Saab Automobile Parts byter namn till Orio.
http://www.dn.se/ekonomi/saab-parts-blir-orio/
Namnbyte ska klubbas i oktober och genomföras i november, enl. artikel.
Saab Automobile Parts byter namn till Orio.
http://www.dn.se/ekonomi/saab-parts-blir-orio/
Namnbyte ska klubbas i oktober och genomföras i november, enl. artikel.
Till mitt garage: Garaget
Ska de börja sälja kakor?
All makt åt Thengil!
Eller reservdelar till Volvo?
Signaturlös
http://m.ttela.se/Default.aspx?pagei...link=1.3608707
Varsel på Orio
- - - Uppdaterad - - -
http://m.ttela.se/Default.aspx?pageid=1145&parentid=0&link=1.3608707
Varsel på Orio
Till mitt garage: Garaget
Från Ttela; "Idag möts Orio och BMW i hovrätten"
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.37133...mw-i-hovratten
"Idag" = 2015-01-19
Till mitt garage: Garaget
"Saabs reservdelsbolag säger upp 52"
http://www.di.se/artiklar/2015/2/16/...-sager-upp-52/
"Nio får gå från Orio i Trollhättan"
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.37763...-i-trollhattan
Senast redigerat av Loffe den 2015-02-17 klockan 00:22.
Till mitt garage: Garaget
"Orio omorganiserar och varslar"
http://www.metal-supply.se/article/v...r#.VqC68XnSmAg
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1...a-orio-varslas
Till mitt garage: Garaget
I December 2011 försattes personbilsverksamheten hos SAAB i konkurs, utom reservdelsavdelningen. Jag har flera gånger sett och hört om en förpliktelse att under 10 år stödja befintliga SAAB:ar med reservdelar, även om jag inte hittat ursprunget till den informationen.Nu har det i alla fall gått 10 år sedan konkursen, men jag har inte sett någon kommunikation om framtida planer.
Är det någon här som vet mer?!
Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012
Orio lever och fortsätter sin verksamhet som vanligt så länge det finns underlag för det. Detta krymper ju hela tiden dock så framtiden är nog vad den är. Man kan inte motivera tunga reservdelsinvesteringar baserat på en handfull entusiaster i slutändan.
Som sagt så gör ju andra märken det, som Porsche, Mercedes Benz, Harley Davidson med flera.
Och logiskt är nog rullande SAAB:ar i lägsta värde nu. När de blir ännu äldre borde de som finns kvar öka i värde, och därmed även marknaden och prisacceptansen för lriginaldelar.
Porsche 944 har väl stigit 100% eller så på 8-10 år. Volvo 140-serien är dyra, MB från 70-tal och äldre också.
Det finns "allt" till gamla Porsche 911, som var en uddabil även som ny, och den har även avancerad elektronik till tändning och insprutning (Bosch D-Jetronic).
- - - Uppdaterad - - -
Fast, med de "tvingande" villkoren borta från ORIO går det kanske snabbt att avrusta? Hoppas på lite konkreta synpunkter.
Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012
Med tanke på att orio kanske avvecklar verksamheten på sikt blir det ju ännu viktigare att ta till vara på delar som finns.
Dvs. bilar som skrotas.
Finns det några skrotar idag som är specialister på Saab?
Gamla SDCC i Trollhättan är väl som vilken bildemontering som helst?
Jag minns när jag pratade med en större bildemontering här i länet.
Fick de in en Saab var det bara in och tömma och upp med i presshögen. De hade inget intresse av att spara nåt från de bilarna.
Och såg det mest som en börda.
Många med mig undviker att laga med begagnade delar som då i allmänhet är minst 10 år gamla. Speciellt till inredning, plastdelar och exteriördetaljer, som kanske är svåra att hitta nya om ORIO slutar med dom.
Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012
När det gäller 9000 CS-delar är det få sådana detaljer som har rena åldersproblem. De enda sakerna jag sett är dels den svarta plastinfästningen för reflektorn i Hellastrålkastaren (kan epoxilimmas), dels att skumgummit bakom inre dörrklädseln upp till -93 (?) desintegrerar (resulterande i löst tyg - men 94 (95, 96?) - 98 verkar inte ha samma problem så det går att uppgradera om man har beige, grå eller svart inredning). I övrigt är plast- och gummidetaljerna mycket åldersbeständiga.
(Sedan har vi spolartanken där rost tenderar att spräcka tanken, men det är en tolkningsfråga om man ska se rost som åldrande. Likaså behovet av omlödning av diverse enkelsidiga kretskort. Den enda riktigt knepiga delen till 9000 CS är Mk II bromsaggregat, på -92 och TCS-försedda bilar.)
9-5 har dock diverse gummibelagda knappar som tenderar att "blöda" med tiden.
Så att hålla bilarna i god kondition med begagnade delar är inte något oöverstigligt problem, så länge det finns rena slitdelar att tillgå.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Morsans 9-3a från 2006 som jag fick gratis pga. dålig kamkedja har hållt igång med mycket begagnade delar.
Alla verkar tro att allt från skroten är skit. Men så är det inte.
B.la har jag satt dit nya monroe stötdämpare och fjädrar runt om. Satt på en bil som kom in. Var ett halvår gamla.
Bromsok bak nästan helt nya. Samt skivor och belägg runt om som knappt var inslitet.
Finns många gånger nya eller inte särskilt gamla delar på bilar som lämnas in på skroten.
Jag tackar och tar emot.
Fast det är nog lite skillnad på MB och Porsche...........Det är ändå levande varumärken och underlaget är aningen större.........Dessutom dalar det även där. MB som har varit suveräna på gammelgrejer har helt plötsligt kovänt och mycket man tycker att de borde ha finns aldrig. Istället är det mest oneoff grejer till pengastinna människor som har nå obskyra modeller där man pratar många miljoner. Lika med Porsche antar jag. Där pratar vi helt andra pengar än en saab och samtidigt har de backup från företaget generellt. Alla som köper en ny bil bidrar ju till allting. Det får vi ju aldrig se med saab och en liten reservdelsförsäljning ger nog inte så mycket i slutändan. Hade det varit ett privat bolag kanske det konkat för länge sen........
Hade ORIO varit privat hade de nog varit mycket bättre på företagandet... Det har ju kommit många exempel redan på hur de suboptimerat sina affärsmetoder.
Enligt Wikipedia byggdes drygt 900 000 SAAB 900 (låter bekant) och 163 000 Porsche 944. För några år sen var det MYCKET enklare att köpa nydelar till 944 än till 900.
Delar jag (och troligen även andra) av olika anledningar INTE vill köpa begagnat; airbags, stolklädsel, stoppning, golvmattor, innerskärmar, kylare, viktiga slangar, rutor, gummilister (speciellt sådana som håller vind och vatten ute), styrningsdelar, lås/nycklar, förångare och värmeelement, fläktmotor osv.
Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012
Jag tror också att orio hade gått bättre om dom varit privatägda, men men.
Svårt att jämföra med porsche, porschar skrotas sällan annat än om dom krockas, överlevnadsgraden är hög och det är ofta samma människor som äger de gamla bilarna som köepr nya, alltså är det viktigt för porsche att se till att det finns delar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag tror det är en mycket liten majoritet av Saabägarna är intresserade av prislappen för nya delar så länge de finns begagnade delar som är som nya eller enkelt kan renoveras för en spottstyver. Och de flesta saker (undantaget slangar) som Alexander nämner tillhör den kategorin.
För 944 så är tillgången på bra begagnade delar alldeles säkert klart sämre, med resultat att man kan få bra betalt för ovanliga nydelar till den. För att inte tala om att den genomsnittlige 944-ägaren troligen är mindre kostnadskänslig än den typiske Saab-ägaren, åtminstone för tillfället.
Jag har köpt en del utgångna og900 och 9000 NOS-delar på tradera (och observerat många fler), och dessa går ofta för förvånansvärt små pengar. Så jag tror att exempelvis en ny stol för 28K eller ny stolklädsel för 11K kommer att sälja dåligt när man kan plocka upp en passagerarstol i bra skick på skroten för några hundralappar (och ta klädseln därifrån).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Håller med till 100%! Som jag ser det är Orio gravt misskött. Det går naturligtvis att tjäna pengar på att hålla liv i gamla Saabar! Men man måste då såklart anpassa verksamheten efter kundernas behov. Ett behov som sakta men säkert förändras från garantireparationer av nya moderna bilar till gamla bruksbilar som ekonomiskt sinnade bilägare vill kunna köra ett eller två år till. Vidare till att kunderna uteslutande är entusiaster som vill hålla liv i en bruksbil och slutligen ägare av unika bilar i toppskick, bilar som blir ovanligare och värdefullare för varje år som går. Det kommer nog att finnas en marknad för kvalitetsdelar till Saab väldigt många år framöver. Visserligen blir det färre bilar och en minskande marknad. Men den kommer knappast att dö ut helt.
Att detta inte är något som bör/skall drivas av svenska staten tycker nog de flesta. Så för statens del gäller det nog endast att bli av med Orio till bästa möjliga pris. Detta pris är antagligen mycket lågt. Det finns helt enkelt ingen som vill köpa ett företag vars kunder sakta men säkert blir färre och går över till konkurrenternas bättre produkter. Vad staten kan göra och faktiskt gör är att anpassa sig. När Orios marknad minskar minskar man på verksamheten och skär i kostnaderna. På så vis kan man fortsätta driva Orio så länge verksamheten inte går med förlust. Dvs inte kostar skattebetalarna något. Men någon lysande affär är det inte för oss, Svenska Staten.
Det som krävs är en seriös köpare som är villig att långsiktigt driva verksamheten vidare med inriktning på entusiastbilar. Saabentusiaster finns det jorden runt. En web-butik är egentligen det enda som behövs för att ta hela världsmarknaden utan mellanhänder. Svenska Saab Klubben har redan idag reservdelsförsäljning, MapTun och SpeedParts oxo. Någon av dem eller någon annan kan ta över ägandet av Orio. Själva, tillsammans eller med stöd av Saabentusiaster världen över i form av ett nytt AB eller ekonomisk förening. Kanske STCS vill vara med på ett hörn.
Men helt oavsett hur Orio privatiseras så behövs det motiverade personer med ett genuint Saabintresse i ledning och som ägare. Kanske är avsaknaden av detta grundproblemet.
Det är skillnad. Men med tiden kommer den att minska. Tillslut kommer Saabar var de bilarna som aldrig skrotas ens om de krockas. För de blir sällsynta. Det är nog en liknande kategori som kommer att äga Saabar om typ 10,20,30 år. Men hur man än ser på saken kommer en Saab bli värdefullare och sällsyntare för var dag som går. Just det faktum att det inte går att gå till butiken att köpa en lite modernare Saab är en punkt där Saab numera är coolare än Porsche, Ferrari och Mercedes.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Orio är ju statligt. Men staten ger stöd till kulturen. Att Saab är svensk kultur vet ju alla. Så ett privatiserat Orio borde rimligen kunna få några slantar ur statens påse med kulturstöds pengar.
Kulturrådet får fördela närmare en miljard kronor i historisk kulturbudget
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2