Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Vart är vi på väg? Bilar är inte kul längre

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    6770

    Vart är vi på väg? Bilar är inte kul längre

    Skoda Enyaq iV blev årets familjebil medan Hyundai Ionic 5 blev tvåa och MG Marvel blev trea. Herregud, en gång i tiden fram till för kanske 10 år sen var det kul med bilar. Men vad är det för nåt nu! Burr säger jag. VW lookalike, koreakopia, kinakopia. Och originalen försvinner för att kopiorna är billigare. Stackars ungdomar som växer upp och inte kommer kunna ha nåt bilintresse.
    Och hur kan folk köpa sånt där och stå i kö på en kinabil som knappt håller under garantitiden men inte valde de Saab på sin tid.
    Knappast att det kommer bli nån Hyundai- eller MG festival nån gång

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Fast sådär sa väl folk för 20 år sen också, och 40..

    Men visst, hela grejen med att mecka med bilar blir ju svårare och svårare med tiden. Och det är trist att alla bilar mer och mer är stöpta i samma form.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 931
    Medlem#
    ja
    Så har väl vissa alltid sagt om allt. Vilket varken betyder att det är rätt eller fel, bara en iakttagelse.

    There are places I'll remember
    All my life, though some have changed
    Some forever, not for better
    Some have gone and some remain
    - John Lennon 1965


    The UK’s largest outdoor Triumph & MG Show
    Något för den som har en svensk bil med Triumph-motor och/eller en kinesisk bil med MG-namn, kanske?

    Welcome to MGLive!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 482
    Medlem#
    11937
    Japp, jag vet att jag valde rätt.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 497
    Medlem#
    3020
    Tessla 3 är rolig att köra pga låg bil med hög effekt, men skriker och tvärbromsar när den skall rätta den som styr, Rattar som vibrerar när man är för nära någon linje. Visserligen skall Kia Evo6 vara kul att ratta har jag hört, men jag föredrar mekaniska bilar där man kan pumpa med gasen och få köra. Tur man är gammal nog att jag inte behöver köpa en bil med hjälpmedel, som hastighets avkänning, autobroms m,m.

    Helt enkelt tramsbilar. Jag vill köra bil på resan, skall resan vara som en tågresa där bilen tar överhand, ja då vill jag åka riktigt tåg.

    7 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Nyare BMW kan man fortfarande göra mycket om man är i trim och bygg träsket. Tror det är näst bästa plattformen för att trimma på efter Saab med sina suiter
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 482
    Medlem#
    11937
    Det går alldeles utmärkt att få prestanda ur el också:
    https://youtu.be/ARzujfRiQ3c?t=418

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 702
    Det går i vågor och trender varierar kraftigt.
    Tonade rutor, däck som skrapar i skärmkanterna, Led ramp som lyser 10m framför bilen och kraftig belysning på bakre regplåten är sådant jag fullständigt hatar.
    Generationsfråga om inte annat.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 931
    Medlem#
    ja
    Man kan göra en del med en McLaren 720S oxo för att snabba upp den lite grann. Sedan kan man se hur den står sig mot en original Tesla direkt från handlarens utställningshall.
    Finns naturligtvis på YoyTube
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 482
    Medlem#
    11937
    Absolut. Min poäng är att man kan trimma allt, oavsett drivmedel, men metoderna skiljer. Och ju mer pengar man vill smälla, desto snabbare går det.

    Det finns nog de som runt 1910 jobbade på att få snabbare hästekipage också.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Nu är ju problemet inte bilarna, utan att dagens ungdom är stöpta i en annan form.
    Vill de ha skoj, game:ar de. Vill de ha spänning sparar de i aktier. De är helt enkelt en produkt av en värld med mycket högre förväntningar och krav på dem.
    Bilarna bara följer den kravbilden.
    Det kommer alltid finnas en liten nisch som vill ha vrålande v8:or och bränslelukt. De köper klassiska bilar och lägger massa pengar och tid på detta.
    Men "skrotbilsmekarna" kommer nog att försvinna.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 482
    Medlem#
    11937
    Ja precis. Intressen och trender förändras.

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Mne så har det väl alltid varit ? satt säkert folk för 70-80 år sen och sa att "Dagens ungdomar, dom lär sej inte rida barbacka längre, och spelar inte hartsfiol, dom meckar med bilar och motorcyklar istället"

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Helt säkert är bilmek en specialistkompetens om 20år, ungefär som de som kan skruva med sportbilsförgasare idag.
    Världen går framåt, precis som den alltid gjort.
    Bilmarknaden har varit relativt avskärmad från teknikutvecklingen i övriga samhället, det finns en del teorier kring detta.
    På gott eller ont så slog tesla ihop den gamla bilvärlden med IT marknaden, och helt nya regler för utvecklingstakt och finansiering började gälla.

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 568
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Tessla 3 är rolig att köra pga låg bil med hög effekt, men skriker och tvärbromsar när den skall rätta den som styr, Rattar som vibrerar när man är för nära någon linje. Visserligen skall Kia Evo6 vara kul att ratta har jag hört, men jag föredrar mekaniska bilar där man kan pumpa med gasen och få köra. Tur man är gammal nog att jag inte behöver köpa en bil med hjälpmedel, som hastighets avkänning, autobroms m,m.

    Helt enkelt tramsbilar. Jag vill köra bil på resan, skall resan vara som en tågresa där bilen tar överhand, ja då vill jag åka riktigt tåg.
    Din text och förklaring är trams , alla dessa system går att stänga av om man inte vill köra med dom , men det är ju bara idiotiskt , varför vill man inte åka en säkrare bil?
    Så du menar dessutom att alla som har en bil med dessa system inte kan köra bil?

    Tur att vi ha chaufförer som dig i trafiken.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 931
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Helt säkert är bilmek en specialistkompetens om 20år, ungefär som de som kan skruva med sportbilsförgasare idag.
    Världen går framåt, precis som den alltid gjort.
    Bilmarknaden har varit relativt avskärmad från teknikutvecklingen i övriga samhället, det finns en del teorier kring detta.
    På gott eller ont så slog tesla ihop den gamla bilvärlden med IT marknaden, och helt nya regler för utvecklingstakt och finansiering började gälla.
    Alltså utvecklingen i bilsalongerna sker kanske stegvis när ny teknik introduceras.

    Men i verkstäderna märks inte sådant alls lika snabbt.

    De allra flesta bilarna har fortfarande samma gamla teknik på det mesta som de hade för 20 år sedan. Även om det kommer nya grejer varje år så tar det ganska lång tid att slå igenom. Bilar har lång livslängd och hänger kvar länge. Nya bilar med ny teknik är ofta dyra och därmed få i antal. Det tar tid för dem att påverka helheten. Det finns helt enkelt en sådan stor mängd bilar i drift som har en så lång livslängd att det helt enkelt tar många år att påverka bilparkens sammansättning vad gäller tekniska lösningar. Bara en sådan sak som hjul och däck är i princip samma som för 50 år sedan (kanske tom 100år sedan?) Medan bilradion, alltså det sk "entertainmentsystemet" numera utvecklas så snabbt att det ofta är föråldrat innan garantin på bilen går ut. Vissa saker utvecklas snabbt, andra långsamt.

    Så har det varit.
    Så är det.
    Så kommer det vara.

    Nu får det vara nog med hjul innan jag går i däck
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Nja, det där med att hjul och däck är samma idag som för 50år sedan håller jag inte med om. Sett från avstånd så kanske de ser ganska lika ut.
    Men kvalitets och egenskapsmässigt är det en enorm skillnad.
    För 30år sedan när östeuropa öppnades som exportmarknad, var jag på genomresa i en del gamla öststater. Folk därborta var helt hänförda av våra moderna bilar, men också av däcken vi hade som sades hålla lika länge som fordonen.
    De sovjetiska däcken var byggda med material och metoder från 50-talet.
    Det gick ofta hål i dem, och de höll ett fåtal säsonger innan de var helt blankslitna (folk körde dem helt sönder, man hade alltid med sig verktyg och utbytesdäck till det var dags för nästa byte vid vägkanten).
    Det pratas ofta om att sovjet kollapsade pga ekonomi och politik, men sanningen är nog att när Gorbajev öppnade för import av en del västerländska varor, insåg de flesta därborta att allt man byggt upp i praktiken var uråldrig skrot, inklusive det politiska systemet.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 624
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Medan bilradion, alltså det sk "entertainmentsystemet" numera utvecklas så snabbt att det ofta är föråldrat innan garantin på bilen går ut. Vissa saker utvecklas snabbt, andra långsamt.
    Och resultatet blir att halvgamla bilar där entertainmentsystemet är helt frikopplat från bilens elektronik för övrigt är mycket lättare att uppdatera till modern standard med eftermarknadskomponenter.

    På en 9000 96-98 med träratten så kan man ta en 9-5 airbag (98-01) med rattknappar (bolt on) + ett filter för signalhornsledningen för tutan (eftersom de delar ledning), och stoppa dir en Androidstereo med motordriven panel, komplettera med en ELM327 och en 4G-pinne eller fristående 4G-router, varvid man har alla entertainment-moderniteter i bilen. Och kan uppdatera om 5 år igen när det kommit nya saker.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 568
    Medlem#
    6901
    Saab 9000 , "halvgammal bil"?

    Konstruktionen är 40 år gammal och det mest moderna är ABS och ACC.

    Visst så var den på många sätt före sin tid när den kom på 80 talet med ACC , ABS och fönsterhissar , men idag är det inte nära en modern bil.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 065
    Medlem#
    12120
    Den känns ju onekligen relativt modern för att vara från första delen av 80-talet. Få bilar från den tiden känns lika moderna idag.

    Men det klart det har hänt saker sen dess, antisladd är ju en uppenbar sak, och hela flocken av airbags, och nu på senare är har det ju kommit en massa saker som jag inte är odelat positiv till men som ändå är bra för de flesta, autobromsassistans och filhållning tex.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tapatalk, funkar det inte längre?
    Av Bowman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 10:25
  2. Längre navbult og900 79-87 köpa vart?!!
    Av NisseT16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 21:39
  3. Rattknapparna fungerar inte längre med nav
    Av SaabAeroT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 15:45
  4. Är dimljus strålkastare inte värt nått längre?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 14:26
  5. 9-3 2.0T 3:an & 4:an finns inte längre
    Av zonette i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •