Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Privatleasing elbil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Privatleasing elbil

    Hej!

    Behöver agera i frågan gällande elbil ungefär nu. Förra året hade många bilföretag bra kampanjer kring årsskiftet (antagligen för att uppfylla någon EU-kvot).
    Likaså hade en del företag "black-Friday" kampanjer, t.ex. vinterdäck inkluderat eller något tillbehörspaket "på köpet".

    Min plan är att välja en elbil för privatleasing. Kanske redan imorgon.
    Mina behov/Användarmönster är egentligen som de flesta andras:
    * Inte jättelång räckvidd i vardagen - Men mer är ju alltid trevligt?
    * Jag åker cirka 6 mil per dag, relativt liten landsväg (80km/h)
    * Jag gillar bilar och kan betala lite extra för att den blir lite "fräsigare" men att göra av med mindre pengar är också trevligt.
    * Gillar sköna säten.
    * Vi är tre i familjen.
    * 2 000 mil per år minimum.

    Har kollat lite på följande alternativ (Med 2 000 mil och försäkring)
    Marvel R - Luxury 4 500kr/mån (Vinterdäck tillkommer)
    https://carplus.se/bil/mg-marvel-r-luxury-2022/

    Marvel R - Perfomance 4 900kr/mån (Vinterdäck tillkommer)
    https://carplus.se/bil/mg-marvel-r-performance-2022/

    Nissan Leaf 40kW Tekna 3 300kr/Mån (Vinterdäck inkluderat och 24-månaders avtal)
    https://carplus.se/bil/nissan-leaf-nastanny/

    Nissan Leaf 40kW N-Connect 3 800kr/Mån (Vinterdäck inkluderat och 24-månaders avtal)
    https://carplus.se/bil/nissan-leaf-nastanny/

    Citroen C4e - Shine 4 000kr/ mån (Vinterdäck tillkommer)
    https://www.citroen.se/personbilar/e-c4.html#sticky

    Citroen C4e - Shine Exclusive 4 250kr/mån (Vinterdäck tillkommer)
    https://www.citroen.se/personbilar/e-c4.html#sticky

    Är ju jag själv som ska välja bil såklart. Men någon som har förslag på bubblare (av andra märken) eller tips på kampanjer, eller åsikter i övrigt?
    Kanske någon som gjort en TCO-analys av någon annan rolig bil och landar på "billigare mil" eller i alla fall ungefär detsamma ?

    Tacksam för alla svar

    John

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Här kommer några spontana tankar samt några generella standardsvar. Jag får känslan att du inte till 100% vet vilken bil du vill ha. Prio 1 borde vara att bestämma vad man vill ha och prio 2 att skaffa den till lägsta kostnad (över tiden den skall behållas)


    • Standardsvar 1A: Det är väldigt dyrt att leasa bil.
    • Standardsvar 1B: Det är ännu dyrare att byta leasad bil.
    • Standardsvar 2A: Kontantköp är billigast
    • Standardsvar 2B: Det är billigare att låna på en bostad än en bil
    • Standardsvar 3A: Leasingbilar är snikutrustade och får ej uppgraderas av brukaren.
    • Standardsvar 4A: Det är dumt att köpa i tidspress.
    • Standardsvar 5A: Nya elbilar blir bara bättre och bättre med tiden. Man tjänar på att vänta.
    • Som jag fattat det (rätt?) blir det gärna ännu mera väldigt dyrt om man kör "mycket", över 2000mil per år är nog "mycket"
    • Vad har däcken med saken att göra? En ny bil med annat än vinterdäck är väl knappast laglig att använda. Får de säljas/leasas?
    • Se alla "på köpet" erbjudanden som att grundpriset är för högt. Är priset rätt finns inget utrymme för rabatter mm. Bättre att pruta och sedan köpa till exakt det man behöver och vill ha istället.


    Sen kan man ju gå och kolla vad bilen kostar att köpa. Ett av dina exempel "Performance MG MARVEL R" kostar från 524.990 Kr. Tycker man det är OK att lägga betala det för den bilen är det väl bara att köpa den. Att leasa 3år med vinterdäck blir 5300kr/månad 190800/3år. Så vad kan man köpa för 3-5år gammal bil för 190000kr? Betänk att köpebilen sannolikt kan säljas för 100-150000kr efter 3 år. Dvs kostnaden blir 25-50% av leasingkostnaden. (snabbt räknat, kan ha slarvat)

    Leasing = sämre bil till högre pris.

    Och nej det är inte bekvämare att lämna in en leasingbil än en ägd bil på service eller däckbyte. Bara dyrare i slutändan.

    Det blev lite input. Hoppas det är till hjälp för att komma vidare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Att stressa köparen är ett klassiskt försäljningsknep. Sista chansen, slå till nu, det här erbjudandet återkommer aldrig - nej just det för imorgon kommer det ett bättre erbjudande när den gamla modellen har sålts slut.

    Följ kloka råd från Mr.O.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154
    Hej och tack för era svar:

    Ni som säger att en "leasad" elbil är helt fel ekonomiskt. Hjälp mig tänka.

    EX 1:.
    2000 mil per år med en förbrukning om 0.9l/mil ger en bränsleåtgång om cirka 1 800 liter. Till en kostnad av cirka 19kr/liter. Det ger en total bränslekostnad om 34 200kr.


    Värdeminskningen är noll och inget. Reparationer och skatt förekommer däremot. Om vi räknar som så att man servar och lagar en risig gammal saab för cirka 6 000kr/år i medelvärde. (Då räknar vi nog rätt lågt). Skatten ligger väl någonstans i häraden av 2 000kr per år kan jag tänka mig.
    Då är vi uppe i 34 200kr + 2 000kr + 6 000kr = 42 200kr.
    42 200kr / 2 000mil = 21.1kr/mil.

    Ex 2:
    Räknar man på en Mercedes E220d. Har man lite andra kostnader. Inköpspris 150 000kr. Över en treårsperiod förlorar man cirka 50% av bilens värde vilket innebär att man förlorar cirka 24 000kr per år. Kör man 2 000mil kommer man förbruka (0.4liter/mil) cirka 8 00 liter bränsle. Vilket med en dieselkostnad om 19kr ger en årskostnad om 14 400kr. Lägger vi därtill service och reparationer för ett värde av cirka 6 000kr per år får vi följande Lägg därtill skatt om cirka 2 500kr.

    Då får man följande årskostnad: 24 000kr + 14 400kr + 6 000kr + 2 500kr = 46 900kr.
    46 900kr / 2 000mil = 23.45kr/mil.

    Ex 3:
    Nissan Leaf (privatleasing) här betalar man 3 600kr per månad för bil och service, tillkommer gör 300kr skatt. Man ska också betala cirka 2 000kr för el.
    12mån * 3 600kr/mån = 43 200kr.
    Årskostnad 43 200kr + 2 000kr + 300kr = 45 500kr
    45 500kr / 2000 mil = 22.75 kr/mil.

    Ex 4:
    MG Marvel (privatleasing) här betalar man 4 400kr per månad för bil och service, tillkommer gör 300kr skatt. Man ska också betala cirka 2 000kr för el.
    12mån * 3 600kr/mån = 52 800kr.
    Årskostnad 52 800kr + 2 000kr + 300kr = 55 100kr
    55 100kr / 2000 mil = 27.50 kr/mil.

    Ex 5:
    Köpa en ny elbil (Typ Nissan Leaf - 400 000kr - 70 000kr)
    Om man räknar som så att bilen förlorar sitt värde i en hastighet om 50% var tredje år ger det en värdeminskningskostnad om 55 000kr per år. (Från 330 000kr till 165 000kr)
    Årskostnaden blir således 55 000kr + 2 000kr + 300kr = 57 300kr
    57 300kr / 2 000 mil = 28,65kr/mil

    Ex 6:
    Köpa en tre år gammal elbil (Typ Nissan Leaf ~ 165 000kr)
    Värdeminskning per år 27 500kr. (från 165 000kr till 82 500kr)
    Servicekostnader 6 000kr
    Årskostnaden blir således 27 500kr +6 000kr + 2 000kr + 300kr = 35 800kr
    35 800kr / 2 000mil = 17.9kr / mil.

    Man kan tydligt se att Ex 1-3 knappt skiljer sig alls åt i pris. Ex 4-5 blir absolut dyrast per mil och exempel 6 lite billigare.

    Hur tänker ni som säger att privatleasing är "så mycket dyrare". Visa gärna med siffror.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Frågan är vad det faktiskt kostar att köra 2000 mil med en leasingbil. De flesta såna där leasingavtal brukar inte tillåta så många mil per år utan hiskeliga extrakostnader.

    Jag kör ng9-5 och jag har visserligen artificiellt låga servicekostnader på grund av saker vi inte skall gå in på här (servar dock inte själv) så jag kan inte lyckas räkna hem ens en begagnad elbil.
    Jag kör en 2011ans ng9-5 diesel automat. Hittills i år har jag kört 1700 mil med en milkostnad av 15:90. I år är det lite missvisande då bilen nog kördes 150-200 mil av "andra" när jag hade bilen utlånad.
    Dock, förra året körde jag 1930 mil med en milkostnad på 13:64 så helt tokigt är det nog inte.
    2019 körde jag 2753 mil med en milkostnad på 16 spänn, det året bytte jag glödstift för 6000.

    Totalt sett har jag kört 7030 mil med bilen och då ligger milkostnaden på 25:75 med en förväntat restvärde på 0:- ja, just det, noll kronor, alltså om jag skulle skrota bilen imorgon. Dock får jag nog 50 papp för den om jag skulle sälja den nu, då skulle kalkylen sluta på 18:64/mil.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det finns ett par saker att tänka på när du jämför köp med leasing:

    1. Restvärdet vid köp. Ändra lite på det så ställs hela din kalkyl på ända. Det är ytterst få bilar som idag, när det råder allmän brist på bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet som tappar så mycket som 50% på tre år. Just leaf som du har som exempel kostade 2018 374kkr ny i listpris, de säljs med god marginal över 200k idag (var får du 165kkr ifrån?? Det finns inte en endaste Leaf 2018 på blocket för under 200k). Tar du med dåvarande miljöbonus om 40kkr i kalkylen så har nettovärdeminskningen på tre år varit ca 35%. Det luriga är att restvärdet är helt avgörande för milkalkylen och ingen kan lova något om hur marknaden ser ut om tre år. Men det är väl en lågoddsare att det kommer vara ett jättesug efter begagnade elbilar om 3 år och eftersom det är produktionsbegränsningar nu lär det inte finnas så många att välja på om tre år. Jag tror på ett betydligt högre restvärde än 50%. I synnerhet nu när utfasning av 70kkr elbilsbonus är på tapeten. Vips blir alla nya bilar 70kkr dyrare, och vad händer då med begagnatpriset?
    2. Listpriset och nettopriset skiljer. Det är sällan man får betala listpriset vi köp av fabriksny bil (det gör också nettovärdeminskningen mindre ännu du räknar med). Däremot brukar leasingavgiften, i synnerhet på kampanjer, inte vara prutbar.
    3. Dåliga-överraskningar-faktorn. Det är inte ovanligt att du får pröjsa en ny uppsättning däck vid återlämnandet, i synnerhet om du kör så mycket som 2000 mil/år. Andra saker såsom mindre lackskador kan man också åka på att pröjsa.

    Sedan låter du överdrivet optimistisk i alla uppskattningar för vad en halvgammal dieselmerca kostar. Nästan som att det är en sådan du försöker övertala dig själv är bästa valet. För 150kkr får du en 10 år gammal E-klass, eller en något yngre som gått 20k+ mil. Inte en chans att du kommer undan med service + reparation för bara 6000kr/år på verkstad. Och inte en chans att du kan köra en E220 med en snittförbrukning på 0,4L/mil.

    Sedan har du tänkt fel angående elkostnaden. Du kommer inte undan med 1kr/mil i Västerås, om du inte har tillgång till gratis el (t.ex. på din arbetsplats). Bilen drar 2kWh/mil, och tankar du 100% hemma är bara skatten 44öre/kWh, sedan tillkommer elpris och eventuell nätägares överföringsavgift. Eventuellt, med väldigt god vilja, timdebitering och laddning bara på natten kan du hålla 1kr/kWh alltså 4000kr elkostnad per år för 2000 mil.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-11-27 klockan 00:28.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    (En post som du är glömt är försäkring, och den kostnaden för den beror till stor del på ålder.)

    Om du jämför ex 3 med ex 5 så tycker du inte det låter lite för bra för att vara sant?

    Bilförsäljarna ägnar sig inte åt välgörenhet, så de förväntar sig naturligtvis att göra minst lika mycket pengar som om du köpte en ny Leaf. Och de gör de också, det gäller bara att hitta de dolda kostnaderna.

    En av dem är att i privat-leasingfallet så betalar du för en specifik körsträcka i förväg, och om du kör mer eller mindre så blir det dyrare, inte helt sällan betydligt dyrare per mil. Alla andra förändringar från den ursprungliga planen som att avbryta i förtid kommer också att fördyra - t.ex. om du tröttnar eller irriterar dig på bilen, eller du får förändrade levnadsvillkor.

    Nästa sak är att det är bilfirman som bestämmer vilket skick bilen ska vara i, och i stora drag var den ska repareras. Alla småskador på bilen, även dem som en normal begagnat-köpare inte skulle tillmäta någon större betydelse kommer att dra kostnader - äger du bilen själv kan du strunta i sådan, göra en egen fix, eller skicka till vilken verkstad du vill. Det är också sällsynt att det inte tillkommer kostnader vid återlämningen, och en specifik sak är att det brukar finnas krav på däckens mönsterdjup och märke som kan tvinga fram däcksbyte när du återlämnar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, jämför man ex3 med ex5 (leasa mot köpa en ny leaf) så skulle jag justera kalkylen genom att:
    1. Räkna 5% rabatt på listpriset
    2. Anta ett restvärde efter 3 år på 60% (det är konservativt räknat)

    Leaf har ett "från"-listpris på 362kkr, så gissningsvis kan du komma undan med 340kr efter lite rabatt, vilket efter supermiljöbilspremie blir 270kkr. Restvärde 60% på det ger en värdeminskning om 108kkr. Stoppa in det i din uträkning så sjunker milkostnaden till under 20kr/milen...

    Och ja, det är få som köper en basutrustad bil, ofta tar man med lite utrustning också vilket påverkar inköpspriset. Men det speglas i leasingavgiften också...

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Bor man i område 4 så är kalkylen betydligt värre. Jag tycker vi har "okej" elpris och då kostar det 1:72/kWh, jag vet flera som ligger över 2 spänn.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Nu är ju elpriset historiskt högt just nu. Leasar man i 3år och laddar mest på natten så kan vi nog räkna med betydligt lägre snitt-elpris.
    Sedan har vi ju omvänd problematik med bränslet för motsvarande avgasbil, där kan vi nog räkna med ökande skattetryck och osäkerhet de kommande åren.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Energibristen just nu är i högsta grad politiskt skapad, och kommer troligen att lätta vid efter nästa regimskifte i USA - de flesta verkar amerikaner anse att landet är på väg åt fel håll vilket också visade sig i valskrällarna i nästan alla val i Virginia för några veckor sedan. Men den påverkar inte balansen mellan el och fossilt i någon större utsträckning eftersom alla energislag drabbas.

    Bensinskatten ska sänkas med 50 öre nu, de politiska vindarna känns rätt ostadiga just nu, och det är troligen än mer inkommande vind från väst inom ett år.

    Så det är inte fel att räkna på den mindre röriga situationen i somras.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Oavsett vad oljepriset blir om något år, så kommer snaran dras åt kring avgasbilarna de närmsta åren. Vi har ju nu fått elbilar i alla prisklasser och med stort genomslag i försäljningen. Avgasbilarna kommer jagas ut ur storstäderna med diverse avgifter först. Sedan, om ca 5år, kommer övriga kostnader accelerera för att göra slut på dem. Ungefär som vi ser i norge redan idag.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Oavsett vad oljepriset blir om något år, så kommer snaran dras åt kring avgasbilarna de närmsta åren. Vi har ju nu fått elbilar i alla prisklasser och med stort genomslag i försäljningen. Avgasbilarna kommer jagas ut ur storstäderna med diverse avgifter först. Sedan, om ca 5år, kommer övriga kostnader accelerera för att göra slut på dem. Ungefär som vi ser i norge redan idag.
    Jo det är ju precis så och sedan kommer en del avgifter att höjas för elbilar men fram till dess är ju en elbil rena vinstlotten om ni frågar mig. Som busschaufför till yrket så ser jag ju hur det förändras när det gäller bussar. Majoriteten av bussar i t ex. Malmö är nu helt eldrivna. Eslövs och Ystads stadsbussar är 100% el. Regionbussar (de gula i Skåne) med ren eldrift kommer snart och själv ska jag få glädjen 2024 om jag stannar kvar där jag nu jobbar som busschaufför. Fossildrift lever på slutet, om än ett långt sådant. Själv kör jag numera asgamla gasdrivna bussar som ska ha sin livstid. De skickar iväg bussarna till Litauen för uppfräschning invändigt och utvändigt men det är bara petitesser för bussen är som att köra innan med fossilmotor, snart 100 000 mil på mätarna och gasmotorer som redan bytts en gång på samtliga bussar (eftersom gasmotorn som sådan är helt värdelös och krånglar hit och dit mest hela tiden) och halvslitna automatlådor. Tycker att Skånetrafiken trots ingångna avtal kunde göra ett avbrott från det och ge Nobina pengar för att köpa in rena elbussar redan nu.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Vi har ju nu fått elbilar i alla prisklasser och med stort genomslag i försäljningen.
    Nja, om man tittar på alla bilannoner på blocket är bara c:a 5% elbilar. Om man sorterar bort nya bilar genom att titta på bilar från 2020 och tidigare så blir det ynka 1,5%. 25% av bilarna är elbilar enligt Bil Sweden för oktober så om man tittar på elbilsförsäljningen, visst, begagnatmarknaden inte riktigt så än.

    Jag kan dock inte hitta någon bil i 9-5:ans storlek, med dragkrok, med framhjulsdrift, inte är en SUV och har räckvidd som räcker för långfärder på marknaden än. Än mindre på begagnatmarknaden. Så än så länge är det kompromisser som gäller om man vill ha en elbil.

    Det är också betydligt mindre problematiskt att tanka än att ladda elbil vid långfärder (delvis undantaget Tesla).

    Det kommer säkert att ändra sig inom några år. Men vi är inte där än. I dagsläget är elbil inte för alla, men för dem det passar kan det bli en god affär.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fp730a Visa inlägg
    Hur tänker ni som säger att privatleasing är "så mycket dyrare". Visa gärna med siffror.
    Visserligen inga siffror men en ganska enkel förklaring.
    Det är jätteenkelt. All leasing eller hyra är dyrare än att köpa. Alltid. Orsaken är att den som hyr ut gör det för att tjäna pengar. Eftersom leasingföretagen är lönsamma tjänar de oxo pengar. Ett ytterligare led som skall tjäna pengar på en produkt gör produkten dyrare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Nu försvinner herrgårdsvagnarna, tom volvo ryktas ju avsluta sin v-serie innan nästa generation.
    Däremot finns det ju flera elbilar med fyrhjulsdrift och större lastvolym än 9-5, tex e-tron, enyaq, model x/y/s
    Både model S och enyaq kan väl anses vara icke-suv, även om man sitter högre än i de gamla saabarna (men det finns väl inga moderna familjebilar med så låg sittposition längre).

    Lite komiskt tycker jag det är med all fokus på laddhastighet idag, ett väldigt teoretiskt problem. Det som tar mest tid med snabbladdning brukar ju vara att uppdatera appar, fylla in kontouppgifter, hitta stolpen i appen, kanske ringa supporten i Litauen för att starta om laddaren etc.
    Tesla ligger milslångt före andra tillverkare där.
    Om sedan själva laddningen tar 25 eller 35 minuter när man väl fått igång grejerna blir liksom skit samma.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är intressant att titta på denna prognos från 2018, kurvan stämmer relativt väl efter 4 år:

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Från en annan tråd men passar bättre här, den här filmen högst intresseväckande - speciellt intressant är implikationerna på andrahandsvärdet på bränslebilar på några få års sikt. Även med hänsyn taget till att det är en optimistisk syn på elbilar, så även om bara hälften slår in så är effekterna enorma (speciellt för etablerade biltillverkare):

    "Fully Charged: Barriers to EV adoption" https://www.youtube.com/watch?v=9k7k3Mzknm8

    Några riktigt intressanta bilder (extraherade ur videon för bilkvalitén skull), denna hur fort utvecklingen gått på batterisidan:



    Och denna, hur adaptionen av el-bilar kan tänkas bli, tänk övergång till elektriska räknare och Facit-krisen:



    ---

    Alla presentationsbilder här, men inte lika bra kvalité som i videon: https://www.slideshare.net/PodPoint/...hicle-adoption
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den "infografen" gjordes innan pandemin. Under pandemin var det löjligt billigt att köra ICE, eftersom nästan igen gjorde det. Nu skall skatten på fossilbränsle minska med 50 öre/liter från maj nästa år, och oljeländerna ökar sin produktion för att hålla sig kvar med näbbar och klor samtidigt som Europa än så länge inte verkar ha någon lösning på gaskrisen som orsakar de höga elpriserna.
    Grafen är gjord utifrån förhållandena i UK och där är situationen än värre med extrema elpriser. UK har en extremt stor fordonsflotta med iofs inte så värst många gamla bilar. UK är också betydligt mindre än Sverige så det är betydligt lättare att "klara" sig med en ren elbil, det är inte mer än 65 mil mellan London och Edinburgh.
    Om vi har en himla tur kanske vi kan flytta fram tidsskalan 10 år och hoppas resten stämmer, men jag är inte alls säker.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Gaskrisen är politiskt skapad (därmed inte sagt att den är enkel att fixa snabbt), till stor del orsakat av politiska beslut, framför allt i USA, och bara marginellt en effekt av pandemin. Elproblemen i södra sverige har dock skapats på hemmaplan.

    Varför tror du inte tidsskalan stämmer (jag läser det som att kurvan syftar mera generellt på västvärlden eller Europa snarare än UK)? Kurvan var för nyförsäljning, inte total bilparken.

    ---

    Nedan tankeväckande inlägg om hur elbilsutvecklingen kan bli - kanske stämmer detta och mycket ställs då på ända:

    Bakgrund, hur nära ruinens brant står ett företag analyserat enligt Altman's Z Score och hur träffsäkert är det: https://www.youtube.com/watch?v=LHRlyiyhKoA&t=1s

    Förvrängda verklighetsbilder om elbilsproduktion: https://www.youtube.com/watch?v=_TFOWXDZ0RY

    Munro live - slutsatser från ovanstående: https://www.youtube.com/watch?v=g63SJwFdGTQ

    Slutsatsen från ovanstående: Tesla och kinesiska elbilar kommer att dominera marknaden inom några år för många konventionella biltillverkerare är i stora drag oförmögna att fatta galoppen (tänk Facit).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Gaskrisen är politiskt skapad (därmed inte sagt att den är enkel att fixa snabbt), till stor del orsakat av politiska beslut, framför allt i USA, och bara marginellt en effekt av pandemin. Elproblemen i södra sverige har dock skapats på hemmaplan.

    Varför tror du inte tidsskalan stämmer (jag läser det som att kurvan syftar mera generellt på västvärlden eller Europa snarare än UK)? Kurvan var för nyförsäljning, inte total bilparken.

    ---

    Nedan tankeväckande inlägg om hur elbilsutvecklingen kan bli - kanske stämmer detta och mycket ställs då på ända:

    Bakgrund, hur nära ruinens brant står ett företag analyserat enligt Altman's Z Score och hur träffsäkert är det: https://www.youtube.com/watch?v=LHRlyiyhKoA&t=1s

    Förvrängda verklighetsbilder om elbilsproduktion: https://www.youtube.com/watch?v=_TFOWXDZ0RY

    Munro live - slutsatser från ovanstående: https://www.youtube.com/watch?v=g63SJwFdGTQ

    Slutsatsen från ovanstående: Tesla och kinesiska elbilar kommer att dominera marknaden inom några år för många konventionella biltillverkerare är i stora drag oförmögna att fatta galoppen (tänk Facit).
    Jag tror de flesta "mobilitetsföretag" förstår att de står mitt i en livsfarlig S-kurva med elbilarna nu.
    Problemet blir snarare att ta in den nya verklighetsbilden i styrelserummen; förklara varför det tar 5år att bygga batterifabrikerna för 15miljarder som man inte har budgeterat med, och som måste vara klara inom 1år. Och hur svårt man kommer ha att skala upp produktion på ett kostnadseffektivt sätt fram till dess, dvs man kommer sälja antingen med förlust, eller ge bort marknadsandelar.
    Den logiska följdfrågan blir ju då "varför har vi inte startat med detta tidigare?" Varpå chefen mumlar något för att sedan bli kastad ut med huvudet först.. Nej då blir det lättare att bara stänga ögonen och låtsas som att allt är som vanligt i ett år till.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Någon som byggt om Saab till elbil?
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-06-24, 09:44
  2. Privatleasing
    Av Wipperman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-03-29, 03:08
  3. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  4. Elbil till grabben, var hitta?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •