Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Privatleasing elbil

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 364
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 525
    Medlem#
    8758
    Fast om man tittar på den sista från Munro Live, 9:20-10:10, så inses att på GM är problemet inte kostnaden utan förståelse. Möjligen trillade polletten ner när de inte fick några besökare i montern på LA Auto Show eftersom de inte visade några elbilar på en bilmässa med elbils-tema, detta trots att de har elbilar i sortimentet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 525
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Nu försvinner herrgårdsvagnarna, tom volvo ryktas ju avsluta sin v-serie innan nästa generation.
    Däremot finns det ju flera elbilar med fyrhjulsdrift och större lastvolym än 9-5, tex e-tron, enyaq, model x/y/s
    Både model S och enyaq kan väl anses vara icke-suv, även om man sitter högre än i de gamla saabarna (men det finns väl inga moderna familjebilar med så låg sittposition längre).
    Det finns gott om ICE-bilar med gammal hederlig sittposition. Jag har tolkat det som att Kia EV6 är relativt normal (har inte sett den i verkligheten), men det kommer säkert fler med tiden. Men ingen som är framhjulsdriven som uppfyller alla mina krav, kanske undantaget (om man bortser från sitthöjden) Polestar 2 (jag ogillar dock starkt den där höga mittkonsollen, känner mig instängd). Framhjulsdrift för att jag vill minimera risken att hamna i diket när det är överraskande halt.

    Känner dock inte att jag har bråttom att skaffa elbil, mina Saab räcker många år till om det behövs. Och körsträckorna har blivit markant kortare nu under pandemin.

    Finns också flera saker jag vill ha som inte är standard på elbilar än som att kunna använda den för nödkraft till huset, och fullstor frunk (tänk Ford F150 lightning).
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-11-30 klockan 03:02.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 891
    Jag har sagt det förr: Opel Ampera är ett utmärkt sätt att doppa tårna i elbilslägret utan att tulla för mycket på det invanda. Nej, den kan inte ha drag, men den är kombi-coupé i klassisk SAAB-andra, framhjulsdriven, delar teknik med ng9-5, låg "normal" sittposition och har en bastant bensintank som gör att man kommer långt även på bensin (som den är förvånansvärt snål med). För alla kortkörningar som vi gör (och det blir rätt många när man bor nån mil utanför stan) så har den inneburit avsevärda besparingar då inköpspriset i dagsläget är lågt.
    Den är tillräckligt bekväm för att göra längre resor med, och förvånansvärt kul att köra trots sin höga vikt.
    Negativt är att lyset är under all kritik, det finns bara halogen med projektorer och alla som kört en ng9-3 med den kombon vet hur dåligt det är. Den är också bara 4-sitsig, men å andra sidan är de 2 platserna bak riktigt bekväma och det är mer plats än man kan tro, jag skulle säga att den är lite större än en ng9-3 i baksätet, men såklart inte lika stor som en 9-5 (og eller ng).

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    151
    Medlem#
    -
    En liten fundering vad är det för fel med att sitta lite högre i en bil?
    Som grund koncept tycker jag att funktionen på min OG900 med rötter i -60 talet är oöverträffad.
    Göran i Björnarbo

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 525
    Medlem#
    8758
    Bilen blir typiskt tråkigare att köra om man sitter högre upp eftersom de oönskade sidorörelserna ökar, samt att vältrisken ökar med högre tyngdpunkt (ja, jag vet att elbilar normalt har lägre tyngdpunkt oavsett pga batterierna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    151
    Medlem#
    -
    Våran vardags bil, där värdesätter jag att det är lätt att ta sig i och ur bilen.
    Att den är tråkig att köra, har vi inte brytt oss om. Våran vardags bil är ett transportmedel.
    Rolig bilkörning är för min del att köra min OG900 S från 1990.
    Göran i Björnarbo

  8. #28
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har sagt det förr: Opel Ampera är ett utmärkt sätt att doppa tårna i elbilslägret utan att tulla för mycket på det invanda. Nej, den kan inte ha drag, men den är kombi-coupé i klassisk SAAB-andra, framhjulsdriven, delar teknik med ng9-5, låg "normal" sittposition och har en bastant bensintank som gör att man kommer långt även på bensin (som den är förvånansvärt snål med). För alla kortkörningar som vi gör (och det blir rätt många när man bor nån mil utanför stan) så har den inneburit avsevärda besparingar då inköpspriset i dagsläget är lågt.
    Lågt och lågt, finns två till salu i sverige just nu (på blocket), den billigaste kostar 138700, inte riktigt vad jag kallar "förvånansvärt lågt" förvisso, speciellt inte för en bil som faller för 10års-strecket om en månad och har gått nästan 14k.

    En ungefär lika stor (eller ?) opel astra med dieselspis av samma årsmodell kostar dessutom ca 4-5ggr mindre, och man får en del diesel för dryga 100k.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 891
    Jag gav 90 för min, 140 papp känns heeelt orimligt. Visst, min hade gått 18000, men det spelar ingen roll när batterigarantin ändå gått ut, bensinmotorn slits inte i någon större omfattning och den verkar rekorderligt byggt, inget klonk eller gnek i min trots att den passerat 19000 nu.

  10. #30
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 920
    Medlem#
    12120
    Begpriserna är ju iofs sjuka just nu rent generellt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 915
    Medlem#
    ja
    En fin 9-5 kostar säg 50000kr och lastar över 2m2.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    finns det ju flera elbilar med fyrhjulsdrift och större lastvolym än 9-5, tex e-tron, enyaq, model x/y/s
    Intressant! Jag har försökt hitta vettiga elbilar med lastutrymme som motsvarar just 9-5SC utan att lyckas. Hur stort bagageutrymme har de elbilarna du hittat. Har jag missat nåt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    36
    Miljömupparna med sosseregering som stängt ner kärnkraft, därav elpriset sjukt högt inte nån påhittad Pandemi eller gas.

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 484
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En fin 9-5 kostar säg 50000kr och lastar över 2m2. Intressant! Jag har försökt hitta vettiga elbilar med lastutrymme som motsvarar just 9-5SC utan att lyckas. Hur stort bagageutrymme har de elbilarna du hittat. Har jag missat nåt...
    Jag har ju haft Enyaqen som ersättare för min og9-5SC, och för mig var bagageutrymme var ju ett viktigt kriterium. Det är ungefär samma. Lika brett, något kortare men å andra sidan något högre. Det blir ungefär lika fullt när man ska iväg på semesterresa.

    https://youtu.be/N4jM--6XI38?t=209

    Här har du hans topplista på elbilar med mest bagageutrymme utifrån bananboxtestet:
    Capture.PNG
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 891
    Citat Ursprungligen postat av Toffsen Visa inlägg
    Miljömupparna med sosseregering som stängt ner kärnkraft, därav elpriset sjukt högt inte nån påhittad Pandemi eller gas.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1555677

Liknande ämnen

  1. Någon som byggt om Saab till elbil?
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-06-24, 09:44
  2. Privatleasing
    Av Wipperman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-03-29, 03:08
  3. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  4. Elbil till grabben, var hitta?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •