Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bromsok och skivor till OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Bromsok och skivor till OG9-5

    Hej.

    Första Saaben!

    Finns det någon manual eller instruktion gällande vilka skivor och ok man kan använda på just denna modell av Saabar?

    Jag har alltså en:
    SAAB 9-5 Kombi
    2.3 t BioPower
    Modellår: 2008

    Jag är i övre 30 års åldern och har bara drömt om att ha en 2.3t BioPower (eller en 2.3t överlag sen barnsben) sen den kom i princip.
    Men pga livet med barn, jobb och allt annat så har det inte blivit av.

    Men så hittade hittade jag en som var i bra skick i låda, motor, växellåda och milt angripen av rost, tex inget runt lampor, hjulhus eller bagageluckan, så då slog jag till och köpte den. Så man slipper laga rost i all oändlighet. Det fanns självklart en del undertill, men allt under skall bytas under i vinter ändå.
    Den är servad enligt sin cykel och verkar vara skött bra. Helt och ren interiör. Jag gjorde även stora servicen själv direkt jag hade den i min ägo så att jag är säker på vad som är gjort och inte. Bytte även oljan i lådan och flushade den 2ggr.

    Jag är ingen mekaniker eller så, men jag har inte tummen mitt i handen så jag tänkte göra ett projekt av mitt efterlängtade nyförvärv.

    Tänkte byta till ventilerande 345mm skivor med tillhörande ok FRAM och 300mm BAK.
    Tänker även byta ut allt in under bilen. Tänker bevara denna pärlan och ge den nytt liv. Kommer nog i nästa vinter lacka om, byta stolar till schysst Aero stolar i Skin om möjligheten finnes. Ska även mappa den osv. Men meningen är att den efter denna vinter kommer bli "Vår/sommar" bil.

    Men vill testa den lite nu under vintern och även testa mina mekaniska skills, om där finns några vill säga

    Jag skulle behöva någon snäll själs hjälp med att hitta delar.
    Har kollat dom flesta shopparna såsom Speedparts, maptunes, j-spec etc, men blir lite smått förvirrad av alla skivor och ok.
    Men jag vill vara säker på vad jag köper, och att det blir rätt från början.

    Jag läste att man kan ha 345mm skivor fram på 2.3t BioPower (200 som från början är från Turbo-x, detta stämmer eller?
    Vart kan man köpa ett helt kit fram? Med skivor, Ok, belägg, monteringssats, förutom Speedparts då dom ej har i lager.

    Som jagh skrev ovan kommer jag plocka ner allt undertill och uppgradera allt så att jag vet vad som är gjort och inte gjort på den.

    Kom gärna med tips om vad ni skulle uppgradera den med eller annan vetgirig info


    Har jag postat fel ber jag om ursäkt och hoppas bli förflyttad rätt.

    Mvh

  2. #2
    Tror inte nya turbo x-frambromsar kan köpas i kit längre. Anpassade bromsar till 9-5 finns här: www.streetperformance.se/category/bromskit-238 men kostnaden för bromsbyte överstiger sannolikt din bils värde.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Min projekttråd har alla delar för som behövs till 345 mm bromsar till 9-5 inkl saabs artikelnummer.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fråga om bromsok/skivor till OG9-5 Aero
    Av lindengbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •