Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Hjälp att bekräfta turboras OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Hjälp att bekräfta turboras OG9-5 B2x5

    Bil: Saab 9-5 2.0 2003

    Startade bilen kall idag (ca -7 grader), lät den gå ett par minuter på tomgång och åkte iväg. Jag kom ett par km. Efter en stopp-plikt och jag började acca så tändes oljenivå lampan. Jag stängde genast av och fyllde på ett par dl olja. Startade igen, men märkte direkt att den inte riktigt svarade på gasen. Den blev snabbt sämre och sämre, sen såg jag ett enorm rökmoln i backspegeln. Motorn var nu helt orkeselös och jag rullade på tomgång. Stängde sedan av. Efter att ha fått bilen hembärgad testade jag någon halvtimme senare att starta den. Inga missljud eller nåt, men enorm rökutveckling på tomgång. Stängde genast av.

    Nu låter ju detta som ett klassisgt turboras. Bilen har gått 22000 mil jag jag tror inte turbon bytts.
    MEN! De flesta beskriver att röken ska vara svart eller blå när turbon går sönder. Röken från min var vit, eller möjligen ljusgrå, men långt ifrån svart eller blå.

    Jag har monterat bort slangen som kommer kommer från luftburken i turbon så att jag kan komma åt och känna på turbinbladen. Visst kan jag få axeln att röra sig aningen i sidled, så 100% stum är den inte. Jag kan inte röra den så mycket att den går emot cylinderväggarna.., men jag vet inte om detta innebär att den är trasig, och om det kan förklara att bilen så plötsligt dött i ett rökmoln, från att ha funkat precis som vanligt?

    Vit rök tyckte jag tyder på att det kommit vatten i nån cylinder, men nivån på kylaren ser OK ut (kan dock inte säga om den är på samma nivå som tidigare). Alla tändstift ser identiska ut (dock ganska blöta).

    Jag lossade på slangen på översidan av spjällhuset, och där var det en del olja.
    När jag kontrollerade oljestickan var det lite vitt längst ner på den (vilket jag tolkade som vatten i oljan), men när jag tappade ur motoroljan såg den svart ut som vanlig använd motorolja.

    Däremot fick jag bara ut ca 1,5 l olja! Är det möjligt vid ett turbohaveri att det så snabbt försvinner så mycket olja? Vart har all olja tagit vägen? Har den hamnat i avgassystemet?

    Nu undrar jag lite vad ni säger? Är detta ett garanterat turbo haveri? Eller kan det vara topplockspackningen? Eller både och?
    Denna har original vevhusventilation för övrigt..

    Jag har lagt upp lite bilder här
    https://disk.yandex.com/d/Y24y9gjAtrENTA

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det låter definitivt som ett turbohaveri, ja. Om det är olja eller vatten som kommer ur avgasröret avgör man lättast på doften, men å andra sidan om den sörplar litervis med olja och det dessutom är olja i insuget så kan det kan i praktiken bara komma från turbohaveri.

    När turbon sörplar olja så kommer den ut i antingen insugs eller utblåsvägarna. Vitt rökmoln efter bilen blir normalt resultatet. Turbon kan också haverera på andra sätt än lager, materialet slits av temperaturbelastningen, så det blir ofta sprickor och/eller porer i godset med tiden.

    Turbon slits snabbare med original vevhusventilation eftersom oljan smutsas mera, rätt oljefilter är också viktigt.

    Det finns ju alltid extremt udda fall (som en riktigt inkompetent tidigare mekare kan ha ställt till med), så garantier värda något är aldrig gratis. Men jag skulle köpt ny turbo på de uppgifter du lämnat, om man säger så. Topplockspackningen kollar man med komp-mätning, men normalt så märks sådana problem på att den har startproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Tack för svaret.
    Bör jag kontrollera vevhusventilationen i samband med byte av turbon?
    Finns det någon enkelt sätt att göra detta? Jag har tittat på bl.a. https://www.youtube.com/watch?v=Uk-Vg-szcyc där de plockar ner oljefällan, provblåser slangarna osv.
    Det ser rätt knöligt ut att få ut oljefällan, få av slangarna, sedan få på slangarna rätt igen.. Är även rädd att knäcka någon anslutning eller liknande.
    Bör jag istället plocka av ventilkåpan och titta hur det ser ut? (Surt att göra utan att ha ny ventilkåpspackning hemma)..

    Jag ska ändå uppgradera vevhusventilationen vid någpot tillfälle, men nu behöver jag bara få bilen att rulla igen.. Kan en ny turbo rasa snabbt med taskig vevhusventilation, eller
    kanman köra ett par månader?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det finns massor av trådar om vevhusventilationens problem och hur man uppdaterar.
    Läs http://forum.saabturboclub.com/showt...-B205-och-B235 inklusive service bulletinen som är bifogad där. Om du inte orkar göra uppgraderingen nu så tycker jag att du minst ska kontrollera backventilen av plast som sitter på slangen som går parallellt med ventilkåpans bakkant. Om den ventilen aldrig är bytt så är den troligen trasig. Slangarna brukar också falla i bitar efter lång tid. När jag uppgraderade min 9-3 så var det inget stopp någonstans men ventilen och en slang var kass. Din bil har gått mycket längre så det kanske är mycket annorlunda där?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Toppen, tack.

    Jag har tittat och läst på lite mer om vevhusventilationen. Jag har under en längre tid haft en oljeläckage från ventilkåpsackningen, vänster sida.
    Jag har trott att detta berott på taskig packning, men om jag förstår rätt kan det även bero på backventilen som du nämner..?
    Om jag har kört med den trasig en längre tid, finns det då risk för andra skador, eller nåt mer jag bör kontrollera innan byte av turbon?
    Jag läste någonstans om någon som tipsade om att plocka ner oljetråget och rensa en sil där. Bör jag kolla denna? Stämmer det att man måste ner med avgasrör, lossa på subframe osv för att ta ner den?
    Någon annan nämnde att man skulle rensa ur intercooolern. Hur gör man det?

    Jag har satt ihop en liten beställning, bör jag klara mig på dessa?

    959.0113 Turboaggregat 9-3 / 9-5 GT1752
    51.99973-k Slang vevhusventilation (4)
    51.60445 Vevhuslang (2)
    53.1200 Uppdateringssats Vevhusventilation B205/B235 98-03
    12.2041 Ventilkåpspackning 4-cyl (1)
    59.9432-k Olja-In rör 9-3/9-5 GT1752
    97.2491 Luftfilter 9-5
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-11 klockan 13:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Du bör ta ner oljetråget att titta, om inte annat för att kontrollera att det inte finns rester av turbon där.

    Sedan skulle jag kolla kompet innan jag satte igång. Det skulle i princip kunna vara kolvhaveri också, men det brukar yttra sig i form av fontän i oljepåfyllningen.

    Om man har fel på vevhusventilationen kan man utöver att trycka sönder packningar även få smörjningen i turbon att fungera dåligt - övertryck gör att oljan inte tar riktigt rätt väg i turbon. Och att det dessutom i största allmänhet gör att nersmutsningen av oljan ökar drastiskt, dvs. att risken för oil-sludge ökar. Så kontrollera absolut olje-pickupen, se bara till att den kommer tillbaka i rätt läge, det finns mer än en som varit tvungen att ta ner en andra gång när de fått problem med att oljepickupen suger luft.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ja, kompet skulle man ha kollat innan man hade ur all olja, plockade av turbon osv..

    Jag har inte kommit vidare med att ta ner oljetråget, men däremot provade jag skicka in en liten endoskop kamera.
    Såvitt jag kunde se så var det inga avlagringar eller skräp där inne, och de oljeskvättar som låg kvar på botten såg inte förorenade ut.

    Jag tittade under ventilkåpan också. Där var det ganska fräscht. Nu vet jag inte hur en "koksad" motor ser ut, men det såg rent och fint ut på ventillyftarna osv.
    Det enda som var lite grisigt det var inner delen av ventilkåpan på högra sidan (d.v.s. närmast kamkedan) samt väggarna ner i toppen runt om kamkedjan.
    Men det är inte så att man kan dra med en spackel över och skrapa av tjocka bitar..

    Jag kollade PCV ventilen också. Den är lika öppen åt båda hållen.. Kladdig var den också.. Slangarna som går in i den var också kletiga.. Men dessa byter jag i samband med vevhusventilationsuppgraderingen.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-11 klockan 13:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Vattenånga ”försvinner” efter ett par meter i luften. En rejäl mängd förbränd olja kan man följa i flera minuter i luften och hänger kvar på ett helt annat sätt.

    Låter onekligen som du förbränt olja, antingen genom turbon eller kanske av en frusen vevhusventilation.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Här är några bilder som jag lyckades ta inifrån oljetråget..

    Set detta normalt ut? Bör jag ändå ta ner tråget och kontrollera silen + pickup?
    20211209_181021.jpg

    20211209_181203.jpg
    Senast redigerat av pacmyc den 2021-12-12 klockan 23:07.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Nu är turbon bytt samt vevhusventilationen uppgraderad. Dock drar jag mig för att ner oljetråget. Om det är fullt med sludge borde väl oljetrycks lampan tändas? Hade en vanlig verkstad plockat ner och inspekterat oljetråget i samband med turbo byte?
    De gamla slangarna till vevhusventilationen var ganska rena, förutom den mellan oljefällan och ventilkåpan, som hade en del koks.. Men den nedre slangen mellan oljefällan och tråget såg ren och fräsch ut, borde inte detta innebära att koksen inte tagit sig vidare ner till tråget?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    En seriös verkstad hade tveklöst plockat ner oljetråget, ja.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Jag hade inte tagit ner tråget och jag tror inte att vanlig verkstad hade gjort det heller. Större bitar som passerar inte silen och det som kan åka med upp i motorn hänger med oljan ut (för den bytte du, eller hur?).

    Är du väldigt orolig och/eller nyfiken, kapa upp oljefiltret och kolla. Eventuella spån från turbohaveriet kommer fastna i oljefiltret. Oljefiltret skyddar tyvärr inte mot mot allt eftersom det vid kallstart tillåts olja passera förbi filtret.

    Bilen är för gammal för att motivera ett sånt stort ingrepp anser jag. Däremot har du kanske en hel del olja i intercoolern.
    Senast redigerat av CFATE2008 den 2021-12-25 klockan 15:29.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    En verkstad med lite självaktning tar ner tråget och gör rent.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Vad ska du hitta i tråget då? Vad säger WIS?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Helst ingenting oväntat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Så vad kan hamna i tråget efter ett turboras som är farligt för motorn? Stora bitar passerar inte silen och eventuellt spån följer med oljan ut.

    Ta ner tråget kan man göra om man misstänker oil-sludge.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Nja, så enkelt är det ju inte, mest troligen kan små spån ändå ligga kvar i tråget trots oljebyte. Och hamnar ett av de spånen i ram eller vevlager, då kan det bli tal om inte bara lagerbyte, utan även vevbyte. Vilket för de flesta är där de ger upp o byter motor eller bil.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Kan. Men inte speciellt troligt. De allra flesta som byter turbo tar inte ner tråget och det går bra ändå. Tänk på att oljefiltret fångar nästan allt vid varm motor. Jag har själv rasat en turbo där kompressorn svarvade upp kompressorhuset.
    Bytte olja, tömde intercoolern och bytte turbo och åkte flera tusen mil efter det.

    Hur gjorde Saab vid garantibyten av turbo, någon som vet?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    WIS anger ett oljebyte innan arbetet att byta turbo påbörjas.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ok. Ja, bytte sjävklart oljan.
    Den gamla turbon ser hel ut, d.v.s. inga nermalda turbinblad eller liknande, så tror inte att det har kommit metallspån från den. Men kanske ska omformulera frågan; kanske det är mer motiverat att ta ner oljetråget i samband med vevhusventilationsuppgraderingen som jag också gjorde i samma veva? Men slangarna var rena och fina inuti förutom den mellan ventilkåpan och oljefällan som var lite koxig på insidan. Sågade även upp den gamla oljefällan och det var ren och fin inuti.

    När det gäller intercoolern fick jag tipset att lossa slangen från kylarna och vika ner den, och mycket riktigt hade jag uppskattningsvis någon halvliter olja som stod där.. Tog ut så mycket jag kunde och satte tillbaka slangen.

    Nu väntar jag bara på en sista slang till vevhusventilationen, innan jag ska provaköra..

    Tack för alla tips / idéer..

Liknande ämnen

  1. Hjälp vid pågående byte av kamkedja B2x5
    Av sudden68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-01-11, 19:57
  2. [LÖST] Hjälp mig fatta temperatursamband OG9-5 B2x5
    Av LasseH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 19:01
  3. Kan nån bekräfta att V44.000 till Tech 2 finns på svenska?
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 07:12
  4. Råd/Hjälp ang. turboras 9-5 B235E -99 [LÖST]
    Av BJL701 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 23:36
  5. [LÖST] Är det någon som kan bekräfta ET på NG9-3 SC -07
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 10:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •