Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Missljud motorns högra sida OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413

    Missljud motorns högra sida OG9-5

    Hej. Har ett 'skramligt' missljud till och från på min 9-5 2,0 -06 Bio. Verkar bli mer och mer. Kommer från höger sida vid remkretsen någonstans. Tycker inte det rasslar som kamkedjan utan mer metalliskt klonkande/slamrande... Verkar försvinna om man släpper remspänningen (svårt att veta 100% eftersom ljudet kommer och går lite)

    Ljudet blir ju jätteskumt på mobilen, men kan anas här. Mest 2-5 sek in i klippet vid generatorn:
    https://imgur.com/a/AXSs8KQ

    Jag lät skaftet sitta kvar från när jag släppte spänningen och jag tycker ju det vibrerar mycket, men det kanske bara är vanliga motorvibrationer?:
    https://imgur.com/a/AC6aEy9

    Generatorlager kanske? Tacksam för tips och felsökningsideer!
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Stetoskop brukar vara en bra grej när man ska hitta oljud i remkretsen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Remskiva? vattenpump? Svårt att säga.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Det är konstigt för ibland är det helt tyst, och ibland skramlar det som man tror något skall ramla av...

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Av nån anledning får jag inget ljud i klippen ?

    Men jag har också nåt konstigt metalliskt ljud i min 05'a nrä det är kallt, typ kalalre än -10 nånstans, metalliskt klingande, verkar dock komma från vattenpumpen nånstans.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Glenn: Du har inte bara missat "mute"-knappen i uppspelningsfönstret? Jag tror den startar med avstängt ljud som standard...

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Ja titta där uppe till höger ja.

    Helt annat ljud än vad jag har dock.

    Ska se om jag kan posta det med, mend et blir väl en annan tråd.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Kan det vara släpskenan i ventilkåpan?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Släpskenan; - jag gissar att det skulle vara mer av ett rasslande då. Det mer slamrar.

    Jag testade att lyssna med ett vp-rör men tycker inte det avgör något direkt. Det kommer oavsett någonstans från spännare- / generatorområdet.

    Tittar jag på navet i spännarhjulet så ser man att det vibrerar, men det är väl normalt eller? Jag menar att det är ju detta som är fjäderbelastat. Borde kunna bli lite svängningar i kretsen oavsett kanske?

    Och det märkligaste av allt är att nu är den tyst sedan ett par dagar. Vet inte om jag skall vara glad eller bekymrad...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Kan det vara löphjul på spännaren eller det som sitter ovanför? Jag hade ett påtagligt missljud därifrån nånstans som jag först trodde var kedjan. Det visade sig vara det övre löphjulet. Billiga och enkla att byta.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    När man byter drivrem (enligt serviceplan) ungefär var 10000 mil så bör man också byta alla löphlulen, annars är det stor risk någon av dem havererar innan nästa drivremsbyte. (Det är därför nya löphkul ofta ingår i drivremskiten.) Kanske var det så att man inte bytte löphjul vid förra drivremsbytet, och detta är den naturliga konsekvensen av detta?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Hej Långmilare. Bra info. Så kan det ju vara. Brythjul 104968590 och Spännrulle 105172309 byttes med remmen för 16k mil sedan av förre ägaren . (Rem bytt efter, men utan hjul). "Brythjulet" fattar jag inte riktigt vilket det är; Det enda brythjul som finns i korta dragningen är väl det ovanför spännaren. Efter att ljudet varit borta i 80 mil skramlar och slår det igen nu ikväll som aldrig förr... 11k mil är väl bytesintervallet på drivrem kan dock inte se att hjulen skall bytas. Knäcker man dessa på 16k mil tro? Är kanske inte orimligt. Som jag nämnde tidigare så ser man att spännarhjulets nav vibrerar på tomgång, men det kanske är normalt?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    På en del 9-5or så har remskivans hjul lossnat från svängningsdämparen. Blir mycket rassel då och när skruvarna har gängat ut sig tillräckligt mycket börjar de svarva i gavelkåpan också. Enkelt att åtgärda hursomhelst genom att skruva fast igen med lite gänglåsning.

    Brythjulet kallas det lilla hjulet över spännaren. Detta är det som normalt brukar bli dåligt först.
    Spännaren vibrerar med med kort remdragning. Det är allmänt tystare med den långa dragningen.

    Men det är bara att kavla upp armarna, hänga av remmen och känna på allt i remkretsen. Eftersom det verkar försvinna när du avlastar kretsen så finns det ju bara 7-8 möjliga kandidater.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Henke1 Visa inlägg
    11k mil är väl bytesintervallet på drivrem kan dock inte se att hjulen skall bytas. Knäcker man dessa på 16k mil tro?
    Anledningen till att seriösa verkstäder normalt byter löphjulen i samband med drivremsbyte är för att slippa att en avsevärd del av kunderna kommer tillbaka med problem med löphjulen innan det är dags för drivremsbyte, och medan få löphjul havererar inom ˜10k mil så gäller definitivt inte samma sak för ˜20k mil. Så att du har ett problematiskt löphjul efter 16k mil är högst plausibelt.

    Att det inte står i WIS beror nog på ekonomer (servicen med drivremsbytet är redan i en stor, relativt dyr service), för erfarenheterna från tidigare motorer borde gjort att man uppdaterat serviceinstruktionerna med byte av löphjul, för det är rätt känt att den här typen av löphjulen som är permanentsmorda inte har obegränsad livslängd. Så det är ganska normal preventiv service att byta dem i samband med drivremsbyte, och de är inte särskilt dyra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Jahapp. Då är de nämnda hjulen bytta. Men det var inget glapp i dem, och inte i någon annan del i kretsen heller... Men ljudet är kvar

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Ja nu svarar jag själv igen... Läste någonstans om nivå på styrservooljan... Det visade sig hos mig att nivån låg kanske 5mm under 'pinnen', så jag fyllde på för en vecka sedan och har nu kört sedan dess med en tyst motor... Hur är det möjligt? Kan låg nivå ge upphov till slamrande och skorrande till denna milda grad? Eller är det bara ett (o)lyckligt sammanträffande?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Har haft ett liknande ljud på min NG 9-3a. Där var remskivan vid vevhuset dålig och orsakade ett metalliskt slammar som var fruktansvärt otrevligt att lyssna på. Ljudet jag hade påminner mycket om det du hade på videon där.

    I mitt fall orsakade det även ett oljeläckage från vevhuset. Kan ju vara värt att kika på

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Intressant. Hur åtgärdade du? Bytte lager? Jag förmodar att du menar remskivan på vevaxeln eller? Till saken för mig hör att bilen står hos en släkting just nu så jag har inte kört den på en dryg vecka.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Precis, menade vevaxeln!

    Hade den hos Saab som bytte remskivan och packboxen där. Nu är den helt tyst. Bifogar en video på hur min lät.

    https://www.youtube.com/watch?v=EwTVo5Bf5vA

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-07-06, 08:46
  2. [LÖST] Passar H-motorn på B-motorns låda? Saab 99
    Av snickarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •