Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startspärr-hur fungerar den..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447

    Startspärr-hur fungerar den..

    I bilen jag köpte idag ( 9000a50 -98 ) sitter det en startspärr. Imobilizer.
    Hur fungerar den och hur aktiveras den. Idag då jag skulle hämta tjejen på stan så slog jag av bilen, drog ur nyckeln men satt kvar i bilen. Då jag skulle iväg så gick den inte igång. Ahhhh...tänkte jag och blev nästan irriterad men kom då på att prova att dra ur nyckeln och låsa bilen(med oss i) och sen låsa upp igen och ett nytt försök och då gick det ju bra. Är det någon tidspärr inkopplat eller. Nån som kan ge en förklaring så vore det perfekt. Har sökt men inte hittat nåt..står säkert i instruktionsboken men orkar inte hämta den just nu.

    Och vad reagerar larmet på? Fönsterkross, hjulstöld, sabotage eller vad?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Du kan även trycka på låsknappen på fjärren med nyckeln i tändningslåset för att avvaktivera startspärren. Jag hade nog haft min bil ett år innan jag upplystes om detta.

    För övrigt kan man med Tech2 programmera om efter vilken tid efter nyckel tagits ur tändningslåset startspärren skall "armeras" som jag tror benämningen är. Har för mig att den är 2 minuter standard, på min bil då jag köpte den var den 30s vilket ändrades.

    Masa dig ut & hämta instruktionsboken nu för att se om jag försöker lura dig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    OK läser innantil nu

    "Bilen larmssystem är utrustad med ett system som omöjliggör start av motorn genom att koppla bort motorn stryrdon.

    Bortkoppling sker vid följande av tre fall:

    1:Vid normal aktivering av larmet.
    2: 30 sekunder efter att tändnyckeln tagits ur tändlåset(larmet behöver ej aktiveras).
    3: 2 minuter efter upplåsning av bilen om tändningen inte kopplats in."

    Så om man tex varit och hadlat och låser upp bilen för att lasta in bak i bilen och det tar mer än två minuter så måste man larma bilen av och på för att få igång den..

    Tänk om jag hämtat boken på en gång så hade jag sluppit skriva allt detta...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av anze

    "Bilen larmssystem är utrustad med ett system som omöjliggör start av motorn genom att koppla bort motorn stryrdon.
    Hur f.n startar man en motor om dess styrdon är bortkopplad?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av anze

    "Bilen larmssystem är utrustad med ett system som omöjliggör start av motorn genom att koppla bort motorn stryrdon.
    Hur f.n startar man en motor om dess styrdon är bortkopplad?

    J.K Nilsson

    Måste ju få larmet att avaktivera det låset..!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av anze

    "Bilen larmssystem är utrustad med ett system som omöjliggör start av motorn genom att koppla bort motorn stryrdon.
    Hur f.n startar man en motor om dess styrdon är bortkopplad?

    J.K Nilsson
    Om du tänker in ett kommatecken på rätt ställe blir det vettigt: ""Bilen larmssystem är utrustad med ett system som omöjliggör start av motorn, genom att koppla bort motorn stryrdon."
    Svart 900SET -95

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Ska inte vara något komma.
    Texten i intruktionsboken är korrekt.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Du kan även trycka på låsknappen på fjärren med nyckeln i tändningslåset för att avvaktivera startspärren. Jag hade nog haft min bil ett år innan jag upplystes om detta.
    Jag upplystes om detta av bilhandlaren när vi köpte vår bil MEN jag fick förklarat för mig att man måste trycka 5 ggr i följd på dosans låsknapp. Det har jag gjort sen dess utan ifrågasättande. Det låter på dig som att det räcker med ett tryck, inser nu att jag kan ha suttit och idiot-tryckt på min knapp helt i onödan - har aldrig ens testat med bara ett tryck...
    Hur ligger det till egentligen? Och hur mycket fick du pröjsa killarna på Motorcentrum för att programmera om det? 30 sekunder är ju otäckt irriterande även om funktionen är bra.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  9. #9
    Om du kopplar bort batteriet krävs 5 tryck på knappen innan larmet känner igen din nyckel, står i i-boken. Jag fick det att fungera genom att bara hålla in knappen ett tag innan jag visste att det krävs 5 tryck...

Liknande ämnen

  1. Startspärr OG9-3 -99
    Av Rikardm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 14:59
  2. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  3. Startspärr ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 12:37
  4. startspärr box vs. icke startspärr bil
    Av Emyl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •