Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpa nya dämpare + fjädrar NG9-3 SC 2,0t -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Köpa nya dämpare + fjädrar NG9-3 SC 2,0t -08

    Hej
    Skall köpa nya dämpare och fjädrar
    Är det vettigt att köpa Saabs original anpassade hos Speedparts
    Fram blir det då vit/orange enligt kod 42 samt dämpare röd/lila kod 62 på bilen men kod 41 hos Speedparts
    Bak fjäder AL samt närmaste dämp bak kod 65
    Har kod 63 på bilen och färg röd grön

    Är det ”lönt ” att kosta på dessa?
    Eller skall man köpa typ eftermarknadsfjädrar och dämpare
    Bilstein B4 på dämparna ??
    Nån som har någon erfarenhet?

  2. #2
    Vad är du ute efter? Kännas mjuk å skönt eller stumt och sportigt ?

    Jag hade personligen kört Bilstein B8 med 40MM HR fjädrar. kostar typ samma

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ja att fjädringen skall kännas skön och tight
    Väl avpassad
    Inga hårda bullar

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag hade personligen kört Bilstein B8 med 40MM HR fjädrar. kostar typ samma
    Jasså skall vi vara personliga? Okej då!

    Instämmer med båda föregående talare.
    Jag bytte ut sportschassit mot Bilstein B8 och Maptuns 35mm sänkfjädrar. Är mycket nöjd.

    Ang om det är lönt, beror som sagt på vad man är ute efter. Jag ville inte ha något extremt, mera ett OK sportchassi. Tycker absolut det är lönt. Det är inte gratis att ha en Saab som skall vara fin. Men jag tror alternativen är dyrare.

    Det är nog ganska lika fjädrar, Maptun 35mm eller HR40mm. 5mm ligger nog inom felmarginalerna. Tror jag. Fö har även SpeedParts sin variant av dessa sk "sänkfjädrar".
    B8 kan man köpa lite varstans. Tidigare har NeoBrothers haft väldigt bra priser på dem, men priserna varierar så det kan löna sig att leta runt. SpeedParts har dem såklart oxo.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej igen
    Har inte kommit till skott. Någon större sänkning av chassit är jag inte ute efter. Om man skulle gå på Saabs original sportchassi . Visst sänker det bara 10 mm ? Har man fortfarande bra komfort? Tycker att std chassit som sitter på nu är väldigt skönt optimerat när det gäller den biten!!

  6. #6
    Bilstein B6 + orginal fjädrar går bra. men som sagt maptun eller HR fjädrar är bäst. Bilstein håller bättre än sachs, de är lite styvare men komforten är riktigt rikigt fin.

    B8 Om du ska sänka mer än 30mm.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Jonkeboy Visa inlägg
    Någon större sänkning av chassit är jag inte ute efter. Om man skulle gå på Saabs original sportchassi ������ . Visst sänker det bara 10 mm ?
    Sänkningen är jämfört med helt nya standardfjädrar. Har man gamla slitna fjädrar har de sjunkit ihop. Då blir sänkningen mindre. Det kan t.o.m. bli en höjning i vissa fall. Som alltid beror det på vad man jämför med...
    Citat Ursprungligen postat av Jonkeboy Visa inlägg
    Har man fortfarande bra komfort? Tycker att std chassit som sitter på nu är väldigt skönt optimerat när det gäller den biten!!
    Komplettering: Jag märkte ingen som helst skillnad i komfort jämfört med Aero chassit. Skillnaden är snarare att bilen i ännu högre grad går dit man vill, när man vill det. Jag skulle inte oroa mig det minsta för att få sämre komfort. Men sådant här är kanske en smaksak. Alla tycker inte alltid lika. Så länge ingen enda här ser komforten som ett problem... ja då är det säkert lugnt för dig med!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hallå tack för input. Intressant att Bilstein dämparna inte ger någon märkbart försämrad komfort jmfr original. Trodde Bilstein B6 B8 var riktiga spett Har läst om dem på BMW forumet!!! Angående fjädrarna egentligen har jag väl ingen ambition att sänka bilen då det påverkar markfrigången speciellt på vintern. Tycker som sagt den är låg redan nu men som ni säger beror nog på slitna fjädrar och dämpare, 21000 mil!! Blir den inte superlåg med H&R eller maptun sänkfjädrar???
    Vad rekommenderar ni ??

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Jonkeboy Visa inlägg
    Trodde Bilstein B6 B8 var riktiga spett
    Då hade det inte varit mycket till stötdämpare, vilket Bilstein är kända för att vara.
    Åter igen är personliga preferenser tunga när det kommer till chassi och fjädring.


    Citat Ursprungligen postat av Jonkeboy Visa inlägg
    Tycker som sagt den är låg redan nu men som ni säger beror nog på slitna fjädrar och dämpare, 21000 mil
    Det kan mycket väl vara så att markrfrigången förblir oförändrad om man monterar 30mm sänkning på ett så pass "gammalt" chassi..

    Citat Ursprungligen postat av Jonkeboy Visa inlägg
    Angående fjädrarna egentligen har jag väl ingen ambition att sänka bilen...

    Vad rekommenderar ni ??
    Rekommendationerna har ju haglat in i ovan inlägg och alla säger Bilstein dämpare med lite eller ingen sänkning.

    Jag hade valt 30mm sänkning ihop med Bilstein B6/B8, utan tvekan.

    I ditt fall är det kanske inte "lönt" att köpa dyrare eftermarknadsgrejor, baserat på din oro för markfrigång och "stötighet" skulle jag säga standard för din modell.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Sänka 9-5a ca 20mm. Vart köpa billig sats dämpare/fjädrar?
    Av Lindstén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 08:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •