Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fastfrusna dörrar/c-lås

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Fastfrusna dörrar/c-lås

    Hej!

    Vi har en del snö och kallt i Skåne just nu, och jag har problem med låset på bilen för första gången.
    Skulle sopa och skrapa rent i morse och märkte att centrallåset lät rejält segt när jag tryckte på knappen.
    Testade dörrarna varav alla utom passagerardörr fram var till synes fastfrusna och rubbades inte ens.

    Sprayade isopropanol runt bakre dörr, som gick att öppna kort därefter. Testade samma procedur på förardörren, men denna rubbas inte oavsett.
    Fortsätter spraya vid handtag och lås, men inget hjälper. Ser då att dörren faktiskt är låst, så där kan jag ju stå och dra...
    Försöker låsa upp med fjärr, men låset låter extremt trött vid detta laget. Låser istället upp manuellt, vilket fungerar, om än lite segt. Larmet går då också. Inget låsljud indikerar att övriga dörrar låser/låser upp, men det kanske inte manuella nyckeln gör?

    Märker att inga av handtagen riktigt går in ända in i rätt "läge" heller utan de ställer sig några millimeter utåt.

    Vad tror ni, är detta något tillfälligt nu när det är kallt eller har något helt enkelt gått sönder?
    Saab 9-3 SportCombi 2.0 T Automat 2012

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    troligen har det kommit in fukt och fryst.

    Vet inte hur det är på NG9-3, men på OG9-5 ska man så fort man "brytit" låset (alltså använt nyckel) sätta i den i tändlåset, då förhindrar man att larmet går då stöldskyddet kan identifiera att du faktiskt har rätt nyckel.

    Jag har faktiskt ALDRIG haft problem med låsen vid kall väderlek på nån av mina saabar, peppar peppar
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Låset frös på min förardörr förra vintern och jag höll på att bli tokig innan jag insåg att den förblev just låst och inte satt fast i listerna som jag trodde. Det har troligen bara blivit kondens/blött kring låset, ställ in bilen om möjlighet finns tills den tinar helt.

    Då löser du även problem nr2, det är att det kommer snö/is och lägger sig bakom handtaget mot dörren så att handtaget inte riktigt bottnar. Det går ju att pilla bort också men det kan vara svårt att se.

Liknande ämnen

  1. Lacka om 2 dörrar.
    Av maestroo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 10:11
  2. CSE dörrar på CC?
    Av Turbosnurra i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 19:00
  3. 93 dörrar på 900?
    Av fastmek i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:26
  4. Dörrar
    Av Berget i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 13:27
  5. byte av dörrar 9k
    Av saab9000cc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •