Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Generator laddar ej/missljud vänstra sidan om motorn NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Generator laddar ej/missljud vänstra sidan om motorn NG9-3 B207

    Jag har problem med min Saab 9-3 2.0 linearsport 04 B207.

    Min generator slutade ladda batteriet idag i Skåne (varit mycket kallt där nu.) började låta skumt från generatorsidan, dock sitter remmen kvar men låter skumt vid låga varv/motorbromsning. Efter 20 mil började bilens funktioner lägga av en efter en, radio, AC, antispinn, ABS osv.. Fick insatt ett nytt batteri och alla symboler slocknade. Dock fick jag aldrig någon varningslampa för batteriet eller generatorn utan det kom som ett brev på posten när allt började slockna. Är det generatorn som har gett sig fast jag inte får någon varning?



    Tackar för all hjälp/tips som kan ges...

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Välkommen hit

    Du verkar ha koll.


    • Batteriet töms.
    • Dvs det laddas inte.
    • Missljudet gör att man misstänker ett mekaniskt fel på generatorn/remmen/drivhjulet.


    För att avgöra vad som är fel eller reparera lär man oavsett vara tvungen att demontera generatorn. Det gör att det kan vara lika smart att satsa på att byta den istället för att reparera.

    Så man bör kolla vad en komplett generator med drivhjul kostar i inköp. NY original, Ny eftermarknad av god kvalitet, eller en fin beg original.

    Skall du köra korta sträckor utan fungerande generator bör du se till att ha batteriet fulladdat. Samt se till att minimera bilens strömförbrukning. Och kanske ha med det gamla (fulladdade!) batteriet som reserv...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ny generator samt rem är beställd och håller tummarna att det "bara" är det som är problemet. Bilen får stå på parkeringen tills den ska in på verkstaden och få lite kärlek. Dock är jag lite kluven att jag inte har någon batterilampa som lyser i bilen, tycker den borde varnat?

    Tack för feedback!

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Dessa bilar är ökända för sin känslighet mot för låg batterispänning. Det kan resultera i de mest märkliga felsymptom. Elektroniken "här och var" reagerar konstigt och kommunicerar märkligheterna vidare. Dock har jag inte på rak arm koll på vilket felmeddelande man bör ha fått. Men håller med dig om att det är dåligt att inte få en varning.

    När man byter rem kan det vara idé att samtidigt passa på att byta remspännaren (inkl brythjul). Man bör oavsett be verkstaden kolla den. Det beror ju på skick och så. Vad jag får fram skall remmen bytas var 120000km, men jag hittar inget intervall för spännaren. Men det kan ju vara skönt att byta spännaren oxo, så man vet status på grejorna.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jasså är dom så pass känsliga? Jag har inte haft några större problem med bilen under dom 2 åren jag ägt den förutom detta. Bilen är från 04 och rullat 21.000 mil samt endast 3 privata ägare. Dock börjar jag bli rädd att problemen kan börja komma nu..

    Har skickat till mekanikern att han får kika på remspännaren (inkl hjulet) samt skicket överlag när han har av så pass mycket för o byta generatorn.

    Återigen, tack så mycket för all hjälp!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Känsligheten är inte ett problem när elsystemet är friskt, det är mer att det blir en massa lätt obegripliga följdfel innan du inser vad grundproblemet är om batteri/laddsystem inte är friskt.

    På en 9000 (med sin inbyggda voltmeter vid start visar spänning vid startmotorvevning) så blir batteriproblem normalt uppenbara innan man får följdproblem. (Och den inbyggda voltmetern gör det till en baggis att felsöka från förarplats, under körning.)

    På 9-5 (98-05, vet inte hur det är på 06-09) så startar ACC-panelen (och bara den) oftast om när batterispänningen är för låg vid start.

    I båda brukar laddningslampan lysa eller glöda (98-01, 02-05 har LED, vet inte hur den reagerar på brown-out) indikera om det är fel.

    OG9-3 bör fungera som 9-5 98-01.

    I NG9-3 så sitter det logik emellan som gör att laddningslampan inte är lika informativ.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Är inte remskivan/frihjulet på generatorn som gett upp då?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag börjar undra om det inte är det. För när batteriet va slut så startade jag med startkablar och då kom det missljud först men strax efter slutade missljudet och lät som generatorn kickade igång en kort stund för att sen återfalla i missljud. Dock så rör sig remmen. Hur kan man testa om det är generatorn eller remskivan som gett sig? Tråkigt att byta generator och skruva ihop bilen för att fortfarande ha samma problem.. Dock har jag läst att NG-93 B207 har problem med sina generatorer.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Vill bara tipsa om en möjlig lösning till en (eventuellt) enkel och billig renovering av generator.
    Efter att själv fått lysande (glödande) laddlampa på min 9-3og årsmodell-00, bytte jag spänningsregulator med fjäderbelastade kol (kolen som ligger emot släpringar på rotoraxeln).
    Märkte att ena kolet var mer slitet än det andra, och tråden till kolet hade brustit. Båda kolen hade kortare utstick än minsta tillåtna enligt WIS.
    Kol - brusten tråd.jpg

    Det missljud du beskriver är troligen inte slitna kol, men kanske kunde varit orsak till bristfällig laddning..?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hejsan,

    Tack för tipset!

    Vi bytte generatorn och remmen idag och bilen blev som ny efter det. Efter vi tagit ur den gamla generatorn så snurrade jag på den och den rasslade så den har gjort sitt. Tror tyvärr inte att ett kolbyte hade löst problemet på den, den var helt slut. Tackar alla för all hjälp och info de gett mig och hoppas att min tråd kan lösa liknande problem i framtiden.

    Lösning till problemet är följande, byte av generator samt rem.

    Vill även upplysa ägare av samma modell att det finns ingen batterilampa utan om det är fel på laddningen så kan det eventuellt komma upp i displayn. Dock fick jag aldrig något varningsmedelande att batteriet inte laddades. Fick dock varningsmedelande att batteriet inte laddas efter vi bytt generator. Dubbelkollade med multimetern och den laddade. Kvitterade meddelandet och det kom inte upp igen.
    Senast redigerat av Jacobb den 2022-01-08 klockan 18:37.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Byt lager i den gamla och sätt i en ny kolhållare så har du en ny generator i reserv eller att sälja.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Generator laddar ej NG9-3 1,9TiD
    Av wyyx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-05-06, 14:09
  2. Generator laddar ej OG9-5
    Av Lussmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-09-01, 19:32
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-06-19, 03:01
  4. Bytt generator, felmeddelande laddning, NG9-3 B207
    Av Håkan L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 07:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •