Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Håller svänghjulet på att ge upp? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Håller svänghjulet på att ge upp? NG9-3

    Hej!
    Har en Saab 9-3 2,0t biopower 2009 med 16.000 mil på mätaren. Köpte den för någon månad sen i vad verkade vara väldigt fint skick. Är nöjd med den och den funkar bra tycker jag.

    Nyligen har jag börjat höra ett tickande ljud när motorn är igång och bilen står stil. Jag märker ingenting alls när jag körbilen och jag tycker bilen kör bra. Inget känns konstig med kopplingen, växellådan är inte så värst mjuk men inte heller hård.

    Jag pratade med en kille som drev en bilverkstad och meckade en del med Saab. Han bad mig testa att trycka ner kopplingen och se om ljudet försvinner, mycket riktigt när man trycker ner kopplingen så försvinner ljudet.

    Han förslog byte av: Svänghjul lamell tryckplatta slavcylinder växelådsolja och bromsvätska?

    Kan det verkligen vara att man behöver byta båda svänghjul och koppling osv eller det kan vara något annat enklare kanske? han har inte haft möjlighet och undersöka bilen då vi enbart pratade på fb men jag sitter och funderar på kostnaden.

    Det är en bil jag köpte för 60k och det var överpris.. känner mig dum lätt att vara efterklok.

    Kan det vara bra att byta dessa saker om något med koppling/svänghjul är fel eller man behöver inte byta allt?

    Denna bilen hade jag tänkt behålla i många år och ta om den så jag vill göra nödvändiga saker/saker som gör att bilen håller länge.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Min 9-3 SC -09 6-vxl manuell, 17.000 mil beter sig likadant. Svagt rassel med koppling uppe + friläge. Vad jag läst mig till på forum så verkar 6vxl lådan kunna rassla lite i 9-3. Låter onödigt att byta massa delar om det inte är slut. Kostar ju en slant.

    Min koppling är på g att ge upp (släpper när jag kör på etanol) så kommer byter under våren till V6-koppling, slav/urtramplager och när lådan ändå är nere så byts även dubbelmassesvänghjulet och packboxar. Blir steg 1 programvara efter kopplingsbytet

    Köpte min privat i Okt 21 för att ha som extra pappabil och kommer nog stanna i min ägo till ett tag. Betalade betydligt mindre. Köpte du av bilhandlare?
    Senast redigerat av Afb den 2022-01-27 klockan 14:58. Anledning: Lagt till 6 vxl manuell låda

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av 93SAAB Visa inlägg
    Hej!
    Har en Saab 9-3 2,0t biopower 2009 med 16.000 mil på mätaren. Köpte den för någon månad sen i vad verkade vara väldigt fint skick. Är nöjd med den och den funkar bra tycker jag.

    Nyligen har jag börjat höra ett tickande ljud när motorn är igång och bilen står stil. Jag märker ingenting alls när jag körbilen och jag tycker bilen kör bra. Inget känns konstig med kopplingen, växellådan är inte så värst mjuk men inte heller hård.

    Jag pratade med en kille som drev en bilverkstad och meckade en del med Saab. Han bad mig testa att trycka ner kopplingen och se om ljudet försvinner, mycket riktigt när man trycker ner kopplingen så försvinner ljudet.

    Han förslog byte av: Svänghjul lamell tryckplatta slavcylinder växelådsolja och bromsvätska?

    Kan det verkligen vara att man behöver byta båda svänghjul och koppling osv eller det kan vara något annat enklare kanske? han har inte haft möjlighet och undersöka bilen då vi enbart pratade på fb men jag sitter och funderar på kostnaden.

    Det är en bil jag köpte för 60k och det var överpris.. känner mig dum lätt att vara efterklok.

    Kan det vara bra att byta dessa saker om något med koppling/svänghjul är fel eller man behöver inte byta allt?

    Denna bilen hade jag tänkt behålla i många år och ta om den så jag vill göra nödvändiga saker/saker som gör att bilen håller länge.
    Så lät min fd 9-3 Biopower 2009 jag hade för länge sedan när den var ny , om det är ett svagt rasslande ljud som försvinner när du trycker ned kopplingen. Det är lådan som låter lite och det är "normalt" så inget att bry sig om , sen att det inte är särskilt premium är en annan diskussion.

    1 användare gillar detta inlägg

    Afb

    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Det ska normalt vara tyst annars fungerar dubbelmassesvänghjulet inte som det ska. Man bör absolut överväga att byta dubbelmassesvänghjul när man byter koppling.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Vad är det för växellåda? Värt att poängtera är ju att den 6vxl är ganska ljudlig av sig.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Stefan, MY2009 fanns endast 6-vxl manuell vxllåda till turbomotorerna. MY2008 1.8t hade MT5.

    TS, reklamera felet till säljaren.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    och det förklarar vad i sammanhanget? Nån -08 1.8t är det väl ingen som ens nämnt?

  8. #8
    Stefan, det var svar på din fråga tidigare i tråden.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    ja jo men bekräftar eller dementerar du det? Jag har ingen aning vilka modeller som har 6vxl och är det en sådan låda på bilen så är det väl inte säkert att det är nå fel på nånting så när du skriver reklamera till säljaren så blir man ju osäker........

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Afb Visa inlägg
    Min 9-3 SC -09 6-vxl manuell, 17.000 mil beter sig likadant. Svagt rassel med koppling uppe + friläge. Vad jag läst mig till på forum så verkar 6vxl lådan kunna rassla lite i 9-3. Låter onödigt att byta massa delar om det inte är slut. Kostar ju en slant.

    Min koppling är på g att ge upp (släpper när jag kör på etanol) så kommer byter under våren till V6-koppling, slav/urtramplager och när lådan ändå är nere så byts även dubbelmassesvänghjulet och packboxar. Blir steg 1 programvara efter kopplingsbytet

    Köpte min privat i Okt 21 för att ha som extra pappabil och kommer nog stanna i min ägo till ett tag. Betalade betydligt mindre. Köpte du av bilhandlare?
    Jag har nyligen upptäckt att när jag har tankat bilen etanol och när jag släpper kopplingen så "rycker" bilen till, men det gör den inte på bensin. Läst även i forumet att även det är tecken på att svänghjulet håller på ge upp.

    Jag tänkte avvakta och se om ljudet blir värre och samtidigt spara pengar till det då det kostar en del och köpa delarna och byta.

    Var ifrån tänkte du köpa v6 koppling? hitta en på ebay men dem sa att den passar inte.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Vad är det för växellåda? Värt att poängtera är ju att den 6vxl är ganska ljudlig av sig.
    Det är en 6 växlad manuel låda. Det tickar jätte mycket när kopplingen är uppe och sen försvinner helt när man trycker ner så det känns inte alls normalt.

    Har även märkt kör man på etanol så "rycker bilen till" när man släpper kopplingen.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Naturligtvis kan svänghjulet vara trasigt men en egenhet med 6vxl är just att det låter ganska mycket i friläge på tomgång. Mekaniskt ljud typ. Utan att det är nå fel alltså. Att det tystnar när du kopplar ur beror ju då på att det i lådan slutar snurra. DMF brukar ju oftast börja vibrera när den rörliga delen kommer offcenter. Det centrumlagringen som är den stora sjukan på dessa och låter mekaniskt och illa brukar de göra om man har ignorerat vibrationerna länge. Då börjar ju saker mala mot varann och delar lossna osv osv...........
    Är det helt problemfritt på det viset och blir helt tyst när du kopplar ur så tror jag ju faktiskt mer på växellådsljud. Är oljenivån kollad? är den låg så låter det nog mer.

    1 användare gillar detta inlägg

    Afb


  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Citat Ursprungligen postat av 93SAAB Visa inlägg
    Jag har nyligen upptäckt att när jag har tankat bilen etanol och när jag släpper kopplingen så "rycker" bilen till, men det gör den inte på bensin. Läst även i forumet att även det är tecken på att svänghjulet håller på ge upp.

    Jag tänkte avvakta och se om ljudet blir värre och samtidigt spara pengar till det då det kostar en del och köpa delarna och byta.

    Var ifrån tänkte du köpa v6 koppling? hitta en på ebay men dem sa att den passar inte.

    Låter bra att hålla lite koll. Som sagt är min likadan och jag är tämligen säker på att det är 6-vxl lådan som rasslar lite svagt. Hade dåligt svänghjul på min andra bil (VW Alltrack TDi) och det rasslade ordentligt samt vibrationer i hela bilen vid 2000 rpm oavsett växel.

    Prova att byta växellådsolja och hör om det blir någon skillnad på ljudet. Finns bra filmer på youtube hur du gör. Jag ska ju ändå byta i samband med koppling/svänghjul så inväntar det.

    Jag kommer troligen beställa koppling + slav från Maptun även om det går att hitta billigare. Gillar att stötta de företag som har samarbete med klubben och kränger saabdelar här i Sverige. Svänghjul köper jag där de går att hitta i lager.

    Ang "ryckig gång" så kan det ju vara spridare som är skitiga. Brukar inte tro på "mirakelmedel" men chansade och hällde i en flaska SL1 Redline i en tank 95 och min gick bättre efter det på både bensin och etanol.

Liknande ämnen

  1. Lättning av svänghjulet
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 16:01
  2. Hjälp med svänghjulet!
    Av basher i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 02:04
  3. Plana svänghjulet?
    Av Jonas_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 10:46
  4. Kan man sätta svänghjulet fel?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 00:06
  5. Plåt tar i svänghjulet???
    Av Wirf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •