Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Finns hydraulpumpventil till styrservo att köpa? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor johan_tanyings avatar
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Finns hydraulpumpventil till styrservo att köpa? OG9-3

    Upplevde att mammas OG9-3 årsmodell 2000 med snart 22000 mil på mätaren kändes alltför "lättstyrd" vid högre farter, ja rentav svajig. Verkstaden gjorde en felsökning vid senaste servicen och upptäckte att en ventil fungerade dåligt. Uppenbarligen jobbar servon för högtryck (bokstavligen) oavsett hastighet... Ingen akut fara för liv och lem då det värsta som kan hända under körning är att servon lägger av och bilen blir trögstyrd. Men det vore ju bra att få ordning på.

    Dock går det inte att beställa reservdel eftersom artikeln är restnoterad (hos Orio förmodar jag). Ingen indikation på om/när den kommer tillbaka. Fick offert på själva bytet (som skall vara hyfsat enkelt och lättåtkomligt). Tänkte då att själv är bäste dräng - att skaffa en hydraulpumpventil annorstädes kan väl inte vara så svårt?

    Men icke. Finner inte denna pryl någonstans på nätet. Så här beskrev mekanikern:

    Hydraulpumpventil. Komplett pumpventil artikelnummer 9318455.

    Hittar ingenting på styrservosystemets sprängskisser eller ens en träff på artikelnumret som sådant. Kan ventilen ingå i styrservopumpen? Eller ingår den i några av de servoslangs-kit som finns som reservdel? Kan den kallas något annat? Överströmningsventil? (Som jag inte heller kan finna som en egen komponent i styrservon). Hittar inget i gamla forumtrådar som passar in här.

    Tack!

    / Johan

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Saknas en siffra där men de har nog uppgett numret på pumpen i sig och menar på att de behöver en ventil till den vilket inte finns som lös del. Jag är dock tveksam till logiken i det hela. Det är inte pumpen som reglerar den biten. Reduceringen i pumpen är bara för ett systemtryck. Det ska möjligen vara om den är helt ur funktion och sitter fast då möjligen men då borde oljan bli oerhört varm och koka ganska fort.
    Resterande reglering sitter i styrväxeln annars.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor johan_tanyings avatar
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Som jag har förstått det så ligger servon och "hjälper till" mer eller mindre på max hela tiden, oavsett hastighet då sagda ventil inte funkar som den ska. I felsökningsprotokollet står:

    "Kontroll av styrning och olja: ej funnet fel"
    "Högtryckspumpventil är sliten, håller ej måttet"

    I offerten står sedan:

    "Hydraulpumpventil restnoterad" [och därmed ej beställbar fick jag reda på per telefon].
    "Artikelnummer på pumpventilen komplett 9318455" [detta nummer är alltså fel?]

    Fick sedan pris på "pump ventil byte" [sic!] till det facila priset 875,40 + förbrukningsmaterial 160 kr.

    Jag får väl försöka ringa tillbaka och prata direkt med saab-mekanikern som tyvärr inte var kvar när jag hämtade ut bilen. Om inte annat för att kolla upp huruvida artikelnumret är korrekt, och om felet sitter i styrväxeln eller servopumpen. En pump går ju att köpa ny som tredjepartsdel åtminstone, samt billigt som begagnad. En hel styrväxel blir ju dyrare (2500-3000 för en testad begagnad vad jag lite snabbt kan se, hälften för otestad) + frakt. Och knappast heller något som byts på verkstad för en knapp tusing? Väl?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det närmaste man kommer det artikelnumret är 93184559 och det är en utbytes servopump och den finns inte att köpa. Nå lösa delar till pumparna finns inte alls enligt EPC så jag vet inte vad de kollat på.
    I övrigt låter det mest som gissningar. Hur många verkstäder idag kopplar upp sig och har adaptrar för att mäta servotryck? Låter mer som nån bara tycker att det nog är för högt tryck och menar på att det troligen är så. Sen beklagar de sig när det inte avhjälpte felet men var god betala ändå.......
    Skulle det vara högt tryck i systemet så borde pumpen låta ansträngd hela tiden. Jämför med ljudet du får när du svänger fullt åt endera håll, då arbetar pumpen max mot överströmning och då brukar det låta lite. Skulle det ske hela tiden så skulle oljan koka ganska omgående.......

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor johan_tanyings avatar
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag har inte hunnit kontakta mekanikern ännu, och nu står ju inte bilen hemma hos mig så har svårt att kolla ev missljud vid fullt rattutslag.

    Men om det är styrservopumpen så går ju en sådan att köpa från skroten. Webpriserna ligger från 325 till 700 kr + frakt 150 ungefär. Kan det ju vara värt om den håller några år. Eller skall man kosta på sig en ny från Skruvat etc? 1400 spänn: https://www.skruvat.se/Pump-servostyrning-P11822.aspx

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jag skulle nog testa en beg.....de nya är av ganska tvivelaktig kvalitet. Läst om en del som monterat såna och fått massa märkliga oljud från pumparna. Tänk på att fästena skiljer lite beroende på årsmodell och motor.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •