Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilmodell i trådstart

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Bilmodell i trådstart

    Gokväll.
    Gick in i forumet och kollade om något nytt och intressant var skrivet och hamnade i en tråd där bilmodell inte var angivet, följt av ett par stycken som kommenterar det naturligtvis (med rätta, då det är svårt att hjälpa till annars). Jag själv är skyldig till att glömma detta flertalet för att inte säga majoriteten av gångerna som jag behövt hjälp.

    Kom då på en idé som kanske vore värd att testa om det nu är genomförbart.

    Och det är då att lägga till en ruta märkt ”Bilmodell” vid en trådstart som man måste fylla i för att kunna starta tråden.

    Nu finns det ju;

    Prefix.

    Rubrik.

    Meddelandefält.

    Taggar.


    Mitt förslag;

    Prefix.

    Rubrik.

    Bilmodell.

    Meddelandefält.

    Taggar.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det här önskemålet har funnits innan, i olika former
    Det som det i slutändan kokar mer till är att forumet inte vill ha modell-avdelningar då det tenderar att ge samma fråga på många ställen eftersom bilarna delar delar så att säga.
    Som val, kanske kan funka. Jag tror nog Herman kommer fundera hårt och länge på det

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tolkar det som att ingen skillnad i forumet utan bara att man ska behöva fylla i bilmodell i själva start inlägget. Inte så dumt kanske eg, men ska det då styras upp så man fyller i rätt modell det finns ju en uppsjö av 9-3 tex bilmodell och facelifts sas. Nåja...

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Å andra sidan räcker det väl med val för modell (ink OG/NG) och årsmodell så behöver man ju inte vara mer detaljerad än så ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jag håller med Björn och Öhlin. Bara ett fält som bör/ska fyllas i borde räcka. Inte indelning i avdelningar som är det vi pratat om tidigare och förkastat. jag tycker det är något som är värt att pröva.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nuvarande regler tycker jag är bra. Om det går att förenkla hur man anger vilken bilmodell det gäller är det nog en förbättring.

    Det är inte ovanligt att den som frågar precis har köpt en Saab och har ganska dålig koll på vilka modellvarianter som finns och hur det relaterar till frågan. Lite hjälp att speca modell skadar inte. Dock tycker jag det skall vara frivilligt att använda, åtminstone till att börja med.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det här önskemålet har funnits innan, i olika former
    Det som det i slutändan kokar mer till är att forumet inte vill ha modell-avdelningar då det tenderar att ge samma fråga på många ställen eftersom bilarna delar delar så att säga.
    Som val, kanske kan funka. Jag tror nog Herman kommer fundera hårt och länge på det
    Nu är ju inte tanken att införa olika avdelningar. Bara att stimulera trådstartaren att ge i från sig information om bilmodell "vilken bil det gäller". Så längt är det väl ok. Frågan är väl om/varför/hur man skall formalisera det. Risken är överhängande att det ändå kommer att bli någon slags de facto kategorier. Som vi inte vill ha.

    Man kan se saken från andra hållet oxo. Som påpekats är ganska många frågeställningar relevanta för flera Saab-modeller. Det är tom inte alls ovanligt med frågor som är nästan helt bilmärkesoberoende. Men här på forumet vill vi (jag oxo) väldigt gärna veta vilken bil saken gäller även om det faktiskt inte behövs.

    Det är inte superenkelt för alla att söka på forumet. Kan man göra något som förenklar sökandet är det nog bra. Att kunna filtrera på formaliserad modell-info kanske inte är så dumt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119
    Tack för responsen, och som flera redan påpekat så är det ju inte att dela upp forumet i bilmodeller jag tänkte på utan i själva trådstarten endast.
    T.ex att man fyller i bil samt årsmodell i rutan och det syns då kanske längst upp i startinlägget i fet stil?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ett annat alternativ är att ha en hjälpknapp, hjälplänk eller hjälptext som står vid rubriken som visar hur man bör fylla i rubriken.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Tveksamt om nån kommer att läsa den iofs ?

    Jag har också märkt att "nykomlingar" i saabvärlden har svårt att förstå vad som är OG och NG, typ kallar OG9-5 dame edna (06+) för NG9-5. ..Det är såklart inte så lätt, men modell och årsmodell löser (oftast) det problemet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Gäller en V70 D5
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-09-24, 06:32
  2. Sidotrösklar... Hjälp att lösa vilken bilmodell de tillhör??
    Av Rickard93 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 22:39
  3. Vad heter dessa fälgar och vilken bilmodell??
    Av mr.dick i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 08:41
  4. [LÖST] P0130 jag blir tokig! Bilmodell okänd!
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 22:53
  5. Fråga ang en ovanlig bilmodell, 9k
    Av Turbo_Matte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •