Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bromsljus på i tid och otid efter byte av bromsservo OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Bromsljus på i tid och otid efter byte av bromsservo OG9-5

    9-5 aero 2002: Ända sedan byte av bromsservo kommer bromsljus på i tid och otid, den senaste tiden är det på konstant om man inte lyfter pedalen. Justering av bromsljuskontakten hjälper bara till man råkar lyfta pedalen lite så att den justeras för långt tillbaka. Tror att grundproblemet är att stången mellan servo och pedal är för kort. Det finns lite spel mellan övre pedalstop och läget där bromsen börjar "ta". Vill ju helst inte riva allt igen inklusive ESP modul och luftning. Undrar därför om någon lyckats komma åt att justera stångens längd (hylsa och låsmutter på utgående stång från servot) på plats i bilen?
    Minns inte riktigt om den biten är åtkomlig under in nstrumentbrädan? Någon på Saabcentral påstod att det gick att justera "under the dash". Vore toppen om någon kunde bekräfta och tipsa om hur innan jag börjar riva i gummistosen i torpedväggen.

    Misstänker att bromsljus på även kan vara orsak till att jag numera får ESP varning efter några km körning..?

    länk till video som visar hylsan som ska justeras:
    https://m.youtube.com/watch?v=C6k7MXpLbfU
    Senast redigerat av per740 den 2022-01-03 klockan 22:44.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Returfjädern som sitter på pedalen kanske är slapp eller inte monterad rätt.
    https://saabwisonline.com/images/960...5/e522r067.jpg bilden är länkad från denna sida:
    https://saabwisonline.com/c5/9-5/200...hd/to-fit-402/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det är inte så att returfjädern på själva pedalen i pedalfästet utgått så att pedalen inte åker hela vägen tillbaka?

    Edit: TCarlsson hann först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Tack för svar och bra bild!
    Vet att jag funderade på fjädern tidigare, och testade att bocka den långa långa biten som ligger mot pedalen en aning, för att få mer spänst, men det hjälpte inte.
    Problemen började direkt efter servobytet, för kanske ett år sen varför jag misstänkte längden på stången.
    Går det att justera fjädern för mer spänst? Gissar att det är mycket jobb att riva ut för att kunna byta den, om den finns som reservdel?
    Ska gå ut i snålblåsten och kolla hur den sitter, men tror inte den sitter fel..
    Edit: ser på länk nr 2 att det verkar som om ESP måste bort för att kunna ta ut spakstället (för att byta fjäder)
    God fortsättning!
    Senast redigerat av flaset den 2021-12-28 klockan 15:23.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att om fjädern i pedalstället är hel så är den nog inte problemet (den typen av fjädrar är antingen hela eller brustna).

    Är det kanske så att det nya servot kärvar? Är allt normalt så ska pedalens och huvudcylinderns fjädrar samverka, dvs. när pedalen är släppt så ska pedalen ligga mot dess mekaniska stopp och fjädern i huvudcylindern ska ha tryckt ut pinnen så att den spänner lite lätt utåt i i pedalen, det ska alltså inte vara något glapp som tillåter att man drar ut pinnen några tiondelar extra.

    En sak som kan inträffa är att cylindern inte går så långt ut att den öppnar mot påfyllningen, då kan man man i enstaka fall behöva dra upp pedalen för att tvinga in vätska - och du har inte för lite bromsvätska i systemet?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Har var varit ute och grejat nu och konstaterat att ESP varningen beror på sprucken abs krans höger fram.
    Sprejade silikonsmörjning vid gummigenomföringen genom torpedväggen ifall den kärvade där. Tog bort farthållar- och bromsljuskontakterna och då går pedalen hela vägen till stoppet utan problem. Med kontakterna på plats orkar pedalen inte riktigt tillbaka hela vägen, det blir ett glapp på kanske nån eller ett par mm när man släpper upp pedalen ibland och det räcker för att tända bromsljuset. Löste det temporärt genom att tejpa dit en bricka på pedalen där den trycker mot bromsljuskontakten. Noterade att bromsljuskontakten inte verkade lika rörlig/spänstig som farthållarkontakten, kanske kärvar den en aning? Ska försöka få tag på en att byta med.
    Intressant med huvudcylinderns fjäder, dess kraft behöver alltså hjälpa pedalen tillbaka? Är det vanligt att den förslappas? Den borde väl kunna bytas/sträckas lite utan att lossa några bromsledningar? Bara lossa huvudcylindern från bromsservot? Undrar om den finns som reservdel..
    Edit: Ingen brist på bromsvätska..
    Edit2:Inser nu att det nog inte finns någon åtkomlig fjäder att sträcka i huvudcylindern. Det känns inte som att något kärvar i bromsservot, det krävs ingen kraft för att lyfta pedalen det lilla glappet som krävs för att släcka bromsljuset.
    Senast redigerat av per740 den 2021-12-28 klockan 18:07.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Fjädern i huvudcylinder tror jag är klenare (och jag antar finns där för att det inte ska finnas glapp när man börjar trycka ner pedalen), och pedalen i sig ska gå tillbaka helt med bara pedalens fjäder.

    Du kan mycket väl vara på rätt spår med bromsljuskontakten. Det händer att den går sönder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Nu har jag varit en sväng till skroten för att hitta ny bromsljuskontakt, det var lärorikt att kolla hur grejerna sitter på andra bilar. Precis som du skriver Långmilare ska det inte vara just något glapp alls i pedalen. På skrotbilarna stannar dessutom pedalen en bra bit, "Knappt en långfingerbredd", innan dess mekaniska stopp. Min pedal har ett på tok för stort glapp, säkert nån cm eller två när jag nu kollar lite nogrannare, och går i princip ända fram till stoppet. Jag tror att problemet är att fjädern i detta läge är så pass utspänd att den inte har tillräcklig kraft att trycka in kontakterna, när dessa råkat justeras lite för långt in pga att man kommit åt och lyft pedalen när man kliver ut bilen t ex. Stången från servot måste alltså vara för lång, och det måste bero på att jag inte var tillräckligt nogrann och justerade dess längd då jag bytte servo tidigare.

    Jag undersökte också möjligheten att justera hylsan på stången innifrån bilen. Hylsan sitter precis som på bilden i TCarlsson:s inlägg, med halva innanför och halva utanför torpedväggen. Det är nog teoretisk möjligt att tillverka en nyckel så att man kan nå hylsans stoppskruv genom hålet i torpedväggen, men med styrstång och pedalställ i vägen liggandes på rygg i detta trånga utrymme kändes det i praktiken omöjligt att nå och få kraft.

    Återstår två alternativ:
    1. Göra om och göra rätt. Bort med ESP modul och dess konsoll mm och allt bök det innebär samt luftning av bromskretsarna. Inte lockande i ett flerbils kallgarage denna årstid.
    2. Tillverka en gummidistans på nån cm och fästa med dubbelhäftande tejp i pedalens mekaniska stopp, så att pedalen inte kan gå lika långt upp där den trycker tillbaka kontakternas justering så långt att pedalfjädern tappar ork. Gäller att distansen blir exakt så tjock som behövs, och inte mer så att huvudcylindern fortarande når så långt bak att den öppnar. Och att inte bromsen ligger på en aning. Kan kanske funka åtminstone till det att klimatet blir mer mekarvänligt..
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Tänkte bara meddela att en gummidistans i pedalstoppet löste problemet, har funkat felfritt en tid nu.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] "Vänster Bromsljus ur funktion" Efter byte av halogenlampor NG9-3 -05
    Av jagheterpatrick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-12-11, 11:39
  2. Anliggande bromsar efter byte av bromsservo 9-5
    Av ullberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-10-29, 22:58
  3. Något tips vid byte av bromsservo OG9-5 -04?
    Av Deedum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 13:38
  4. Bromsljus ur funktion efter xenonbyte
    Av freddalf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-25, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •