Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: DEKRA Automotive Bilbesiktning stänger

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 388
    Medlem#
    5129

    DEKRA Automotive Bilbesiktning stänger

    Idag 2021-12-01 tvingas Dekra stänga sina besiktningsstationer.
    70 st över landet, alla stationer berörs och stationerna stängs omedelbart.

    "Bilbesiktningsbolaget Dekra stänger alla sina stationer i Sverige i dag. Detta då företagets ackreditering återkallats av tillsynsmyndigheten Swedac, skriver Dekra på sin hemsida."

    https://www.dagensps.se/motor/bilbes...lla-stationer/
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Man undrar ju onekligen vad det var dom slog ner på.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 789
    Medlem#
    3471
    Finns förklarat till viss del på Aftonbladet iaf Swedacs syn på det hela.

    En sak ska man dock veta att en ackrediterad verksamhet/organ blir inte av med ackrediteringen så där över en kafferast vill säga. Innan det händer har det gått lång tid med aktiviteter mellan organet och Swedac sas.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 852
    Medlem#
    8163
    "Redan i september meddelade Swedac, den svenska myndighet som utför kontroller samt ackrediterar företag inom fler olika områden, bland annat fordonsbesiktningsmarknaden, Dekra Automotive AB om att återkallande av ackreditering övervägdes." https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/swedac-stoppar-dekra-som-tvingas-stanga-alla-besiktningsstationer/

  5. #5
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    vad jag förstått så gör inte swedac "dolda" kontroller, utan man åker ut och säger att "nu ska vi kontrollera" och tittar på en besiktning, vad är det för planta som INTE följer regelboken vid ett sånt tillfälle ? då måste man ju vara extremt inkompetent, eller är det nåt annat problem jag inte kan lista ut ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    En planta som inte kan regelboken?

  7. #7
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Ja, men SÅ krånglig är inte regelboken, då har dom anställt fel människor och förtjänar att bli av med ackrediteringen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    402
    Medlem#
    -
    Dom har fått anmärkningar ändå från 2019. Även bytt VD för att komma åt problemen..
    Stod på nätet att när swedac gjorde kontroller och dom görs varje år så blev den anställde så nervös att den gjorde fel
    Saab 9-5 Vector -03

  9. #9
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 789
    Medlem#
    3471

    DEKRA Automotive Bilbesiktning stänger

    Nu var det både lokala o centrala grejor som bidrog till att Swedac återkallade ackrediteringen. Så det är nog lite mer än att en besiktningsman inte visste hur man använder rost-hammaren.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-12-02 klockan 08:08.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  10. #10
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Det står ju att det är flöera olika saker men en av sakerna är just att besiktningsmännen misslyckats medans dom blev kontrollerade.

    En annan var arbetsmiljö, undrar vad det var.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Bommar man uppkörningen kan man ju inte skylla på att provförrättaren gjorde en nervös??

    Näe, är besiktningsmannen på golvet så nervös att han gör allvarliga fel vid en inspektion kan det bara bero på två saker:
    1. Felrekrytering
    2. (mest sannolikt) Otillräcklig utbildning

    Och sker det återkommande med olika besiktningspersonal men bara på en och samma besiktningsfirma är det såklart bristande ledning & styrning som är problemet, man har helt enkelt inte processer som säkrar upp att rätt personal rekryteras och att de får rätt utbildningar för att klara av jobbet.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  12. #12
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Blir ju lätt så när man privatiserar en kontrollverksamhet.

    Extra bra att det blivit mycket dyrare också, och att det finns USELT med tider för allt annat än just personbilsbesiktningar..

    Ännu en i raden misslyckades privatiseringar.

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 679
    Tycker att det är tråkigt, hoppas dom kommer till rätta med problemen. Besiktade en bil som enligt mig inte skulle gått igenom på Opus i våras men där missade dom felet(allvarligt).
    Bra besiktningar samt 2år mellan varje är min önskan.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Jag tycker det är bra att Dekra stängs, det visar ju ändå att kontrollsystemet fungerar som det är tänkt. Vi kan ju inte ha besiktningsbolag som släpper igenom trafikfarliga fordon.

    Jag vet heller inte om jag tycker priset är så mycket att bråka om. Vad jag minns så kostade en besiktning 330kr precis före avregleringen 2010, idag är väl typpriset snarare 450kr. Vi snackar alltså om en prishöjning på 35% på 12 år. Visst, det är mer än inflationen sedan dess som är 17%, men ändå inte så att man trillar av stolen. Själv tycker jag nog det är värt de där extra 60kr (jämfört med det inflationsjusterade priset från före avregleringen) att ha betydligt kortare resväg till besiktningsstationen (sedan avregleringen har det öppna 4 stationer som är närmre än den tidigare närmsta monopolstationen) och aldrig ha problem med att hitta en tid som passar mig.

    Men visst, nu uttalar jag mig om personbilsbesiktning. Besiktning av andra fordon har jag ingen erfarenhet av.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  15. #15
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    597
    Enda jag har i närheten är Bilprovningen och den kostar 550-570kr. Sista pris jag minns innan privatiseringen var 300kr.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 856
    Bilprovningen var tvungna att sälja de stationer som någon annan aktör ville ha. Således såldes alla stationer i attraktiva lägen till andra aktörer och kvar blev de olönsamma...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Enda jag har i närheten är Bilprovningen och den kostar 550-570kr. Sista pris jag minns innan privatiseringen var 300kr.
    Just bilprovningen har ju så gott som alltid något rabattkod som ger 100kr rabatt... Den var även idag bara en googling bort och verkar funka alldeles utmärkt i Kramfors också:
    Capture.jpg
    Senast redigerat av jellybear den 2021-12-02 klockan 14:36.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  18. #18
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 760
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag tycker det är bra att Dekra stängs, det visar ju ändå att kontrollsystemet fungerar som det är tänkt. Vi kan ju inte ha besiktningsbolag som släpper igenom trafikfarliga fordon.
    Klart vi inte ska ha, men det är skanadal att ett bolag kastas ut ändå, ett så oseriöst bolag borde inte ha fått bedriva verksamheten från början.

    Jag vet heller inte om jag tycker priset är så mycket att bråka om. Vad jag minns så kostade en besiktning 330kr precis före avregleringen 2010, idag är väl typpriset snarare 450kr. Vi snackar alltså om en prishöjning på 35% på 12 år. Visst, det är mer än inflationen sedan dess som är 17%, men ändå inte så att man trillar av stolen. Själv tycker jag nog det är värt de där extra 60kr (jämfört med det inflationsjusterade priset från före avregleringen) att ha betydligt kortare resväg till besiktningsstationen (sedan avregleringen har det öppna 4 stationer som är närmre än den tidigare närmsta monopolstationen) och aldrig ha problem med att hitta en tid som passar mig.
    Den där undersökningen som nån tidning(?) gjorde förut sa ju att priset hade fördubblats på 10 år, vilket väl är ungefär som jag minns det med.

    Sen vet jag inte om jag tycker det är en fördel att ha fyra stationer på typ samma avstånd som det fanns en innan, vad vinner jag på det ? ..speciellt som att det ör otroligt mycket svårare att få besiktningstid för MC än innan, och ungefär lika lätt att få det för bil.

    Det var liksom inte ett problem att det avr långt till bilprovningen för de flesta innan, det finns nog fler som har långt nu då bolagen inte etablerar sig på olönsamma platser.

    Men visst, nu uttalar jag mig om personbilsbesiktning. Besiktning av andra fordon har jag ingen erfarenhet av.
    aka "russinen i kakan".
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 612
    Medlem#
    6901
    Jag åker alltid till Bilprovningen fortfarande , har fungerat bra för mig och har flera stationer inom rimligt avstånd. Dekra, Carspect , Opus mm har inte lockat mig öht.

    Om besiktningen kostar 300:- eller 600:- bryr jag mig föga i , visst är det en tråkig utgift men det är en gång per år och sett till totalkalkyl för bilägandet så är det en droppe i havet och inget att hänga upp sig på.

    3 användare gillar detta inlägg


    BMW 330e Touring xDrive -21
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 450
    Medlem#
    8758
    Innan privatiseringen så var ju priset satt av staten, så man kan inte riktigt jämföra priserna.

    Sedan så har jag konstaterat att vissa Dekra-stationer släppt igenom saker som min favorit-Bilprovningen troligen inte gjort.

    Å andra sidan är min favorit-bilprovningen (Rissne) att rekommendera om man har en bil man vill hålla bilen i topptrim, när den kommer ut därifrån vet man att det normalt är låg sannolikhet att den har några oupptäckta brister, vilket är bra om man ska se till att hålla maximalt bilen tillförlitlig och långlivad. Erfarenheten är att de inte heller slår ner felaktigt på saker.

    Ska dock påpekas att alla bilprovningen-stationer inte är lika - någon som vi besiktigade V4:an på (ont om tider) behövde en instruktion på hur man växlade... Kändes lite sådär när han åkte iväg på testrunda på egen hand. När vi besiktigat den på vår favoritstation (innan pandemin) var det ofta flera som var intresserade av att hjälpa till - och vid verkliga problem ofta en 2nd opinion och snäll bedömning när det var i gråzonen så vi sluppit åka tillbaka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur stänger man av kylningen i ACC OG9-3
    Av elin_rrr i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-04-27, 16:03
  2. Dekra bilbesiktning?
    Av Taxweiler i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-01, 08:11
  3. Inför bilbesiktning med P1312 / 1334
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 09:36
  4. bilbesiktning höjer priset?
    Av Robin C i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •