Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Höger Xenonhalvljus glappar NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Höger Xenonhalvljus glappar NG9-3 -03

    Hallå allihop!
    Har skaffat min första bil och det blev en saab 9-3 2,0t. Bilen har nu gått 26k mil. Inget fel alls med bilen förutom att höger halvljus glappar. När jag startar bilen lyser lampan inte och felmeddelande dyker upp. Ibland kommer lampan igång efter några minuters körande, andra gånger inte. Jag har försökt att byta ballast men det är fortfarande höger sidas lampa som strular. Har även bytt lampor och ingen skillnad där. Säkringen är hel också. Har läst på andra trådar i forumet att glödtrådsvaktsreläet kan ha sprickor i lödningen. Jag har inte kikad på glödtrådsvaktsreläet för jag hittar inte vars det sitter. Kan det vara glödtrådsvaktsreläet eller är det sladdglapp? Om det är glödtrådsvaktsreläet, vars hittar jag den så jag kan åtgärda felet?
    Tack för hjälpen!

    [Verkar varit fel med sladdarna inuti lamphuset. Böt lamphus och nu funkar halvljuset igen ]
    Senast redigerat av AxelLiljeholm den 2022-02-19 klockan 15:58. Anledning: Löste problemet

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Spørsmålet er jo om du har forsøkt bytte ballasten (som ligger i styreenheten under lykta) eller om det er tenntransformatoren som lampa sitter i?

    Glødetrådsvakt har en xenon NG9-3 ikke; strømmen i xenonlampa kontrolleres av elsentralen (UEC) i motorrommet.

    Spenning til halvlyset kan ellers måles i kontakta til lykta (IKKE den til tenntransformatoren!), pinne #3, GN/WH ledning. Er det batteri-/ladespenning der når bilen startes er problemet mest sannsynlig i lampe, tenntransformator eller styreenhet.

    Skjema: https://saabwisonline.com/images/9440/img-f4/f4l01x.jpg.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ursäkta för sent svar! Det är ballasten som sitter under lamphuset som jag bytte. Nu har höger lampa lagt av helt dock, kan inte få igång den överhuvudtaget. Märkligt också är att vänstra hellyset också har lagt av. Jag mätte spänningen på alla pinnarna till högra lamphuset. Alla de övre pinnarna visade väldigt låg spänning, nere i millivolt, samt den första och de två sista på nedre raden. Jag mätte även resistansen och på de pinnar där spänningen var låg var resistansen hög, uppemot 20 ohm. Ska det verkligen vara så? Tack för hjälpen!

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Ingen årsak!

    Om øvre rekke med pinner er den som har "BK" kabel til venstre (pinne #1) og "GN/WH" til høyre (pinne #5), så er tredje pinne fra venstre den som er aktuell for halvlyset. Pinnene i nedre rekke er ifm. informasjon fra lastvinkelgivere.

    Så, siden det ikke er normal spenning på pinne #3 er jo problemet mest sannsynlig i UEC (om en pr. nå ser bort fra kabelbrudd etc.) eller sikring #26. Jeg ser du har sjekket denne, men den forsyner også bl.a. venstre hellys så det er kanskje en tanke å sjekke denne igjen, ev. måle for spenning i (begge) punktene på den. Denne sikringen forsyner flere lys fremme og du nevner ikke at disse ikke lyser, men likevel -.

    En kontroll: Måles det spenning i høyre kontakts pinne #2 med valgt hellys?

    Om venstre halvlys lyser som det skal, kunne du jo sjekke pinne #3 der som en kontroll på at det måles riktig/under riktig forutsetning.

    Motstandsmålinger av de ulike pinnene har jeg ingen referanser på, men fire av de på øvre rad går til "solid state" utganger i UEC og vil nok være høyohmig når de ikke leder.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-07-16, 13:07
  2. Bättre Xenonhalvljus OG9-5 -06
    Av Flaxe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 11:04
  3. Glappar höger fram 9-5
    Av Bacon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 16:03
  4. Höger drivaxell glappar? Hjälp !!
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •