Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Vart är vi på väg? Bilar är inte kul längre

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 235
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Som sagt, på avstånd förefaller lite ha hänt. Men hur många mil höll ett däck från 60-talet? Mitt inlägg handlade precis om det, att skitdäcken de körde med fram till sovjets konkurs på 90-talet, motsvarar dem vi hade i den utvecklade världen fram till 70-talet.
    För 50 år sedan häll däcken lika länge som nu. Det var alltså på 70-talet. På 60-talet höll de oxo. Precis som nu höll vissa lite längre och andra lite kortare sträcka. Men det är verkligen inte så att dagens däck häller "enormt" mycket längre än vad som var normalt för 50 år sedan. Mig veterligen har det alltid varit extremt ovanligt med sovjetiska/ryska däck i Sverige. Hänger inte riktigt med på hur de kommer in.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Dagens däck håller utan vidare uppemot 10-tusen mil
    Inte en suck! Dagens däck håller typiskt 4-5000mil. Naturligtvis varierar det med körsätt, väg, hastighet, last, bil mm. Vissa moderna däck håller snarare 2-3000 mil.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    dvs längre än de flesta bilar höll ihop för 50år sedan.
    För 50 år sedan höll i princip alla bilar minst 10000mil. Och de flesta säkert oxo det dubbla. Vi talar om tex Saab 99, 96 & 95. Volvo Amazon, 142 osv. Att dagens bilar skulle hålla längre än de för 50 år sedan kanske stämmer. Kanske inte. Det är nog olika från modell till modell. Om vi återknyter till det som skrevs i trådstarten, att det var lättare att meka och laga en bil förr. Samt att det nu är så mycket teknik i bilarna att en ganska ny bil kan bli alldeles för dyr att laga på verkstad och en hobby mek inte har kunskapen, verktygen. Då blir effekten att man numera oftare måste skrota bilar i förtid än för 50år sedan.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    132
    Medlem#
    -
    Du är helt ute och cyklar om du tror att bilar och däck för 50år sedan hade liknande hållbarhet som idag.
    De flesta bilar på 50/60 talet hade inte ens odometrar som gick upp till 100k km.
    Man fick med ett utförligt verktygssett till bilen, så att man var klar till mek när nästa ofrivilliga stopp inträffade.
    Bilarna var helt enkelt "lättmekade" eftersom de krävdes ett ihärdigt mekande, smörjande och justerande för att hålla dem igång. Har man justerat förgasare, bytt brytarspetsar och avluftat bränslesystemet några gånger längs vägkanten i januari, så kan man ju bilen som sin egen ficka.
    Det räcker väl med att fundera på varför bilmekar fanns på varenda bensinstation?
    Att dagens bilar anses "svårmekade", är ju för att de i jämförelse är helt underhållsfria evighetsmaskiner.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 235
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Du är helt ute och cyklar om du tror att bilar och däck för 50år sedan hade liknande hållbarhet som idag.
    Ge ett enda exempel på någon av dessa enorma skillnader idag mot för 50 år sedan. Istället för att ideligen avvika från topic. Jag tror inte. Jag vet. Dagens däck har samma konstruktionsprincip och samma material som för 50 år sedan. Med mindre förbättringar naturligtvis. Men inga större skillnader för verkstaden som skall serva/reparera. Och det är vad saken gäller i denna tråd. Det gäller oxo cykeldäck.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    De flesta bilar på 50/60 talet hade inte ens odometrar som gick upp till 100k km.
    Verkligen! Än sen? för 50 år sedan såldes nya bilar av 1972 års bilmodell. Tex Saab 99 EMS, 1977 kom så turbon, som (med mindre förändringar) hängde med till slutet.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Man fick med ett utförligt verktygssett till bilen, så att man var klar till mek när nästa ofrivilliga stopp inträffade.
    Struntprat! Med 99an kom det bara med några få skruvmejslar, en tång, en domkraft och en nyckel till hjulmuttrarna. Och kanske något jag missat. Man kunde köra ToR medelhavet eller Nordkap utan "ofrivilliga stopp". Saab 99 var mycket driftsäker.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Bilarna var helt enkelt "lättmekade" eftersom de krävdes ett ihärdigt mekande, smörjande och justerande för att hålla dem igång. Har man justerat förgasare, bytt brytarspetsar och avluftat bränslesystemet några gånger längs vägkanten i januari, så kan man ju bilen som sin egen ficka.
    Struntprat igen! 99:an saknade förgasare att justera och krävde inget underhåll förutom service på märkesverkstaden. Välskötta bilar behöver inget vid vägkanten. Varken nu eller då. Vanskötta bilar kan få stopp när som helst. Både nu och för 50 år sedan.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Det räcker väl med att fundera på varför bilmekar fanns på varenda bensinstation?
    Så var det inte i Sverige på 1970-talet. Det du beskriver stämmer mera om hur det var för 100 år sedan. Men redan då var hjulen runda med luftfyllda gummidäck principen var den samma som för 50 år sedan och som idag. Men naturligtvis var det skillnader på i princip varje detalj på ett hjul. Proceduren att byta hjul är dock i huvudsak oförändrad under dessa 100 år.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Att dagens bilar anses "svårmekade", är ju för att de i jämförelse är helt underhållsfria evighetsmaskiner.
    Ännu mer fel. Dagens bilar är varken svårmekade eller underhållsfria. Långt därifrån! Hjul och däck är samma som alltid. Chassi är principiellt samma som för 50 år sedan. Lika så fungerar skivbromsar precis enligt samma princip som för 50 år sedan. Precis som förbränningsmotorerna gör. För 50 år sedan hade många bilar elektroniskt tändsystem och bränsleinsprutning. Om man tittar och jämför så är likheterna betydligt större än skillnaderna.

    Problemet med batteribyte är inte att det är svårt:
    I stället för att betala 200000kr för att byta det krånglande batteriet på sin Tesla 2013 sprängde Tuomas elbilen.
    Livslängd 8år. Underhållsfri?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Tapatalk, funkar det inte längre?
    Av Bowman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 10:25
  2. Längre navbult og900 79-87 köpa vart?!!
    Av NisseT16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 21:39
  3. Rattknapparna fungerar inte längre med nav
    Av SaabAeroT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 15:45
  4. Är dimljus strålkastare inte värt nått längre?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 14:26
  5. 9-3 2.0T 3:an & 4:an finns inte längre
    Av zonette i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •