Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Slocknat halvljus Xenon NG9-3 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Portugal
    Inlägg
    18

    Slocknat halvljus Xenon NG9-3 2007

    Vid byte av vänster positionsljus så lade halvljuset på vänster sida av. Bilen har gått 35.000 mil och bara gjort ett byte så ett nytt byte är väl i sin ordning. Jag beställde en ny Osram D2S lampa och satte in. Tyvärr lyser övriga lampor men inte halvljuset. Då måste man jaga en ny ballast/tändenhet, eller hur?

    Från liknande trådar finner man ett bildelsbasen eller tex Lichtex har begagnade eller nya enheter. Lichtex har en ersättningsenhet som de rekommenderar att man använder deras Philips lampa till. Tändenheten ca 20 och lampan ca 40 euro, inga konstigheter.

    Man får väl hoppas att deras lösning fungerar men på forumet talas en hel del om problem med bakomliggande styrenheter unika för Saab. Finns det risk att lampan fungerar men att jag får upp meddelandet att halvljuset ej fungerar?

    På nätet förekommer D2S lampor med LED och till synes med inbyggd ballast/tändenhet. Är det något som kan fungera eller kräver det ytterligare programmering?

    Vilka andra konverteringsmöjligheter finns utan att blanda in Tech 2 mm? Bilen rullar i sydeuropa så det är glest mellan Saabmekar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det kan även vara styrdonet som sitter under strålkastaren som är defekt. Jag hade valt en begagnad original del framför en piratdel, oavsett om det handlar om tändenhet eller styrdon. Byte av någon av dessa komponenter görs utan någon programmering.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Portugal
    Inlägg
    18
    Tack för bra svar, som vanligt, jag har beställt en identisk tändenhet på Bildelsbasen. Trådarna innehåller också lite tips om att glapp förekommer så jag skall testa även det och oxidation.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-10 klockan 13:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Om du tar tändenheten från andra sidan och testar, vad händer då?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Portugal
    Inlägg
    18
    Så smart var ju inte jag. Du hade rätt, båda tändenheterna fungerar på höger lampa. Så då avbeställer jag tändenheten från Bildelsbasen men vad heter styrdonet som då det är den sannolika orsaken? Det finns ju ett antal kopplade till ljus och signalsystemet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Möjliga styrdon på bild från WIS-systemet

    Kanske styrenheten på bild 2? Hur kommer man åt den?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-12 klockan 11:36. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Provade du även lampan från vänster till höger sida?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Styrenheten på bild2 heter HLL. Denna styr bara nivåregleringen och inte själva belysningen, så det är fel del.

    bertilsigurd1>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus ur funktion NG9-3 Xenon -07
    Av MrNilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-05, 18:54
  2. [LÖST] Halvljus slocknat Xenon OG9-5
    Av Mpl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •