Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Placering bränsletrycksregulator NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Placering bränsletrycksregulator NG9-5

    Var sitter bränsletrycksregulatorn? Har hört att den "sitter illa till", men som sagt var då....

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Det finns 3 (4) olika bensinmotorer och 2 olika dieslar till den bilmodellen, du får nog vara lite mer specifik.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Sitter det en bränsletrycksregulator? Borde räcka med en bränsletrycksgivare?

    Frågar eftersom jag är nyfiken.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Hur skulle man då reglera trycket ? spridarna vill ju ha ett "lagom" tryck för att kunna arbeta korrekt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    PWM till bränslepumpen. Jag skulle vilja påstå att det är därför man inte behöver byta bränslepumpar på ”nyare” bilar. Den gamla typen, fullt ös från pumpen och en mekanisk regulator för trycket måste slita väldigt mycket mer på pumpen än att ha den PWM-styrd.

    Kom redan strax efter 2000 på Volvo (S60) och dessa har Bosch styrsystem. Får jag gissa så sitter det något liknande på en Saab 9-5 NG.

    En annan fördel är att man också har ett känt bränsletryck hela tiden. Gissar att det blir mycket mer exakt, även om det är en latens i systemet så är bränsletrycket hela tiden känt.

    - - - Uppdaterad - - -

    En annan fördel är att man förmodligen slipper ha en retur till tanken. Dessutom brukar sensorer vara billigare än aktuatorer.

    Enligt AutoDoc så kan man beställa en bränsletryckssensor till 9-5 NG, iaf till 220 hk modellen.

    Kanske sitter det en mekanisk regulator också, det vet jag inget om.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    S60 2000+ verkar ju dock ha en bränsletrycksregulator ?

    https://www.bildelarexpert.se/reserv...olvo-s60/s60-i

    Snarare verkar det vara så att man använder en BTR på nromalt sätt, men vid låglast drar man ner pumpeffekten för att spara på pumpen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Den där benämns som en pulsdämpare.
    Kolla artikelnummer 0 280 161 509 som är vad du länkar till. Gissningsvis måste man ha något som dämpar pulserna som uppstår av att spridarna öppnar när regulatorn inte finns längre.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Normalt (gamla sättet) sätt är att man reglerar mot insugstryck med en bränsletrycksregulator som sitter vid railen.

    Returlösa system verkar ha regulatorn vid pumpen i tanken och ha ett fixt maxvärde, tex 3,5 bar. På låglast drar man ner trycket genom PWM till pumpen. Återkoppling får man av en bränsletryckssenor.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vilken motor i NG9-5? A20NHT eller A20NFT är direktinsprutade och trycket styrs genom regelering av högtryckspumpen som sitter på motorn och drivs av insugningskamaxeln. Diesel fungerar likadant. Men sen finns ju HFV6 och 1.6an också.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Enledningssystem har väl funnits sen åtminstonde på 90-talet, när jag jobbade på en firma som monterade bensin och dieselvärmare orsakade det där en del problem då man normalt sett monterade anslutningen till värmaren på bränslereturen, plötsligt kom det in bilar som saknade denna och man fick lösa det på anant sätt.

    Dessa använder väl som sagt en BTR som sitter vid pumpen, så man har samma tryck hela vägen vad jag förstått, ungefär dom du skriver.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Aero fyrcylindrig 220 hk

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Okej, då gissar jag att du utifrån tråden listat ut att den bilen inte har någon BTR?

    Jag citerar en källa på det:
    "Det elektroniska returlösa bränslesystemet är ett mikroprocessorstyrt bränslematningssystem som transporterar bränsle från tanken till bränslefördelningsröret. Det fungerar som en elektronisk ersättning för en traditionell mekanisk bränsletrycksregulator."

    Vi kan då återgå till saken: vad är det du vill åstadkomma?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Enledningssystem har väl funnits sen åtminstonde på 90-talet, när jag jobbade på en firma som monterade bensin och dieselvärmare orsakade det där en del problem då man normalt sett monterade anslutningen till värmaren på bränslereturen, plötsligt kom det in bilar som saknade denna och man fick lösa det på anant sätt.

    Dessa använder väl som sagt en BTR som sitter vid pumpen, så man har samma tryck hela vägen vad jag förstått, ungefär dom du skriver.
    Jag var inte medveten om att man rationaliserat bort BTR:en på en del insprutningsbilar (utan insprutningspump).

    Det förklarar delvis mindre pigg gasrespons jämfört med bilar med mekanisk gas, responstiden på bränsletrycket i ett sådant system bör bli 5-10 ms (pumpmotor som ska varva upp, och ljudhastigheten i bensin).

    Pulsdämpare i det sammanhanget måste rimligen ha gummimembran, känns som ett klart nerköp jämfört med en tryckregulator och returledning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Svårt att se att ”gasresponsen” skulle lida av detta. Jag tror det är så mycket andra trögheter i systemet att bränsletrycket hinner med, även under snabba transienter.

    Även om bränsletrycket är lite lågt så påverkar det nog inte prestanda speciellt negativt.

    Fördelen av att faktiskt bränsletryck mäts ska inte underskattas.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Det är ju klart att om man slöar ner andra saker märks det antagligen inte.

    På mina T5-försedda 9000 med gasvajer så skulle tappat bränsletryck under 5 ms (en fyllningstakt vid 3000 RPM) troligen ge misständning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den behöver troligtvis bytas ut, så därför frågan var den sitter...

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Eftersom din bil inte har någon så lär det inte vara aktuellt att byta den heller.
    Kan det vara så att du har problem med någon spridare? Det är rätt vanligt att spridarna hänger sig på A20-motorerna. Lösningen är byte av spridare.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Mysteriet tätnar! Bilintresserad, men alls ingen tekniker. Har tipsats om fel på BTR, och när jag kollade priset på bilverkstaden slog de in bilens reg nummer i databasen och där fanns uppenbarligen en BTR med prisuppgift??

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Jag tror att det kan vara klokt att vara lyhörd för vad information bollman lämnar i ämnet...

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag var inte medveten om att man rationaliserat bort BTR:en på en del insprutningsbilar (utan insprutningspump).

    Det förklarar delvis mindre pigg gasrespons jämfört med bilar med mekanisk gas, responstiden på bränsletrycket i ett sådant system bör bli 5-10 ms (pumpmotor som ska varva upp, och ljudhastigheten i bensin).

    Pulsdämpare i det sammanhanget måste rimligen ha gummimembran, känns som ett klart nerköp jämfört med en tryckregulator och returledning.
    Gasresponsen kommer inte att påverkas.

    Vet man vilket bränsletryck man har och vilket tryck man har i insuget så kan man beräkna ett värde på bränsleinsrutningskonstanten för aktuella förhållanden vilket sedan styrsystemet använder när den räknar om insprutad bränslemassa till tid som insprutningsventilen ska vara öppen för att uppnå önskad bränslemassa. Har man lite lägre tryck än väntat så är det helt enkelt bara tiden som bränslespridaren står öppen som ökas något.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Placering bränsletrycksregulator NG9-3 B207
    Av Eddan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-03-28, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •