med allt de har är ju lika troligt som att volvo skulle göra det. Det slår ju undan benen på hela återförsäljartanken. Där kan jag hålla med om att orio skulle kunna göra mycket för de flesta vet ju inte ens om var de kan handla delar.........Eller att det ens finns originaldelar att tillgå.

    Och visst är det lättare att tillverka saker idag men vad hjälper det? Allt är ju inte frästa metallbitar.....Verktyg till stötfångare, bakljus, ledbar och allt vad man kan tänkas vilja ha är ju åtskilliga miljoner styck och sen ska man köra tusen artiklar för att få nån ekonomi i det och sen kanske det går trögt att sälja ett tag och sen är efterfrågan borta. Det är ju såna aspekter man får ta in också. Om saabklubben nytillverkar nåt och betalar 200kr och säljer det för 400kr så skulle ju samma artikel instoppad i orios sfär behöva kosta 800kr kanske för att betala sig själv så det är ju ändå en stor skillnad på en liten aktör och en stor.
    Senast redigerat av StefanM den 2022-01-11 klockan 09:51.

  6. #26
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Det med återförsäljarledet var kanske relevant 2011, men är det det idag ? var det det för 5 år sen ?


    vad det gäller pressverktyg osv finns dom väl fortfarande, jag vet inte hur mycket orio äger och hur mycket nevs äger dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #27
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 915
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast nu ligger ju orio i en annan division. Att orio skulle öppna en webshop med allt de har är ju lika troligt som att volvo skulle göra det. Det slår ju undan benen på hela återförsäljartanken. Där kan jag hålla med om att orio skulle kunna göra mycket för de flesta vet ju inte ens om var de kan handla delar.........Eller att det ens finns originaldelar att tillgå.
    Vilken division ligger Orio i, menar du? Att de är mindre än Volvo är väl självklart. Men det spelar väl ingen roll? Men att Orio inte har vett och ekonomiskt sinne nog att starta en global webshop med alla delar är ju tyvärr bevisligen sant. Lika sant som att Orio har en webshop i Sverige (på svenska och engelska). Men envisas med att inte ha med hela sitt sortiment. Trots att de har en katalog med allt tillgänglig på nätet. Om alla reservdelar som man har tillgängliga hade funnits med på https://webshop.saabparts.com skulle alla i hela världen enkelt hitta vad som finns och dessutom kunna beställa det direkt.

    Att fixa det IT-mässiga här är verkligen ingen rocket science. Det som fattas är en kompetent ledning på Orio. Svårare än så är det inte.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Och visst är det lättare att tillverka saker idag men vad hjälper det? Allt är ju inte frästa metallbitar.....Verktyg till stötfångare, bakljus, ledbar och allt vad man kan tänkas vilja ha är ju åtskilliga miljoner styck och sen ska man köra tusen artiklar för att få nån ekonomi i det och sen kanske det går trögt att sälja ett tag och sen är efterfrågan borta. Det är ju såna aspekter man får ta in också. Om saabklubben nytillverkar nåt och betalar 200kr och säljer det för 400kr så skulle ju samma artikel instoppad i orios sfär behöva kosta 800kr kanske för att betala sig själv så det är ju ändå en stor skillnad på en liten aktör och en stor.
    Men det behövs egentligen inga serier alls i tillverkningen. Det går utmärkt med print-on-demand. Dvs tillverkning efter beställning. Med Orios resurser och storlek kan de 3D-printa väldigt mycket själva. Det minskar behovet av specialverktyg. Men det är klart att det inte är enkelt eller ens möjligt att tillverka precis vad som helst bara för att vissa saker är enkla.

    Den stora skillnaden är att Saabklubben säljer alla de fåtal delar de har i lager. Medan Orio har ett enormt lager med delar som de inte säljer på webben.

    Att Svenska Saabklubben kan göra det Orio inte klarar beror på att Saabklubben har en ledning som verkar för sina medlemmar och kunder.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 915
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det med återförsäljarledet var kanske relevant 2011, men är det det idag ? var det det för 5 år sen ?
    Visst det är bra med kunniga återförsäljare. Fast det är inte så lätt att hitta en Saab återförsäljare/verkstad idag? Några Saab-skyltar finns knappast längre utanför verkstäderna och bilhallarna. Det som normalt händer om man vill köpa en reservdel hos någon av dem är att den inte finns i lager utan måste beställas. Återförsäljaren blir mera ett utlämningsställe. På alla sätt hade det varit bättre om man kunde handla direkt från Orio.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Nä det är ju det jag menar, det finns knappt några, och dom som finns finns ofatst pga att dom har kunder som inte vill släppa dom.. och då har dom eg ingen nytta av det skyddet från orio.

    Vi som lagar själva konkurrerar inte med verkstäderna, och vi köper sällan hos opel.eh..kia..eh..saabhandlarna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg


    Orio är ju statligt. Men staten ger stöd till kulturen. Att Saab är svensk kultur vet ju alla. Så ett privatiserat Orio borde rimligen kunna få några slantar ur statens påse med kulturstöds pengar.

    Kulturrådet får fördela närmare en miljard kronor i historisk kulturbudget
    Jag hoppas verkligen inte att (mer) av mina skattepengar går till att finansiera bildelar till ett bilmärke som (tyvärr) gick i graven för över 10 år sedan.

    Jag tror Orio och delar kommer finnas sålänge det finns underlag för det , underlaget krymper hela tiden och jag tror inte det kommer dröja många år innan dom allra flesta har bytt bort sina Saabar mot någonting annat.

    Det är väldigt få människor som lägger den tiden och energin som många gör här inne för att hålla igång bilar som är över 10 år gamla , nånting dyrt går sönder , rosten börjar komma och bilen börjar kännas sliten , då väljer dom allra flesta att köpa något annat vilket gör att underlaget för nya originaldelar kommer minska fort framöver.

    Sedan har vi ökade drivmedelspriser och övergång till Eldrift som skyndar på omställningen. Jag tror att om bara fem år kommer dom flesta tycka alla Saabar är väldigt omoderna.

    Sen kommer det finnas entusiaster som tex folk här inne som kommer kunna hålla bilar rullande på andra sätt och med andra lösningar än originaldelar.

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 864
    Fast nu är det ju så att orio HAR återförsäljare spritt över landet. Även utomlands via sina dotterbolag. Hur tänker man sig då att det skulle fungera om Orio själva skulle sälja till slutkund genom webshop och allting tillgängligt direkt. Man kan ju inte både ha kakan och äta den samtidigt.
    Tycker nog marknaden för original saab delar är ganska god även om inte Orio själva säljer allt. Hur många är det ens som tittar vilken säljare man har i sin närhet? Man kan köpa samma sak där till samma pris som i webshopen och dessutom slippa frakt och man kanske gynnar en lokal aktör på många sätt istället för att man ska ha allting online i nån annan slags verklighet.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    389
    Inget konstigt att en leverantör säljer både B2C (bruttopriser) och B2B (nettopriser). Finns massor av exempel, även i Sverige, och liknande branscher. Det är antingen inkompetens eller en aktiv agenda hos ORIO att "misslyckas" med företaget. Fast även dessa faktorer kan vara självuppfyllande, och den som ser hur illa företaget sköts väljer att byta märke pga enbart den anledningen. Vanligt med MC i USA, "great bikes, but the dealerships suck"... Bra MC med dåliga handlare = annat märke nästa gång...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 864
    Visst kan man ha åsikter om hur orio sköts men jag tror inte grundproblemet är att de inte har en direktkanal till slutkund på allt. Det skulle inte finnas mer delar eller mer pengar för det. Än har jag inte hört om någon som misslyckats med att hitta nånting så kanaler finns ju. Då helt bortsett från utgångna delar då.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    389
    Varför ska jag stå och belasta kundmottagaren på en bilfirma med prisförfrågning och liknande om HELA urvalet kunde ligga på nätet?

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 864
    Ja du som enskild kund tycker så ja men de flesta grossister brukar värna om sina återförsäljare i första hand. Det är väl det som är problemet egentligen. Orio skulle ha ett antal specialister spritt över landet som får sälja allt och de i sin tur arbetar utåt med det som finns. Orio ska egentligen inte ha nån B2C alls utan hålla sig till att vara grossist.

  16. #36
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast nu är det ju så att orio HAR återförsäljare spritt över landet. Även utomlands via sina dotterbolag. Hur tänker man sig då att det skulle fungera om Orio själva skulle sälja till slutkund genom webshop och allting tillgängligt direkt. Man kan ju inte både ha kakan och äta den samtidigt.
    Fast dessa skulle ju knapapst SLUTA sälja delar då, speciellt inte i andra länder.

    Och om orio tjänar mer på att sälja själva istället för ÅF, varför ska dom skydda ÅF då ?

    Tycker nog marknaden för original saab delar är ganska god även om inte Orio själva säljer allt. Hur många är det ens som tittar vilken säljare man har i sin närhet? Man kan köpa samma sak där till samma pris som i webshopen och dessutom slippa frakt och man kanske gynnar en lokal aktör på många sätt istället för att man ska ha allting online i nån annan slags verklighet.
    Host host, jag slutade handla delar hos lokala auktoriserade saabverkstaden (numera kia, men fortfarande aukt saab) när jag fick priser på delar där det var ENORMA marginaler pålagda.. sen dess stöder jag hellre maptun och speedparts.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja du som enskild kund tycker så ja men de flesta grossister brukar värna om sina återförsäljare i första hand. Det är väl det som är problemet egentligen. Orio skulle ha ett antal specialister spritt över landet som får sälja allt och de i sin tur arbetar utåt med det som finns. Orio ska egentligen inte ha nån B2C alls utan hålla sig till att vara grossist.
    "Ska" dom inte ? Enligt vem ? Dej ?

    Orio ska tillhandahålla delar till Saab, punkt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 915
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Inget konstigt att en leverantör säljer både B2C (bruttopriser) och B2B (nettopriser). Finns massor av exempel, även i Sverige, och liknande branscher. Det är antingen inkompetens eller en aktiv agenda hos ORIO att "misslyckas" med företaget.
    Exakt så är det.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja du som enskild kund tycker så ja men de flesta grossister brukar värna om sina återförsäljare i första hand. Det är väl det som är problemet egentligen. Orio skulle ha ett antal specialister spritt över landet som får sälja allt och de i sin tur arbetar utåt med det som finns.
    Om vi skippar vad "alla andra" gör och fokuserar på Orio. Jag vet att Orio har återförsäljare och jag handlar mer än gärna lokalt. Men finns det en enda återförsäljare av Saab-grejor kvar som har en tydlig SAAB-skylt? Finns det någon återförsäljare (förutom STCS sponsorer) som aktivt marknadsför alla Saab-delar? Nej, just det.

    Om Orio säljer allt i sin webshop och dessutom erbjuder avhämtning hos sina befintliga återförsäljare kanske det kan funka. Så gör många, tex Elgiganten, Webhallen osv. Alltså central marknadsföring på webben kombinerat med butiker.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Orio ska egentligen inte ha nån B2C alls utan hålla sig till att vara grossist.
    Nja... Orio är ett statligt AB som skall göra det regeringskansliet säger åt Orios ledning att göra. Orio har endast två uppgifter. I prioritetsordning:
    1. Tjäna så mycket pengar som möjligt till Svenska staten för att minska statens förluster i Saab-konkursen mm
    2. Sälja reservdelar till Saabar till den som vill köpa under en period av 10år.


    Den andra uppgiften är slutförd. Nu finns bara den första kvar.

    Det är inget självändamål för Orio och svenska staten att sälja delar till ett lägre pris, med lägre vinst bara för att Kia, Subaru, Opel osv- verkstäder skall ta en del av Orios vinst.

    Kan man tjänar extra pengar på att ge återförsäljare rabatter kan det vara försvarbart att göra det. Annars bör man inse att varken 1900-talets samhälle eller utställningshallar med Saab-bilar finns kvar. Moderna företag arbetar inte med återförsäljare utan gör allt för att sälja direkt till slutkund. Det övergripande skälet till denna förändring är att öka lönsamhet och vinst. Dvs det som är Orios huvuduppgift.

    Som skattebetalare kan man tycka att om Orio inte klarar av att ge vinst bör staten göra sig av med Orio på valfritt sätt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 864
    Jo men min poäng är ju att skulle orio "ta hand" om sina återförsäljare bättre och se potentialen i det så skulle det ju bli bättre på sikt. Nu är det liksom att betala avgiften och sköt er själva typ, vi skiter i hur. Nu vet de knappt hur de ska göra och webshopen de har blir mer som ett bra pengaflöde in som en räddningsplanka ungefär eftersom allt säljs till listpris och de får själva marginalerna som återförsäljarna har.
    Det jag skriver är min åsikt och den står jag för. Jag menar inte att den åsikten ska vara över någon annans eller att jag vidhåller att jag har rätt.
    Orio marknadsför verkstäderna mest i tron om att alla ägare fortfarande åker till dessa. Det tycker jag är fel. De skulle vända på det och ha ett antal specialister som säljer delar till alla och verkligen syns utåt. Sen att det finns verkstäder som specialiserar sig på att laga saab skulle ligga under dessa i hierarkin. Det är ju som ni säger att de flesta verkstäder inte ger sken av att sälja nå delar och man drar sig nästan för att åka dit. Kanske på fel grunder ibland men jag tycker som sagt att de borde ta en annan väg. Man håller även fast vid egna märkesgrejer och marknadsför dessa. Vilken saabägare idag bryr sig egentligen om om det är saab original torkarblad eller batterier? Eller orio select bromsdelar och annat? Det är ju bara pengar i sjön som inte ger nåt. Finns gott om premiumfabrikat som man kan sälja och sen lägga pengarna på sånt som verkligen behövs.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    389
    Har packat upp min försändelse från speedparts, med bland annat en SAAB "original" nyckel, OE.3700. Noga packad och uppmärkt.
    Inte är det en original Delphi-produkt. Tvärtom är det en hård och för liten plastnyckel, som säljs som originaldel... Dessutom åker insatsen med metallnyckeln ur från plasthöljet.
    Min 9-3:a sitter allt lösare i mitt garage, så att säga.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  20. #40
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Tyvärr är det ju så att orio väljer själva vad som ska vara "saab original", dock slår dom ju undan benen på sej själva om dom börjar kränga dålig kvalitet, när dolk inser det så kommer ju ingen att betala mer för "saab original" loggan längre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tappar motorer effekt med åren?
    Av skrottotte i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-01-13, 14:53
  2. Bakaxel OG900 skillnad mellan åren?
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-29, 12:51
  3. Någon skillnad på T7 toppar genom åren.
    Av jowe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-14, 23:16
  4. Vad händer igentligen med Di kasset som gått sönder?
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •