Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur ser jag om bilen är utrustad med bensinvärmare OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Hur ser jag om bilen är utrustad med bensinvärmare OG9-5

    Hej!

    Hur vet jag enklast om bilen är utrustad med bensinvärmare? Jag frågar eftersom när jag fipplade runt i SID:en så fick jag upp inställningar för att ställa in värmare.

    Kan ju förstås försöka starta den, men jag misstänker att om det ens sitter någon så är den trasig eftersom någon tidigare ägare smällt in ett kupevärmaruttag och en motorvärmare.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Öppna motorhuven och titta. Det är en ganska stor klump som är inkopplad i motorns kylsystem och har ett eget avgassystem.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Tack. Men vet du var denna ganska stora klump sitter?

    Finns det någon annan anledning än bensinvärmare till att värmarfunktionen är aktiverad i SID?

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det går att styra elvärme med SID också, kanske inte original men det finns/fanns tredjepartslösningar.

    Sen är det trevligt att ha BÅDE bensinvärmare och elvärmare, det är inte så vanligt men det förekommer, exempelvis om man parkerar i garage hemma eller på jobbet, men ofta parkerar ute utan tillgång till el med, då vill
    man kunna köra elvärme i garaget och bensinvärmare ute.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Den stora klumpen är nog svår att missa om du har en sån. Prova att starta värmaren manuelt i sid:en, börjar det surra så har du garanterat en värmare
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Motorvärmaren som sitter i är DEFA.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ok. På moderna bilar brukar dom vara dolda. Passat har väl haft sin längst fram i stötfångare på en av sidorna.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Original bränslevärmaren på bensinbilar är Eberspächer och sitter framför/under spolartanken på og9-5. Man ser den alltså inte i motorrummet. Däremot ser man slangarna som ansluter till kylvätskesystemet vid sidan av motorn över växellådan.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Tack! Provade att starta via SID idag. Ingen reaktion som förväntat. Ska kika efter slangar imorgon.

    Tack för all hjälp.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Öppna motorhuven och titta. Det är en ganska stor klump som är inkopplad i motorns kylsystem och har ett eget avgassystem.
    Den syns absolut inte alls..
    Min Eberspächer (SAAB Original) sitter monterad under spolarvätskebehållaren, det som syns i motorrummet är de två vattenslangarna som går mittmellan batteri och motor, och bränsleledningen vid vänster fjäderben. Men då måste man nästan veta att det är så det ser ut.

    Eberspächern har avgasutblås i vänster främre hjulhus, vid länkarmen. Det sitter en täckskiva i plast på stötfångarens undersida, precis i hörnet på vä sida. Själva värmaren ser man om man tar bort den skivan, eller hellre stötfångarhöljet.
    9-5 Aero SC -05

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det går att styra elvärme med SID också, kanske inte original men det finns/fanns tredjepartslösningar.

    Sen är det trevligt att ha BÅDE bensinvärmare och elvärmare, det är inte så vanligt men det förekommer, exempelvis om man parkerar i garage hemma eller på jobbet, men ofta parkerar ute utan tillgång till el med, då vill
    man kunna köra elvärme i garaget och bensinvärmare ute.
    När man programmerar SID så kan man välja om det är elektrisk eller bränsledriven värmare, Defa och Calix har satser med reläer som kan slå på/av värmaren med signal från SID. Själv kör med med Defas batteriladdare som har inbyggt relä för styrning. Starttiden ställer man med SID och sedan går värmaren i tre timmar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 20:38
  2. Ovanligt utrustad 9000 CSE eller ej?
    Av Mr Dezent i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 03:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •